Superdávka je komplikovaná a nesrozumitelná

Superdávka, nově zavedená dávka Ministerstva práce a sociálních věcí, přináší občanům problémy. Proces podání žádosti je pro mnoho lidí složitý, technicky náročný a často nesrozumitelný. Největší potíže mají senioři, osoby bez digitální identity, lidé v exekuci nebo bez přístupu k internetu. Tak vyznívá hodnocení z členských poraden Asociace občanských poraden. Potíže mají i sociální poradci.
„O zjednodušení při podávání žádosti o superdávku nemůže být řeč. Jde o další digitalizaci, ke které nutí občany Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. Systém je nefunkční a často dochází k výpadkům. Hrozí riziko, že to dopadne stejně jako digitalizace stavebního řízení. Takových ohlasů na superdávku máme z poraden dlouhou řadu,“ říká Hynek Kalvoda, předseda Výboru Asociace občanských poraden.
Mezi nejčastější problémy patří technické bariéry. Klienti se mnohdy neorientují v online žádosti a aplikaci Jenda, chybí jim digitální identita nebo přístup k internetu. Mnozí klienti nevědí, jaké dokumenty mají doložit, nerozumějí sdělením z úřadu práce a chybí jim přehledné pokyny. Některé skupiny, například matky samoživitelky, považují superdávku za nevýhodnou, protože na ni nedosáhnou. Energetický paušál a normativní náklady na bydlení podle nich neodpovídají reálným výdajům domácností.
Poradci upozorňují na zvýšenou administrativní zátěž a nedostatek metodických pokynů. Informace z jednotlivých úřadu práce se často liší podle regionu nebo konkrétního pracovníka. Asistované podání žádosti je bez digitální identity nemožné, což vylučuje část klientů z možnosti žádat o dávku. „Na každodenní bázi nyní řešíme situace, kdy se na poradnu obracejí zejména senioři, kteří chtějí podat žádost, ale kvůli absenci bankovní identity a chytrého telefonu se nemohou přihlásit do systému,“ upozorňuje Kalvoda.
Poradci s nimi musejí nejprve řešit zřízení digitální identity, což je pro klienty velmi stresující a časově náročné. I po úspěšném přihlášení mají senioři potíže s nahráváním dokumentů. Systém opakovaně vyžaduje již vložené přílohy a často dochází k výpadkům. Celý proces trvá několik hodin a bez pomoci poradny by klienti žádost vůbec nepodali.
Jen několik poraden uvádí dílčí pozitiva, například možnost prokazovat příjmy a výdaje jednou za tři měsíce nebo snahu některých úřadů být vstřícnější v komunikaci. Většina klientů však vnímá proces jako složitý a často bez potřebné podpory. „Asociace občanských poraden bude i nadále monitorovat situaci, pomáhat potřebným při podávání žádostí a odpovědným institucím poskytovat zpětnou vazbu“, uzavírá Kalvoda.
Úřad práce ČR (ÚP) zprovoznil 20. listopadu novou verzi virtuální asistentky Evy. „Chatbot Eva je na webu k dispozici denně od 6:00 do 22:00 a pomůže vám, našim klientům, lépe se orientovat v našich službách. Poskytne vám rychlý a pohodlný přístup k informacím zejména v těchto oblastech: Zaměstnanost – praktické informace při hledání práce či zaměstnanců, jak postupovat při ztrátě zaměstnání, kdy a kam se zaevidovat, informace o rekvalifikacích. Superdávka – vše o sjednoceném systému dávek, jak postupovat při podání žádosti, jaké jsou potřebné dokumenty a jak reagovat na výzvy a úkoly. Ostatní dávky a příspěvky – přehled dostupné podpory v obtížných životních situacích. Dětské skupiny – informace pro rodiče i poskytovatele dětských skupin a sousedských dětských skupin,“ zveřejnil úřad na své webové stránce. „Eva přináší jistotu, že odpovědi najdete rychle, jednoduše a bez zbytečného čekání. Je navržena tak, aby byla srozumitelná, efektivní a skutečně užitečná.“
Systém Jenda je podle ÚP s úspěchem využíván uchazeči o zaměstnání. „Přes Klientskou zónu Jenda se evidovalo už více než 37 % nových uchazečů o zaměstnání. To není jen technická inovace, ale systémová změna, která zvyšuje efektivitu veřejné správy a pomáhá udržet kondici trhu práce tím, že zkracuje dobu administrace a umožňuje lidem rychleji reagovat na pracovní příležitosti,“ říká ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.

