Průmysl i spotřebitelé se oklepávají z nejhoršího
Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97,0, při stejném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 2,6 bodu na hodnotu 95,6 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 3,9 bodu na hodnotu 103,8. Oznámil to Český statistický úřad ve své pravidelné zprávě.
Mezi podnikateli se důvěra v ekonomiku v dubnu zvýšila v průmyslu (o 3,6 bodu) a ve vybraných službách (o 2,6 bodu). Ve stavebnictví se důvěra v meziměsíčním srovnání snížila o 2,4 bodu, v obchodě se snížila mírně (o 0,3 bodu).
„Ekonomický sentiment mezi podnikateli se postupně zlepšuje. Přesto mnohé podnikatele stále limituje nedostatečná poptávka, omezená dostupnost vybraných vstupů a v některých odvětvích také nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců,“ říká Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra spotřebitelů se zvýšila počtvrté v řadě. Indikátor důvěry vzrostl o 3,9 bodů na hodnotu 103,8. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v České republice se snížil čtvrtý měsíc v řadě. Počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících se snížil, nezměnil se ale počet respondentů očekávajících zlepšení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se meziměsíčně nezměnil.
„Růst důvěry mezi spotřebiteli z předchozích tří měsíců pokračoval i v dubnu. Domácnosti lépe hodnotí zejména svou současnou finanční situaci. Obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se snižují. Výrazně též klesají obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti. Obavy z dalšího růstu cen jsou dokonce na nejnižší úrovni od prosince 2009,“ sdělila Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
„Ve srovnání s loňským dubnem je však podnikatelský indikátor důvěry na nižší úrovni. Firmy totiž stále silně limituje nedostatečná poptávka. Například v průmyslu považuje za hlavní bariéru růstu nedostatečnou poptávku téměř 42 % firem, což je nejvíce od druhého čtvrtletí 2020. K problémům v dodavatelských řetězcích se navíc přidaly potíže s lodní dopravou v Rudém moři. Pro české firmy je velkým problémem i chřadnoucí německé hospodářství, s nímž je řada z nich úzce provázaná,“ upozorňuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. „Růst optimismu spotřebitelů je pro českou ekonomiku důležitý. Loni citelně chyběl a promítalo se to do malé ochoty spotřebitelů nakupovat. Růst domácí poptávky, který jde ruku v ruce s růstem důvěry spotřebitelů, je přitom jedním ze zásadních faktorů nastartování české ekonomiky v letošním roce. Podle všeho již spotřeba domácností nabírá na síle. Potvrdily to tržby v maloobchodě, které již potřetí po sobě meziročně vzrostly, když se v únoru zvýšily o 1,6 procenta. Také se zvýšily tržby za potraviny, a to meziročně o 1,1 procenta. Až do letošního ledna přitom tyto tržby dvacet měsíců klesaly. To vše svědčí o pozvolnému restartu spotřebitelské poptávky. I díky ní by mohly vyjít odhady růstu HDP v letošním roce. Ministerstvo financí předpokládá, že HDP poroste o 1,4 % a Česká národní banka odhaduje růst HDP 0,6 procenta.“
Na růst spotřebitelské důvěry (a poptávky) sází také analytik ČSOB Dominik Rusínko: „Právě spotřeba domácnosti bude dle našeho názoru hlavním motorem růstu české ekonomiky v tomto roce. Vedle růstu reálných mezd sehraje důležitou roli také efekt rozpouštění nad-úspor mezi domácnostmi. Agregátní míra úspor v ekonomice dosahuje téměř 20 %, přibližně 8 p.b. nad dlouhodobým průměrem.“
Navzdory obecné náladě, že vše je špatně a že česká ekonomika na tom není dobře, jde důvěra mezi podnikateli i domácnostmi nahoru.
„Spotřebitelé budou hodnotit svou důvěru v ekonomiku podle toho, jak se budou mít a co si budou schopni za plat koupit. Protože inflace jde dolů a nezaměstnanost je velmi nízká, sazby půjdou dolů i v budoucnu a reálná mzda bude růst, je jisté, že v dalších měsících důvěra domácností půjde nahoru,“ předpovídá Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin. „Po dlouhé době je tu rok, kdy si budou moci Češi za své platy a důchody koupit více a více. Poroste také důvěra v jejich finanční situaci v budoucnu. U podnikatelů je situace složitější, protože tam jsme hodně závislí na zahraniční poptávce. Ta navzdory klesající inflaci v Německu není nijak zvlášť dobrá. Příliš optimisticky se nevyvíjí ani zahraniční zakázky v průmyslu. Na trvalejší zlepšení si budeme muset počkat.“