Podnikatelé ekonomice důvěřují méně, spotřebitelé více
Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně snížil o 1,3 bodu na hodnotu 92,5 bodu. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 2,8 bodu na hodnotu 92,7 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 5,8 bodu na hodnotu 91,2. Oznámil to dnes Český statistický úřad (ČSÚ) ve své pravidelné zprávě.
Důvěra v ekonomiku mezi podnikateli se v lednu zvýšila pouze v odvětví stavebnictví (+7,8 bodu). Ve všech ostatních sledovaných odvětví se snížila; v průmyslu o 5,5 bodu, v obchodě o 0,3 bodu a ve vybraných službách o 1,3 bodu.
„Nejvýraznější pokles důvěry podnikatelů v ekonomiku byl v lednu zaznamenán v odvětví průmyslu. Více než třetina podnikatelů se potýká s nedostatečnou poptávkou. Navíc téměř čtvrtinu respondentů, zejména v automobilovém průmyslu, limituje i nedostatek materiálu,“ říká Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku meziměsíčně zvýšila a vrátila se na svou listopadovou hodnotu (91,2). Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících dvanácti měsících se ve srovnání s prosincem výrazně snížil. Snížil se také počet domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci i počet respondentů očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se mírně snížil.
„Po dvouměsíčním poklesu se důvěra mezi spotřebiteli zvýšila. Převážná část sledovaných ukazatelů zaznamenala určité meziměsíční zlepšení, přesto ale většina respondentů zůstává v hodnocení klíčových ukazatelů pesimistická,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
„U podnikatelů opět narážíme na strategickou závislost ČR na exportu a automobilovém průmyslu. Obě dvě oblasti jdou dolů. Nejpalčivější je pokles zakázek, tedy spotřeby, a to jak domácí, tak především zahraniční,“ říká Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin. „Důvěra podnikatelů klesá zejména z obav z toho, co přijde. Německá spotřeba skomírá už řadu měsíců podobně jako ta česká. U nás je to doprovázeno navíc ještě vysokou spotřebitelskou inflací, takže se jedná o kombinaci, která podlamuje nohy domácímu průmyslu.“
U spotřebitelů naopak došlo k příjemné změně. Klesl počet těch, kteří počítají se zhoršením celkové situace a také vzrostl těch, kteří se mají lépe než loni. „Co v tuto chvíli domácnosti uklidňuje především, je nízká nezaměstnanost. Pokud odhlédneme od negativních dopadů, lidé mají práci a zatím se nezdá, že by o ni měli ve větším množství přicházet. Navíc nás čeká období, kdy bude spíše mírně klesat s tím, jak se rozjedou stavební práce,“ komentuje Tomáš Volf.