Nevhodný dárek je možné vrátit, ale pozor na zabalení

Ilustrační foto: Karolina Grabowska z Pixabay

Řada vánočních dárků se každoročně nepotká s vkusem či zájmy obdarovaného. Jde dárek vrátit? Za určitých podmínek to možné je, zejména v případě, že nákup byl uskutečněný na e-shopu a ve lhůtě 14 dní od jeho doručení. 

Pokud spotřebitel koupí dárek na e-shopu, z podstaty věci mu není dána možnost si výrobek vyzkoušet, blíže si ho prohlédnout, osahat. Proto zákon umožňuje spotřebiteli, který zakoupil výrobek na e-shopu, do 14 dnů od doručení výrobku od smlouvy odstoupit a vrátit jej.

Pokud spotřebitel nebyl upozorněn na možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů, má právo odstoupit od smlouvy do jednoho roku a 14 dnů. Odstoupením zaniká právní vztah mezi spotřebitelem a prodejcem od samého počátku, kdy spotřebitel je povinen vrátit výrobek zpět prodejci a prodejce je povinen vrátit spotřebiteli peníze, které za výrobek spotřebitel zaplatil.

Výrobek musí být samozřejmě nepoškozený. Spotřebitel by ho neměl jinak užívat, než jak by to bylo možné v kamenném obchodě. Prodejce nicméně musí vrácené zboží přijmout, i když ho spotřebitel neodešle v původním obalu. Po spotřebiteli tedy nemůže původní obal vyžadovat. Pokud se však jedná o speciální obal, který spotřebitel nedodá, může mu ho naúčtovat.

Výjimku tvoří zboží, které bylo vyrobeno podle požadavků spotřebitele, nebo přizpůsobeno jeho osobním potřebám. Například úprava šatů na míru, nebo zboží v zapečetěném, tzv. hygienickém obalu, například spodní prádlo a zdravotnické pomůcky. Takové zboží vracet nelze. Vracet nelze ani zakoupené lístky na představení či např. pobyt. 

I kamenné provozovny umožňují vrácení, není ale dáno zákonem

Pokud spotřebitel zakoupí výrobek v kamenném obchodě tedy v provozovně prodejce, nemá ze zákona právo na odstoupení od kupní smlouvy, tedy vrácení zakoupeného výrobku do 14 dnů od převzetí. 

Někteří prodejci nicméně sami nabízejí možnost vrácení, nebo výměny výrobku i v případě, že bude výrobek zakoupen v kamenné prodejně. Podmínky jsou různé. Někteří nabízejí lhůtu 14 dní, jiní 30 dní. Zpravidla se však shodují v tom, že výrobek má být nepoužívaný a i ideálně v originálním balení, nebo s neodstřiženými cedulkami. Podmínky vrácení v tomto případě určuje prodejce, nikoli zákon.

Odstoupení od kupní smlouvy ve lhůtě 14 dnů v případě výrobku z e-shopu je vhodné, aby bylo učiněno písemně. Následně je spotřebitel povinen výrobek vrátit, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy. 

Pokud prodejce sám nezajistí přepravu od spotřebitele zpět k prodejci, může spotřebitel zboží prodejci vrátit osobně na některé provozovně nebo zaslat poštou na prodejcem určenou adresu, případně vždy lze vrátit zboží na adresu sídla prodejce.

Prodejce je povinen vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od obdržení vráceného výrobku, a to stejným způsobem, jakým platil spotřebitel. Pokud spotřebitel platil například kartou, měl by mu prodejce peníze vrátit na tu samou kartu. Jiným způsobem, například prostřednictvím poukázky na další nákup, může prodejce peníze vrátit spotřebiteli pouze s jeho souhlasem. 

Prodávající má povinnost vrátit částku včetně nákladů na dodání, kterou mu spotřebitel uhradil. Ze zákona dále vyplývá, že musí hradit i poštovné při vracení výrobku, ne však, pokud spotřebitele upozorní, že náklady na zpětné odeslání nehradí.

U dopravy je důležité, kdo má za balíček odpovědnost

Prodejci často nabízejí již zaběhnuté způsoby vrácení, kdy sám prodejce zajistí přepravu od spotřebitele zpět k prodejci např. prostřednictvím Zásilkovny, Balíkovny, PPL parcel shopu, kurýra apod. Spotřebitel zpravidla pouze dojde na výdejní místo přepravní společnosti, provozovateli sdělní kód poskytnutý prodejcem a je odesláno zpět.

Výhodou přepravy objednané od podnikatele je, že spotřebitel ztrácí předáním výrobku přepravci odpovědnost za řádně doručený výrobek zpět prodejci. Pokud dojde k poškození výrobku při přepravě, přepravu objednával prodejce, tudíž případnou reklamaci přepravy bude řešit už pouze prodejce s přepravní společností.

Jinak řečeno, pokud spotřebitel odesílá zboží přepravou, kterou si objednal sám, má vůči prodejci odpovědnost za řádně doručený výrobek. Pokud by v průběhu přepravy vzniklo poškození výrobku, musí případnou reklamaci přepravy řešit sám spotřebitel s přepravní společností.