Národ utrácí za zdraví a hubne. Nebo jen šetří na jídle?

Ilustrační foto: Silvia z Pixabay

Tržby v maloobchodě se v říjnu reálně zvýšily meziročně o 2,8 % a meziměsíčně o 0,4 %. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 5,5 % a za nepotravinářské zboží o 4,3 %, naopak za potraviny klesly o 0,3 procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).

„Maloobchodní tržby se v říjnu po očištění o cenové vlivy meziročně zvýšily za prodej nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s nepotravinářským zbožím s výjimkou prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením. Tržby za prodej potravin meziročně poklesly, a to jak ve specializovaných, tak i v nespecializovaných prodejnách,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 9,2 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 8 %, s oděvy a obuví o 5,9 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 3,6 % a s výrobky pro domácnost o 0,5 %.

Tržby ve specializovaných prodejnách potravin klesly o 2,2 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 0,1 %. Zároveň v říjnu ceny v oddíle potravin, alkoholu a tabáku meziročně stouply o 3,9 %, nezpracované potraviny zdražily o 3,3 procenta. Po očištění o inflaci (v reálných cenách) se tedy nákupy potravin skutečně snížily. Úhrnný index spotřebitelských cen v říjnu činil 2,5 procenta. Útraty za kosmetické a toaletní výrobky, výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a za farmaceutické a zdravotnické zboží stouply výrazně více.

„Samozřejmě platí, že některým segmentům maloobchodu se stále nedaří. Příkladem jsou potraviny, kde jsou tržby ve stálých cenách stále na úrovni roku 2015 a oproti roku 2021 zhruba o 8 procent níže. Důvodem je jednoznačně extrémní růst cen potravin v letech 2022 a 2023 a v první polovině letošního roku ceny potravin meziročně rostly v průměru o 5 procent,“ zdůvodnil Miroslav Novák, hlavní analytik investiční společnosti Citfin. „České domácnosti jsou v případě potravin i nadále velmi citlivé na cenu, a zatímco v případě nepotravinářského zboží lze v posledních dvou letech vidět zřetelný nárůst tržeb, tak prodeje potravin de facto stále stagnují.“

Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 7,3 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně vzrostly o 0,4 %. Meziročně se tržby zvýšily o 4,9 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 4,9 % a za opravy motorových vozidel o 4,5 %. Tržby za pohonné hmoty naopak klesly o 0,2 procenta.

„Maloobchod se vyvíjí (v nepotravinářských oddílech) příznivě prakticky napříč všemi spektry prodejen. Na čele pelotonu jsou opět internetové obchody a nově taky prodejny ‚zážitků‘ ve skupině kultury a rekreace,“ všímá si Jan Bureš, hlavní ekonom skupiny ČSOB. „Pokračující růst reálných mezd by měl i v předvánočních měsících přát spotřebě domácností a meziroční dynamika se podle nás udrží v blízkosti 3 procent s pravděpodobným zrychlením reálných tržeb v internetových obchodech. V příštím roce bude dynamika maloobchodu i spotřeby lehce slábnout s tím, jak uvidíme pozvolné zpomalování mzdové dynamiky.“

Štěpán Křeček, hlavní ekonom investiční společnosti BHS, se domnívá, že k prudce rostoucí oblibě nakupování online mohou přispívat srovnávače cen, které vyhledávají nejvýhodnější nabídky na trhu. „Pozitivní vliv má i rozvoj boxů (schránek – překl. red.), do kterých lze dodávat objednané zboží 24 hodiny denně. Ty se dnes běžně vyskytují i v malých obcích po celé České republice,“ dodává Křeček.

Za rok 2024 se tržby v maloobchodě reálně meziročně zvýšily o zhruba 5 %. Nárůst útrat domácností byl loni hlavním pomocníkem k tomu, aby si česká ekonomika dokázala připsat plusový výsledek. Také letos je konečná spotřeba domácností hlavním tahounem hospodářského růstu. „Přitom český maloobchod letos na rozdíl od loňska už netěží z nízké srovnávací základny a z pocitu, že se podařilo porazit inflaci. Proč? Tempo inflace v letošním i v příštím roce zůstane mírně zvýšené. Bude ležet nad 2% cílem České národní banky. Pozitivní ale bude to, že domácnosti bude k větším útratám motivovat růst reálných mezd a rozpouštění vysokých úspor českých domácností. Na druhé straně ale musíme vnímat problémy v průmyslu, s čímž souvisí ochlazení na trhu práce,“ varuje Jiří Cihlář, analytik poradenské společnosti Next Finance.

Říjnová statistika nezachycuje vliv Černého pátku ani adventních předvánočních nákupů. Ty mohou letošní maloobchodní tržby ještě výrazně vylepšit. Odhady ekonomů se pohybují za celý tento rok mezi 2,5 až 4 procenty.