Namísto pokut půjdou miliony eur za uhlík čínským výrobcům aut

Ilustrační foto: Wiedemann

Evropským výrobcům aut se může stát, že zaplatí stovky milionů eur svým čínským konkurentům za emisní povolenky. Vyhnou se tak uhlíkovým pokutám, které chce Brusel zavést už za letošní rok. Upozornil na to britský deník Financial Times na své webové stránce.

V jednání je snížení limitů emisí CO2 na 93,6 gramů na ujetý kilometr. Emise se mají počítat z celkového prodeje aut, které výrobce prodá. Za překročení limitu zaplatí pokutu 95 eur (2397 Kč) za každý gram navíc. Automobilky a také třeba český ministr dopravy Martin Kupka a někteří členové Evropského parlamentu, včetně Luďka Niedermayera a Danuše Nerudové, se snaží o změnu směrnice tak, aby se emise sčítaly ne za jeden rok, ale nejméně za tři. Slibují si od toho získání času pro výrobce, aby našli technické řešení snižování emisí, a pro trh, aby si více oblíbil elektroauta.

„Mnoho výrobců automobilů v EU se snaží využít možnost ‚sdružování‘, kdy výrobci průměrují emise skleníkových plynů svých vozových parků s jinými společnostmi, které prodávají v bloku,“ píše server ft.com. „Analytici odhadují, že některé evropské skupiny mohou být nuceny nakupovat uhlíkové kredity v hodnotě stovek milionů eur od čínských konkurentů, jako je BYD, která má díky vysokému prodeji EV v EU jednu z největších zásob kreditů na prodej.“

V podobné pozici prodavače uhlíkových kreditů je americká Tesla. Tento výrobce elektromobilů za prvních devět měsíců loňského roku vydělal více než 2 miliardy dolarů (49,12 mld. Kč) prodejem kreditů do systémů sdružování emisí po celém světě. V dalším poolu se Mercedes-Benz spojil s Polestarem a Volvem. Obě tyto automobilky vlastní čínská Geely.

Tesla se podle citovaného webu připravuje na uhlíkový pool se Stellantisem, Fordem a Toyotou. Mercedes-Benz má dohody s Polestarem a Volvem, které obě vlastní čínský investor Geely.

Ať už by automobilky v EU platily pokuty nebo kupovaly povolenky od konkurentů, v obou případech jim to odčerpá potřebné peníze na technický vývoj a marketing elektroaut a podpoří zahraniční, zejména čínskou konkurenci. Povede to ke ztrátě konkurenční schopnosti evropských výrobců, kterou nenapraví ani vyšší cla na dovoz automobilů.

„Aby splnil emisní limit, musel by například německý Volkswagen letos prodat dvakrát tolik elektroaut, než loni. Žádný levný model pro zákazníky ale v tomto roce nechystá,“ upozornila bankovní a poradenská společnost UBS.

VW zatím sdružování s prodavači povolenek nechystá. Pro Renault je příliš brzy na rozhodnutí o sdružování, ale dodal, že dohody s čínskými výrobci riskují další oslabení evropského automobilového průmyslu, citoval ft.com vyjádření největší francouzské automobilky.

Na síti X ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že jednal s italským ministrem pro podnikání Adolfem Ursem. „Řešili jsme společný postup pro odvrácení vysokých sankcí pro všechny evropské automobilky. Automobilky nesmí platit pokuty za nesplnění nerealistických limitů prodeje elektrovozidel, ale investovat do nových technologií, abychom se co nejrychleji vyrovnali Asii a Americe. Musíme vyrábět kvalitní a dostupná auta. A i díky dnešnímu jednání (15. ledna – pozn. red.) jsme zase o kousek blíže.“

Unijní limit na průměrné emise CO2 osobních aut ve výši 95 g/km je výsledkem jednání zástupců členských zemí Unie, expertů a automobilového průmyslu, a byl nastaven v roce 2013. Už v roce 2020 automobilky zaplatily na pokutách 510 milionů eur, vypočítal server autonews com.

Bylo určeno v dubnu 2023, že se emise sníží na nyní platný limit 93,6 gramů na ujetý kilometr. Tato norma reagovala na zjištění, že osobní a malé dodávkové vozy v EU se na emisích CO2 podílejí 3 procenty. Dne 19. dubna 2023 Evropský parlament a Rada pozměnily nařízení, aby posílily výkonové emisní normy CO2 pro nové osobní automobily a dodávky a uvedly je do souladu s ambicí EU dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Tento pozměňovací návrh posílil emisní cíle. platí od roku 2030 a stanoví cíl 100% snížení emisí pro osobní i dodávkové automobily od roku 2035.