Nabídka ojetých motorek stoupla o třetinu, ubylo dovozů

Navzdory končící motorkářské sezóně trh s ojetými motocykly je stále čilý. K 1. říjnu 2025 bylo v inzerci o třetinu více motocyklů než před rokem. Dovoz ojetin ze zahraničí klesá, domácí trh ožívá, Češi častěji prodávají i kupují mezi sebou. Ukázala to analýza obchodního portálu TipCars.
Na přelomu září a října portál evidoval 735 inzerovaných ojetých motocyklů, zatímco o rok dříve jich bylo 553. Nejpočetnější kategorií zůstávají choppery (146 inzerátů), následované silničními endury (96), naked biky (96), cestovními motocykly (92) a skútry (84). Tyto segmenty dohromady tvoří více než dvě třetiny celé nabídky.
„Zájem o motorky nekončí s létem. Na podzim je běžné, že jezdci prodávají, aby si na jaře pořídili jiný stroj. Díky tomu zůstává trh aktivní i mimo hlavní sezónu,“ říká Marek Knieža, ředitel portálu TipCars.
Pohyb inzerátů zůstává vysoký i na konci sezony. Například chopperů přibylo v září 35 nových nabídek, 23 bylo z portálu odstraněno. Podobně aktivní je i segment silničních endur, kde přibylo 36 a ubylo 17 inzerátů.
Růst zájmu o choppery a cestovní motorky se odráží i v cenách. Mediánová cena chopperů vzrostla meziročně z 165 000 Kč na 189 000 Kč, tedy téměř o 15 %. Naopak silniční endura zlevnila ze 234 900 Kč na 164 990 Kč.
Průměrná motorka inzerovaná na TipCars je 7 let stará, má nájezd kolem 23 000 km a prodává se za mediánovou cenu 140 000 Kč.
„Motorkáři zrají. Z dat vidíme, že místo extrémního výkonu častěji hledají pohodlí, osobitý styl a spolehlivost. To je důvod, proč dlouhodobě dominují choppery a cestovní modely,“ všímá si Knieža.
Méně dovozů, více ohleduplnosti
Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo za prvních devět měsíců roku 2025 zaregistrováno 10 631 dovezených ojetých motocyklů, což představuje pokles o 5 % oproti loňsku (11 234 kusů). Dovoz nových motocyklů klesl o 7 % (z 26 284 na 24 448). „Češi méně dovážejí a častěji prodávají doma. Výhodou je nejen praktičnost a lepší přehled o servisní historii a původu motorky, ale také možnost vyhledat si inzeráty ve své dojezdové vzdálenosti a na vybrané stroje se osobně zajet podívat. Jen tak si můžete udělat reálný obrázek o jejich stavu a vybrat ten nejlepší. Motorky jsou sice srdeční záležitost, ale při nákupu se vyplatí zachovat chladnou hlavu,“ vysvětluje Knieža.
Podle statistik Centra dopravního výzkumu došlo od dubna do září 2025 k 3292 nehodám motocyklů, tedy zhruba stejně jako vloni (3239). Počet tragických nehod však klesl o 15 %.
Z údajů Policie České republiky zároveň vyplývá, že nejčastější příčinou dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel od ledna do srpna 2025 bylo nevěnování se řízení, šlo o více než 11 tisíc případů. Pro motorkáře, které na silnici nechrání karoserie ani deformační zóny, představuje taková nepozornost ostatních řidičů nejvážnější riziko.
Za prvních sedm měsíců roku 2025 (leden-červenec) zemřelo při dopravních nehodách 28 motocyklistů. Během prázdninových měsíců (červenec a srpen) zemřelo při nehodách méně motorkářů než v předchozím roce, avšak konkrétní číslo celkového počtu nehod chybí. V celém roce 2024 došlo k 1496 nehodám, kde byli motorkáři viníci (resp. k 1496 nehodám, které zavinili řidiči aut a účastníkem byl motorkář), se 32 úmrtími motorkářů. V celém roce 2023 se odehrálo 3504 nehod na motorce, během kterých zemřelo 74 lidí.
„Motorkáři dnes jezdí zodpovědněji a na silnicích je vidět větší respekt mezi jednotlivými skupinami řidičů. Pokud se ale každý z nás bude plně věnovat řízení a vnímat i ostatní účastníky provozu, bude podobných nehod ještě méně,“ uzavírá Marek Knieža.