Na dárky si ve frontách vystojíme hodinku

V nejvytíženějších obchodech strávíme v čase předvánočním celkem 1 hodinu a 8 minut. Pohled na časy vánočních front v jednotlivých obchodech, ale i na důvody čekání, přináší analýza české firmy Buylo.
Nejdelší fronty jsou v supermarketech a hypermarketech, a to v průměru 10,5 minuty. Na vině bývá nedostatek otevřených pokladen s obsluhou a zároveň zahlcenost těch samoobslužných. S průměrnou čekací dobou 8 minut jsou na druhém místě obchody s delikatesami a specializovanými potravinami, kde se pokladní většinou věnuje jen jednomu zákazníkovi: krájí lahůdky, odemyká zamčené vitríny s dražším zbožím a připravuje dárkové balíčky. Pomyslné stupně vítězů uzavírají na třetím místě se 7 minutami obchody s elektronikou.
„Podívali jsme se na nejnavštěvovanější prodejny v předvánočním období a z výsledků plyne, že pokud je ve špičce lidé navštíví všechny, stráví čekáním ve frontách v průměru 68 minut. Pokud si však na poslední chvíli kupují vánoční stromek a kapra ze sádky, kterého si na místě nechají i částečně zpracovat, můžou si k čekací době přičíst klidně dalších 30 minut a dostat se až na hodinu a půl. Jedná se přitom pouze o čas ve frontách a ne dobu, kterou stráví vybíráním zboží v prodejně,“ vysvětluje Josef Voda, ředitel společnosti Buylo.
Analýza interních klientských dat společnosti Buylo také ukázala, že i když nejvíce času stráví lidé ve frontách v supermarketech, jde až o druhý největší procentuální nárůst čekací doby oproti běžným dnům ve zbytku roku. Mezi dlouhodobě nejoblíbenější vánoční dárky Čechů patří knihy a knihkupectví proto zaznamenávají nárůst čekací doby až o 400 procent. Více než trojnásobný čas stráví zákazníci kromě supermarketů i v hračkářstvích nebo drogeriích.
Do zákaznického chování promlouvá i fenomén opuštění fronty, tedy doba, nad kterou už zákazníci nechtějí déle ve frontě čekat. Tato hranice se ale během vánočních svátků u většiny lidí zvedá. „Zahraniční studie se shodují, že práh doby, kterou jsou lidé ochotni čekat, je zhruba 5 minut. S jakýmkoli časem navíc roste jejich nespokojenost a s ní i šance, že frontu opustí. Při čekání nad 10 minut tak činí více než polovina lidí. Na Vánoce se nám ale tento práh přirozeně posouvá a jsme se zatnutím zubů ochotní čekat i déle než jindy. Na rozdíl od zbytku roku si nemůžeme pro vánoční sortiment přijít až po svátcích, když fronty opadnou,“ dodává Josef Voda z Buylo.
Čekání ve frontách, a především pak v předvánočních, má na zákazníky dvojí dopad. V prvním případě lidé nenavštíví původně zamýšlený obchod, ale jiný s podobným sortimentem, ve kterém očekávají menší fronty. V tom druhém případě mají tendenci pořídit náhražku zboží v prodejně, kde se zrovna nachází, aby nemuseli chodit na další nákup.
Čekání ve frontách prodlužují i sami zákazníci
Důvodů vzniku front je hned několik a liší se podle typů prodejen i nabízeného zboží. Mezi nejčastější patří nedostatek zaměstnanců na pozici pokladní, kvůli kterému nemohou obchody pružně reagovat na nečekané nákupní špičky a otevírat více pokladen. Fronty prodlouží i chyby při markování zboží a stornování položek, stejně jako nečitelné čárové kódy a zakládání věrnostních účtů.
Čekací dobu ale negativně ovlivňují – i když nevědomky – sami zákazníci. Pokud člověk nemá připravenou peněženku nebo telefon k zaplacení či načtení zákaznické aplikace, prodlouží to nákup o 5 až 10 vteřin. I když se to zdá jako zanedbatelná doba, tak při frontě nad 6 lidí se prodloužení čekací doby už počítá v minutách. Podobný efekt má i platba v hotovosti, která je v Česku stále relativně oblíbená a k čekací době přidá v průměru 20 vteřin.
Největším problém přispívajícím ke tvorbě front je podle Buylo neefektivita celkového procesu nákupu kvůli principu skenování čárových kódů. To platí jak pro pokladny s obsluhou, tak pro ty samoobslužné. „Skenování každé položky ručně je velmi pomalé a v moderní době nahraditelné novými technologiemi, jako je třeba tzv. Scan&Pay využívající RFID štítky, které celý nákup výrazně urychlí. Například běžný nákup v obchodě s módou čítající 3 až 5 kusů oblečení trvá u samoobslužné pokladny něco mezi 60 až 120 vteřinami a u prodavačky za pokladnou je to něco mezi 45 až 90 vteřinami. Scan&Pay funguje tak, že člověk položí košík na pokladnu a ta si štítky načte pomocí radiových vln bez nutnosti vyndávat zboží z košíku. Celý nákup je tak hotový za 10 vteřin,“ zakončuje Voda.
Český startup Buylo založili Josef Voda a Petr Růžička. V květnu 2025 do Buylo investoval brněnský investiční fond Purple Ventures bezmála 16 milionů korun. Firma nabízí komplexní data-driven smart chain RFID řešení pro malé, střední i velké podniky. Kombinuje nejen RFID technologii, ale i vytěžení big data a AI.