MPSV nasadilo v poradenství občanům umělou inteligenci
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) pokročilo v digitalizaci státní správy. Občané mohou od 10. června komunikovat s Úřadem práce 24 hodiny denně bez nutnosti fyzické návštěvy či čekání na spojení s operátorem. Oznámilo to MPSV.
Využití umělé inteligence povede ke stejné kvalitě služeb napříč v celé republice. Automatizace jednoduchých činností zároveň uvolňuje ruce úředníkům a dává jim čas na složitější případy a na osobní interakci s občany.
Ministerstvo se věnuje inovativnímu projektu implementace voicebotů a chatbotů s cílem zefektivnit a zpříjemnit komunikaci s klienty. Tyto technologie představují revoluční krok v digitalizaci služeb a nabízejí řadu výhod jak pro občany, tak pro úřad. Voicebot a chatbot jsou navrženy tak, aby poskytovaly rychlé a přesné informace na často kladené dotazy, čímž se snižuje zátěž na zákaznických linkách a zvyšuje se spokojenost klientů. Ti budou mít zároveň možnost dostat odpovědi na své otázky i mimo standardní pracovní dobu, protože voicebot a chatbot budou k dispozici bez časového omezení. Díky pokročilým algoritmům umělé inteligence jsou schopny učit se z interakcí s uživateli a postupně rozšiřovat své schopnosti a oblasti, ve kterých mohou klientům pomáhat.
V další fázi bude voicebot a chatbot odpovídat i na konkrétní dotazy například k jednotlivým žádostem o podporu a umožní tak personalizovaný přístup k jednotlivým klientům. „Pro klienty to znamená, že mohou získat potřebné informace rychleji a pohodlněji, aniž by museli čekat na spojení s operátorem nebo navštěvovat úřad osobně. To je obzvláště užitečné pro ty, kteří mají omezený přístup k internetu nebo mají potíže s používáním digitálních technologií,“ vysvětlil vrchní ředitel sekce informačních technologií Karel Trpkoš.
Projekt také přináší úspory pro MPSV a Úřad práce ČR tím, že automatizuje rutinní úkoly a umožňuje úředníkům soustředit se na složitější případy a osobní interakci s klienty tam, kde je to nejvíce potřeba. Tímto způsobem voicebot a chatbot nejen zlepšují efektivitu, ale také podporují inkluzivní přístup k poskytování služeb. Chatbot na webu MPSV bude dostupný už od pondělí 10. června.
Chatbot, který funguje na umělé inteligenci, je schopen komunikovat s uživateli a odpovídat na jejich otázky. Tato interakce je pak použita k výcviku hlasového voicebota. Díky tomuto procesu se voicebot naučí, jak efektivně komunikovat s klienty, odpovídat na jejich dotazy a vyřizovat jejich požadavky bez potřeby asistence úředníka. Tento pokrok v umělé inteligenci přináší nové možnosti pro zlepšení zákaznického servisu a efektivity práce.
„V budoucnu se očekává, že tyto technologie budou hrát klíčovou roli v transformaci veřejných služeb, kde umělá inteligence a automatizace nabídnou nové možnosti pro zlepšení kvality života občanů a efektivity veřejné správy. MPSV je na čele této transformace a ukazuje cestu, jak mohou být moderní technologie využity pro transformaci veřejných služeb,“ řekl Trpkoš.
Firma Microsoft, jejíž technologie jsou v rámci implementace využívány, podpořila vznik ověřovací verze řešení v rámci svého programu pro adopci pokročilých technologií. Spolu s implementačním partnerem firmou Tekies připravily řešení, které efektivně využívá poslední poznatky a nástroje v oblasti umělé inteligence a velkých jazykových modelů.
Podle nejnovější zprávy Evropské komise se Česká republika umístila na 18. místě mezi 28 členskými státy EU v indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI), který měří digitální výkonnost a konkurenceschopnost jednotlivých zemí. „Každý takový další projekt nás jako zemi může dostat blíže k evropské špičce,“ vidí budoucnost pozitivně Marek Blajer, výkonný ředitel společnosti Microsoft Česká republika a Slovensko.