Mladí řidiči mají problém s kruhovými objezdy

Ilustrační foto: Steven Hermes z Pixabay

Kruhové objezdy snižují počet a závažnost dopravních kolizí, ukazuje analýza Portálu nehod. Ačkoliv jejich podíl na celkovém počtu nehod je minimální, existují specifická rizika – například noční nehody mladých a podnapilých řidičů nebo nedostatečné zpomalení před vjezdem. Kruhové objezdy jsou však i přesto krokem k bezpečnější silniční infrastruktuře, pokud se dodržují základní pravidla opatrnosti a přizpůsobení rychlosti.

Kruhové objezdy jsou považovány za jednu z nejefektivnějších metod, jak snížit počet nehod na křižovatkách, a to díky jejich přirozené schopnosti zpomalit provoz. Podle analýzy Portálu nehod došlo na kruhových objezdech v České republice v letech 2010 až 2023 ke 14 517 nehodám. To představuje pouhé 1 procento z celkového počtu všech nehod v daném období. Karamboly na všech typech křižovatek představují 18,9 % všech nehod na českých silnicích. „Kruháče“ se však na všech nehodách na křižovatkách podílí jen 5,9 procenta.

Až 73 % nehod na kruhových objezdech končí bez zranění, což je vyšší podíl než u běžných křižovatek, kde je to jen 64,6 procenta. Nehody s lehkým zraněním jsou na kruhových objezdech zastoupeny 24,6 %, zatímco na klasických křižovatkách 31,4 %. Závažné nehody s těžkým zraněním tvoří na kruhových objezdech pouze 2 %, což je méně oproti 3,45 % na běžných křižovatkách. Nehody s tragickými následky jsou na kruhových objezdech velmi vzácné – pouhá 0,1 % oproti 0,55 % na ostatních křižovatkách.

„Můžeme oprávněně předpokládat, že pokud by se na českých silnicích nestavěly kruhové objezdy, neubylo by těžkých zranění, ke kterým dochází na klasických křižovatkách. Potvrzuje se, že kruhové objezdy mohou výrazně zlepšit bezpečnost na silnicích a snižují riziko závažných následků nehod,“ říká Petr Jedlička, vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů (ČKP), které se podílí na provozu Portálu nehod.

Přestože jsou kruhové objezdy obecně bezpečnější, mají svá specifická rizika. Zatímco během pracovních dnů podíl nehod na kruhových objezdech na počtu všech nehod na křižovatkách kmitá mezi 5,5 a 5,8 %, o víkendech toto číslo stoupá: v sobotu na 6,6 % a v neděli až na 7,1 %. Kritickým časem je přitom třetí hodina ranní, kdy podíl nehod dosahuje až 16,13 procenta. Tento fenomén je známý jako „Disco Crash“, což je termín popisující nehody, které se odehrávají po návratu mladých lidí z nočních akcí. Mladí řidiči mají o víkendových nocích problém zvládat kruhové objezdy, což je podle Jana Chalase z Portálu nehod způsobeno jejich podnapilým stavem a nepozorností po nočním veselí. „Až 23 procenta nehod na kruhových objezdech ve tři hodiny v noci způsobují mladí řidiči do 24 let. Přičemž 43,2 procent nehod v tuto hodinu je způsobeno pod vlivem alkoholu nebo drog. Kombinace vysoké rychlosti, nepozornosti a alkoholu může být v tomto případě fatální,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod.

Jednou z klíčových výhod kruhových objezdů je fakt, že výrazně snižují jednu z nejčastějších příčin nehod na běžných křižovatkách – nedání přednosti v jízdě. Na klasických křižovatkách je tento důvod zodpovědný za 52,1 % nehod, zatímco na kruhových objezdech tento podíl klesá na 38 %. Kruhový objezd totiž díky svému konstrukčnímu řešení nutí řidiče zpomalit a zvažovat situaci při vjezdu do křižovatky. Snížení počtu nehod způsobených nedáním přednosti je tedy jedním z hlavních důvodů, proč jsou kruhové objezdy považovány za bezpečnější alternativu k tradičním křižovatkám.

Zatímco nedání přednosti v jízdě se na kruhových objezdech vyskytuje méně často, problémem je zde rychlost. Kruhové objezdy mají totiž až dvakrát vyšší podíl nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí než běžné křižovatky. Řidiči často podceňují potřebu zpomalit před vjezdem na objezd, což může mít fatální důsledky. Typickým příkladem je situace, kdy řidič nezvládne přizpůsobit rychlost stavu vozovky nebo podmínkám na silnici. Na mokré, zledovatělé nebo jinak kluzké vozovce se snadno může stát, že auto při vjezdu na kruhový objezd nedobrzdí a skončí vyjetím mimo silnici, často až do středu kruhového objezdu. To potvrzují i „koleje“ a stopy po vozidlech na mnoha kruhových objezdech – jedná se o důsledek nepřizpůsobení rychlosti a neschopnosti včas reagovat na změnu směru.

„Ačkoliv kruhové objezdy samy o sobě snižují riziko kolizí, je klíčové, aby řidiči věnovali větší pozornost tomu, jak na ně vjíždějí. Místo prudkého brždění na poslední chvíli je důležité zpomalit postupně a sledovat jak stav vozovky, tak i pohyb ostatních vozidel. Nedostatečné zpomalení nejen zvyšuje riziko nehody, ale také snižuje schopnost rychle a bezpečně reagovat na nečekané situace, jako je náhlé zastavení vozidla před vámi,“ upozorňuje Chalas.

Za poslední dva roky (od poloviny roku 2022 do poloviny roku 2024) došlo k nejvíce nehodám na kruhovém objezdu na kraji Plzně. Jde o „kruháč“ uprostřed komerční zóny ve čtvrti Nová Hospoda. Na tento velký kruhový objezd ústí šest ulic a leží na velmi dopravně vytížené silnici č. 26, která vede z Plzně na hraniční přechod Folmava. Za poslední dva roky se na tomto kruhovém objezdu stalo 27 nehod. Hlavní příčinou bylo přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého. „Jde o dvoupruhovou kruhovou křižovatku. Pro tento druh křižovatek jsou typické právě nehody při přejíždění z pruhu do pruhu, které dělá řidičům často problémy. Problematická je pro ně zejména jízda ve vnitřním pruhu,“ komentuje Jan Chalas.

Další rizikovou křižovatkou je opavský tzv. Kateřinský uzel na silnici I/11. Tato okružní křižovatka je známá jako místo s vysokým počtem nehod. Během posledních dvou let se zde stalo 26 nehod. Nejčastější příčinou je nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem, což vede ke kolizím. Hlavní problém spočívá ve způsobu jízdy na hranici mezi zastavěnou a nezastavěnou oblastí města, kde dochází ke kumulaci vozidel a rizikovým situacím.

Přejíždění z pruhu do pruhu stojí za nehodami na dalším rizikovém kruhovém objezdu, chomutovském „kruháči“ na Palackého ulici poblíž budovy magistrátu. Ústí na něj mimo jiné výjezd z parkoviště z blízké nákupní zóny či autobusového nádraží. Za poslední dva roky se zde stalo 18 nehod. 

Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.