Lidí, co chtějí pracovat z domova, není zase tolik

Ilustrační foto: Peggy und Marco Lachmann-Anke z Pixabay

Home office, práce z domova, je trendem posledních let, ale není absolutní nutností pro firmu, aby byla dobrým zaměstnavatelem. Podle nového průzkumu JobsIndex společnosti Alma Career nezanedbatelných 16 % Čechů z domova pracovat vyloženě nechce.

Pětina z dotazovaných Čechů by ráda pracovala na home office 1–2 dny v týdnu, 9 % by chtělo pracovat 3-4 dny v týdnu, 6 % by chtělo pracovat především z domova a stačilo by jim v práci strávit tak 5 dní v měsíci. Pracovat jenom z domova bez nutnosti navštěvovat firmu by chtělo pracovat 5 procent respondentů.

„Podle průzkumu 44 procenta zaměstnanců z domova pracovat z povahy své pozice nemůže a 16 procent vyloženě ani nechce. Zbylých 40 procent si to přeje, ale jen 29 procent ze všech zaměstnanců už nyní alespoň občas na dálku pracovat může. Nejběžněji v režimu 1 až 2 dny v týdnu, což je zároveň nejsilnější preference na straně manažerů firem. Možnost práce pouze nebo převážně z domova se aktuálně týká zhruba 6 procent ze všech zaměstnanců. Častěji se jedná o zaměstnance z oblasti IT, financí, poradenství, různé manažerské a administrativní pozice, tzv. bílé límečky (58 %),“ vysvětluje Tomáš Pavlíček z pracovního portálu Prace.cz.

Součástí progresivních pracovních přístupů a benefitů je aktuálně často zastoupena i práce z domu, protože tyto přístupy reflektují přání zaměstnanců. „Naši zaměstnanci v závislosti na pozici mohou využívat benefitů flexibilní pracovní doby a pokud je to možné v rámci procesů, tak i práce z domu,“ říká Marcela Kratochvílová Trnková, HR manažerka společnosti Kärcher.

V současné době se práce z domova stává stále běžnější praxí, zejména v důsledku technologického pokroku a změn v pracovních návycích. Přestože mnoho zaměstnanců může pracovat z domova, tato možnost není rovnoměrně rozložena mezi různými profesemi a sektory.Nejméně je home office z logiky věci praktikována ve školství a zdravotnictví (13 %) a v pozicích, které zastávají tzv. modré límečky (15 %). Sem patří zaměstnanci v manuálních nebo technických rolích. Například stavbaři, mechanici, instalatéři nebo elektrikáři, ti pochopitelně svou práci vzdáleně vykonávat nemohou a mají ji pevně vázanou na místo výkonu. 

V dnešní době se mnoho firem potýká s otázkou, zda umožnit svým zaměstnancům práci z domova. I když home office může přinést řadu výhod, není vždy vhodná pro každou společnost nebo pracovní pozici. Někteří zaměstnavatelé se mohou cítit pod tlakem, aby poskytovali možnost práce z domova, i když to pro jejich podnikání není ideální. 

„Podnikatelé by měli nastavovat podmínky, které vyhovují jim, a nenechat se tlačit do poskytování home office, pokud to není nutné nebo pokud jim to nevyhovuje. Situace na trhu práce ukazuje, že mnoho lidí je ochotno pracovat i bez něj,“ říká Jana Jáčová, ředitelka společnosti UOL Účetnictví.

Platí, že firmy by měly být schopny samy usoudit, zda chtějí nabízet práci na home office a zda se jim to vyplatí. A stejně tak zaměstnanci by si měli předem prověřit zaměstnavatele a promyslet, zda jeho firemní kultura bude vyhovovat. „Ideálním je spojení zaměstnavatele a zaměstnance, kde se potkávají očekávání a potřeby obou stran,“ vysvětluje Tereza Rabi z pracovního portálu Atmoskop.cz.

„Jsme skupina e -shopů, kde pracují zejména mladí lidé, a kde potřebujeme najít rovnováhu mezi jejich potřebami a potřebami provozu. Zaměstnance pracující na home office se pak snažíme co nejlépe řídit, aby pracovali co nejefektivněji. A jdeme ještě dále, kdy dbáme na to, aby tyto nástroje posilovaly jejich karierní růst. Proto máme tuto oblast velmi široce pokrytou a detailně rozpracovanou,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz.

„Práci z domu máme dlouhodobě jako součást naší firemní kultury, ale na druhou stranu to není dogma. Přistupujeme individuálně ke každému zaměstnanci tak, abychom splnili podmínky pro výkon jeho práce, vyšli vstříc jeho sociálním a rodinným potřebám a co nejvíce podnítili jeho kreativitu. Tento přístup se nám osvědčuje zvýšenou motivací zaměstnanců,“ říká Josef Jankovský, personální manažer české módní značky Vuch.