Jeden kilometr elektromobilem může stát korunu nebo tři

Ilustrační foto: Lee Rosario z Pixabay

Podle tabulky porovnávající náklady na ujetých 100 kilometrů, kterou pravidelně zveřejňuje ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), si elektromobily vedou oproti vozům na benzín či naftu velmi dobře. V praxi je ale velmi těžké získat nějaké vypovídající číslo, protože do hry vstupuje řada proměnných. Jeden kilometr ujetý elektromobilem může stát méně než jednu korunu, ale také více než tři.

Veřejně přístupné čerpací stanice, které prodávají kromě benzínu a nafty také některé alternativní palivo, musí ze zákona dvakrát do roka zveřejnit porovnání cen pohonných hmot publikované MPO. Jde o tabulku, která porovnává, na kolik motoristu vyjde ujetí sta kilometrů u zvoleného referenčního vozidla, a to v případě benzínu, nafty, stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného ropného plynu (LPG) a vozů poháněných elektřinou z baterie (BEV).

aktuálního srovnání, které vydalo MPO v říjnu a které reflektuje ceny energie v prvním pololetí, plyne, že u benzínového vozu palivo na 100 km jízdy vyjde okolo 200 až 250 korun. V případě nafty okolo 150 až 200 korun. Za energii spotřebovanou na ujetí 100 kilometrů elektromobilem dáte podle propočtů ministerstva asi 100 až 130 korun. 

Z hlediska provozních nákladů to vypadá na jasnou výhodu elektrických vozidel. „V praxi ale může být cenový rozptyl nabíjení výrazně větší. O ceně za ujetý kilometr totiž rozhoduje řada faktorů. Záleží na tom, kde vůz dobíjíte, o jak velké auto se jedná nebo jak rychle a kde jezdíte, tedy zda ve městě nebo na dálnici,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.

Jako nejvýhodnější varianta vychází dobíjení elektromobilu doma. „Většina domácností v ČR má elektřinu se smlouvou na dobu neurčitou a platí zhruba 3,5 Kč za 1 kWh bez DPH. Na trhu jsou ale i nabídky s cenou 2,6 Kč za kWh, kterou je nyní možné fixovat na 1,5 nebo na 2 roky. Vždy ale záleží na tom, kolik dále platíte za distribuční poplatky a jak se vám bude dařit nabíjet v době platnosti nízkého tarifu,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie portálu Kalkulátor.cz. „Pokud máte sazbu pro běžný odběr D02d, zaplatíte za dopravu elektřiny přibližně 2,5 Kč/kWh. Pokud si ale pořídíte sazbu na elektromobil, budete platit o malinko více při nabíjení v době platnosti vysokého tarifu, ale desetkrát méně – opravdu jen asi 0,25 Kč/kWh – při nabíjení v době platnosti nízkého tarifu dříve známého jako noční proud,“ dodává Lukáš Kaňok s tím, že průměrná konečná cena pro domácnosti je okolo 6 Kč/kWh, v případě využití čistě nočního proudu jen 5 Kč/kWh, a to při uvažované spotřebě zhruba 10 MWh.

Pokud budeme předpokládat, že běžný menší elektromobil spotřebuje v průměru 15 kWh na 100 km, tak při domácím nabíjení a ceně 6 Kč/kWh stojí 100 ujetých kilometrů 90 korun. Takovou částku lze ještě citelně snížit využitím fotovoltaiky nebo dobíjením v nízkém tarifu. Na dobíjecích stanicích si naopak řidič připlatí. „S využitím Energokarty lze dobíjet například v síti stanic PRE za 8 Kč/kWh, v případě nabíječek AC za 11 Kč/kWh u DC nabíječek a při využití ultrarychlého dobíjení UFC za 13 Kč/kWh,“ říká Damir Duraković. „V jiných případech ale může UFC nabíjení vycházet i na 18 Kč/kWh a cena může dále šplhat v případě roamingového dobíjení u partnerských provozovatelů nabíječek, a to klidně na 26 Kč/kWh, ale i víc při nabíjení v zahraničí.“ 

Už při ceně 20 Kč/kWh tak najednou vychází 100 ujetých kilometrů na 300 korun. A to není brán v úvahu dálniční provoz nebo větší a těžší elektromobil, což dohromady může spotřebu výrazně navýšit, klidně zdvojnásobit.