Dorovnání mzdy se po rodičovské nedočká ani polovina zaměstnanců
I když po návratu z rodičovské dovolené zastávají stejnou práci jako jejich kolegové, dorovnání platu se dočkají pouhá 42 % rodičů. Mzdová politika firem rodičovství v Česku ani zdaleka nenahrává, zaměstnavatelé rozdíly v ohodnocení často odůvodňují rozdílným pracovním výkonem, rodičům ale nenabízí ani den volna navíc. Nerovnost se zatím daří skrývat, podle novely zákoníku práce to ale už nebude tak jednoduché. Na nerovnosti, které na nápravu čekají poukazuje analýza poradenské společnosti RSM a iniciativy MUMDOO.
„Je tu část firem, které se obávají nižšího výkonu zaměstnanců s dětmi, a údajně z tohoto důvodu mzdy nedorovnávají. Dalším jednoduše chybí přehled o mzdách a jasně stanovená politika, která by byla definovaná i ve smlouvě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, a nakonec jsou tu i podniky, které skutečně využívají svého postavení a obav rodičů z hledání nového místa,“ jmenuje některé z důvodů mzdových nerovností v Česku Kristýna Cejnarová z iniciativy MUMDOO.
Podniků, ve kterých ví, že jsou ke kolegům s dětmi i bez nich fér, jsou 42 procenta. U těch dalších by měla nápravu zjednat novela zákoníku práce vycházející ze směrnice o transparentnosti v odměňování, kterou Česko prosadilo během svého předsednictví v Evropské unii. Firmy podle ní budou povinně informovat o průměru nebo rozptylu mezd na jednotlivých pozicích a podle odborníků tak budou častěji nuceny nastavit nebo upravit své mzdové strategie.
Ty jsou poměrně standardním dokumentem pro korporace a další velké firmy s jasně definovanou strukturou. To potvrzuje příklad Raiffeisenbank.
„V rámci podpory férového odměňování a návratů rodičů stanovujeme minimální mzdu pro maminky, za kterou se vrací do práce z rodičovské dovolené. Původní mzdu navyšujeme o procenta, o které jsme v bance navýšili mzdy na jejich původní pozici v období čerpání rodičovské dovolené,“ říká manažerka pro firemní kulturu Tereza Králová.
V malých a středně velkých podnicích ale podobný přístup podle odborníků často chybí. „Firmy se tak samy limitují ve schopnosti pružně reagovat na nové výzvy trhu, nemají přehled o tom, jak jejich lidé mzdově rostou a chybí jim srovnání s trendy tam venku za jejich dveřmi. Na sledování a vykazování ohodnocení v jejich týmech nakonec mohou vydělat, je ale jasné, že začátky nebudou snadné,“ obává se řídící partnerka poradenské společnosti RSM Monika Marečková.
Ochota poskytovat zvláštní nefinanční benefity dokonce klesá. Podle výsledku průzkumu RSM a MUMDOO totiž nemůže být ani zdaleka řeč o tom, že by měli zaměstnanci s dětmi práci jednodušší, nebo mohli čerpat jiné výhody. „Volna navíc se v souvislosti s péčí o dítě dočkají zaměstnanci pouhých 8 % firem, je tedy poměrně paradoxní, když se někteří zaměstnavatele zaříkají rozdílným pracovním výkonem lidí s dětmi a bez nich. Těm, kdo si v Česku děti pořídí, se totiž nic neodpouští. A ve dvou třetinách podniků jsme se bohužel zasekli na tom, že jediným zvýhodněním při narození dítěte zůstává dárkový koš od kolegů,“ říká Monika Marečková z poradenské společnosti RSM.
Benefity poskytované v souvislosti s rodičovstvím:
- 8 % firem nabízí zaměstnancům dny volna navíc v souvislosti s péčí o dítě,
- 6 % firem nabízí peněžní bonus při narození dítěte,
- 3 % firem nabízejí plné dorovnání mzdy při mateřské dovolené,
- Nějakou formu bonusu související s rodičovstvím cekem poskytuje 34 % firem.
Ve většině případů se rodiče naopak musí rozloučit se stávajícími nefinančními benefity. A ve více než třetině firem dokonce i s finančním bonusem za předešlý rok. Že zaměstnancům, kteří čerpají mateřskou nebo rodičovskou dovolenou proporční část bonusu nevyplácejí, přiznává 30 % zaměstnavatelů. Dalších 28 % uvádí, že k výplatě přistupují individuálně. „Takoví zaměstnanci se v předchozím roce podíleli na výkonu a úspěchu firmy, oceněni za něj ale na rozdíl od ostatních nejsou. Takový přístup je skutečně už zneužitím situace ze strany podniku a počet těch, kde tak ke kolegům přistupují, osobně považuji za alarmující,“ říká Monika Marečková.
RSM dále upozorňuje, že výsledkem současné situace je významné rozevírání nůžek mezi těmi, kdo v práci zůstanou, a těmi, kdo alespoň část kariérního života věnují péči o dítě. Nejčastěji ženy právě v tento moment začínají ve svém finančním ohodnocení výrazně ztrácet na své mužské kolegy. Rozdíl v ohodnocení mužů a žen sleduje pouhých 16 % firem dlouhodobě a celkem 23,5 % v návaznosti na avizované legislativní změny.
„Ještě horší je přehled firem v dalších statistikách. Přesto, že roste ochota investovat do nástrojů pro sledování dat o vlastních zaměstnancích, dokonce i v řadě velkých firem chybí přehled o tom, kolik zaměstnanců právě čerpá rodičovskou dovolenou, jak staré děti zaměstnanci mají a kdy naposledy s nimi byla otevřena otázka třeba postupného návratu do aktivního zaměstnání nebo účast alespoň na interním školení. Přitom právě vzdělávání se a kontakt s oborem je v dnešní technologicky dynamické době klíčový,“ doplňuje Lucie Bášová z MUMDOO.
Dorovnáváte rodičům mzdu po návratu z mateřské nebo rodičovské dovolené tak, aby zahrnula změny v době jejich nepřítomnosti? | Počet | 201 |
Ano, mzdy indexujeme tak, aby odrážely běžný růst mezd v naší firmě | 84 | 42% |
Nevím, nemáme pro to stanovený mechanismus, u každého zaměstnance k tomu přistupujeme individuálně | 78 | 39% |
Ne, mzdy nedorovnáváme | 39 | 19% |
Nabízíte některý z těchto benefitů související s mateřstvím a rodičovstvím? Zaškrtněte vše relevantní | 69 | 34% |
Dny volna navíc související s péčí o dítě | 17 | 8% |
Peněžní bonus za narození dítěte | 13 | 6% |
Dorovnání mzdy do plné výše při mateřské dovolené | 7 | 3% |
Mají rodiče ve vaší firmě nárok na finanční bonusy za poměrově odpracovanou část roku? | Počet | 188 |
Ano, všichni zaměstnanci jsou začleněni do nároku na výplatu bonusů | 78 | 41% |
Ne, nárok na bonus se vztahuje pouze na zaměstnance, kteří v období výplaty bonusů plně pracují a nečerpají MD/RD | 57 | 30% |
K nároku na výplatu bonusů přistupujeme individuálně pro každého zaměstnance | 53 | 28% |
Máte přehled o rozdílu mezi odměňováním mužů a žen ve vaší firmě (tzv. pay gap)? | Počet | 200 |
Tato data nesledujeme, ani to neplánujeme | 126 | 63% |
Máte přehled o rozdílu mezi odměňováním mužů a žen ve vaší firmě (tzv. pay gap)? | Počet | 200 |
Tato data nesledujeme, ani to neplánujeme | 126 | 63% |
Ano, pravidelně/ dlouhodobě pracujeme s analýzou pay gapu | 36 | 18% |
Ano, v posledním roce jsme tato data začali sledovat | 20 | 10% |
Zatím ne, ale plánujeme tato data začít sledovat / necháme si zpracovat analýzu | 18 | 9% |
Průzkum společností RSM a MUMDOO se uskutečnil v červnu roku 2024 a zapojilo se do něj celkem 201 českých firem všech velikostí (od 50 do 10 000 zaměstnanců) a oborů.
Iniciativa MUMDOO pomáhá firmám i rodičům najít způsob, jak si být navzájem prospěšnými. Velkým zaměstnavatelům pomáhá definovat možnosti stran efektivní rodinné firemní politiky a umožňuje udržovat aktivní vztah s rodiči v řadách vlastních zaměstnanců, udržovat je v obraze i zapojovat je do flexibilních pracovních projektů. V roce 2024 se iniciativa spojila s projektem MAMIO, který se zaměřuje na takzvanou child penalty, neboli daň z mateřství.
RSM je globální poradenská síť specializující se na středně velké společnosti. Poskytuje komplexní služby v oblasti auditu, mezd, daní a poradenství.