Živě: VRT na RS 1, 2 – Shrnutí roku 2025 a výhled na rok 2026

Výstavba vysokorychlostních tratí (VRT) představuje zásadní krok k moderní železnici v Česku. Rychlá spojení označovaná jako RS1 a RS2 jsou klíčová spojení Praha – Brno – Ostrava a Brno – Břeclav.
Kde jsme nejblíže stavbě a kam se posunul projekt plánovaných vysokorychlostních tratí na trase Praha – Brno – Ostrava a Brno – Břeclav? A co očekáváme příští rok? S tím vším vás na Prezentačním dni VRT RS 1, 2 – Shrnutí roku 2025 a výhled na 2026 seznámí Ing. Marek Pinkava, náměstek Stavební správy vysokorychlostních tratí, ve středu 10. prosince od 16 hodin v Informačním centru rozvojových projektů v Brně, ulice Panenská 1, nebo online.
Proč stavíme vysokorychlostní tratě
Současná železniční síť v České republice naráží na limity své kapacity. Řešením je výstavba nových vysokorychlostních tratí, po kterých budou jezdit rychlé dálkové vlaky, zatímco stávající tratě uvolní prostor pro regionální spoje a nákladní dopravu. Tím se zvýší spolehlivost, kapacita i komfort celé železniční sítě. Rychlá a atraktivní železnice navíc přiláká cestující, kteří dnes volí automobil, a pomůže odlehčit přetížené silnice a dálnice nejen v okolí velkých měst.
Praha – Brno
Rychlost 320 km/h zkrátí cestování mezi Prahou a Brnem na hodinu a pro cestování mezi nimi vytvoří atraktivní alternativu k dálnici D1. Vysokorychlostní trať mezi českou a moravskou metropoli bude 220 kilometrů dlouhá. Propojena bude se stávající železnicí celkem pěti sjezdy, které umožní zajet na nádraží přímo v centrech měst. Přímo na této vysokorychlostní trati se budou nacházet čtyři terminály vysokorychlostní dopravy. První z nich Praha východ VRT, který ulehčí denní dojíždění do Prahy, ale i po celém Česku. Další bude Kořenice-Bečváry VRT, který ulehčí dostupnost regionu k VRT pod Kutnou Horou. Přímo v srdci Vysočiny vznikne terminál Jihlava VRT, který dopravně ulehčí krajskému městu, které získá spojení s Prahou a Brnem za 40 minut. Brno získá nejen nové hlavní nádraží, ale i terminál Brno Vídeňská VRT. Terminál bude sloužit těm, co nepotřebují do centra Brna. Význam brněnskému hlavnímu nádraží zůstane, příjezdem rychlovlaku bude význam ještě vyšší.
Brno – Ostrava
Cestování mezi Brnem a Ostravou se díky modernizované trati a VRT zkrátí na hodinu. Rychlovlaky z Brna do Přerova pojedou po modernizované trati na 200 km/h. Na rozdíl od jiných hlavních tratí zatím neprošla tato trať modernizací ani nebyla přidána druhá kolej. Až nebude kapacita této trati stačit, bude vystavěna nová trať jako vysokorychlostní na 320 km/h, která cestování zkrátí na 40 minut.
Od Přerova do Ostravy povede již samotná 74 km dlouhá VRT, která ulehčí stávající trati, kterou využívá nákladní doprava a neexistuje k ní vhodná alternativa. Napojena bude nejen na Přerov, ale i na Olomouc, Hranice a Ostravu. V Hranických proto musí dojít k rekonstrukci nádraží, která umožní zastavování rychlovlaků. Pro získání nejlepšího řešení pro hranické nádraží se uskutečnila architektonická soutěž. Svinovské nádraží v Ostravě musí být také pro vysokorychlostní vlaky upraveno.
Brno – Břeclav
Hlavní trať, která propojuje Česko se Slovenskem a Rakouskem, potřebuje rovněž uvolnit kapacitu pro více vlaků. Nová 35 km dlouhá trať pro rychlost 320 km/h povede z brněnských Modřic až do Rakvic, kde se napojí na stávající trať. Vlaky budou pokračovat rychlostí 200 km/h až do Břeclavi. Vysokorychlostní trať je připravena na pokračování směrem na Slovensko, které prověřuje výstavbu VRT.