V Hradci se otevřel obchod budoucnosti – umělá inteligence automaticky upozorní na prázdný regál, naplánuje zásobování nebo zařídí úklid

Praha/Hradec Králové 22. března 2024 (PROTEXT) – V Hradci Králové vznikl unikátní obchod „Vše Za“ od společnosti SamoBot, která bezobslužné technologie vyvíjí a testuje. Provozuje zde nonstop otevřenou samoobslužnou prodejnu, kde s běžným provozem pomáhá AI řešení Food Save od české společnosti Analytics Data Factory. Systém automaticky upozorní na potřebu doplnění zboží do regálu, spustí úklidového robota, ale například i detekuje návštěvníka, který do prodejny přišel za jiným účelem, než je nákup zboží. Nové technologie využívající umělou inteligenci jsou v obchodě v ulici Pospíšilova 299 implementovány postupně od ledna letošního roku.

„Nasazení našeho řešení Food Save v reálném provozu ukázalo, že umělá inteligence se může stát skvělým nástrojem i v oblasti retailu a výrazně zjednodušit a zefektivnit procesy v rámci celého prodejního řetězce. Na základě získaných zkušeností pracujeme na dalších scénářích, abychom mohli zákazníkům nabídnout to nejoptimálnější řešení pro jejich podnikání,“ říká Radim Kašpárek, COO Analytics Data Factory.

Řešení Food Save na základě kamerového snímání v reálném čase identifikuje nedoplněné zóny v regálech, uloží informaci o době, kdy tato událost vznikla, a odešle upozornění přímo na koncové zařízení odpovědné osoby. Ta pak může rychle reagovat a zboží doplnit. Systém zároveň sbírá data o vytíženosti prodejny a dokáže tak pomoci s plánováním zásobování v delším časovém horizontu. Díky automatizovaným procesům může být prodejna otevřená nonstop bez nutnosti neustálého dohledu.

„Udržet konstantně plné regály a neustále točit nové zboží je pro nás a naše zákazníky naprosto klíčové. Výrazně tím zvyšujeme efektivitu prodeje. Díky řešení Food Save máme neustále přehled o stavu zboží na prodejně a proces zásobování je tak mnohem efektivnější. Zároveň díky heat mapám prodejny víme, jaké regály a jaké plochy jsou ty ‚nejlepší‘ v našem obchodě,“ shrnuje zkušenost s novým řešením Jan Minařík, product owner ve společnosti SamoBot.

Pro všechny typy scénářů připravila společnost Analytics Data Factory přehledné dashboardy s daty, kde je možné sledovat jednotlivé trendy.

V testovacím provozu zároveň probíhá několik dalších scénářů:

Automatizovaný úklid

V případě, že systém zaznamená například bláto, drobné předměty či jiné nečistoty, automaticky vyšle uklízecího robota. Stejně tak, pokud zaznamená rozsypané zboží na podlaze, upozorní notifikací obsluhu.

Detekce ležící/sedící osoby

V případě samoobslužné prodejny se může stát, že ji lidé nevyužívají pouze jako prostor k nákupu, ale například se schovají před nepříznivým počasím nebo si přijdou nabít mobilní telefon. V takovém případě je systémem automaticky informována obsluha a zákazníkovi je přehráno zvukové upozornění.

Detekce ležící osoby funguje jako preventivní opatření v případě náhlých zdravotních obtíží. Pokud se návštěvníkovi udělá v procesu nakupování nevolno či ztratí vědomí, je přivolána zdravotní pomoc.

Více informací je k dispozici na www.foodsave.cz.

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.