Takoví jsme byli. Před třiceti lety vstoupil Whirlpool na trh
Praha 14. listopadu 2022 (PROTEXT) – Historie značky Whirlpool, předního světového výrobce a distributora velkých domácích spotřebičů se v našich zemích začala psát před 30 lety. V roce 1992 vstoupila společnost do tehdy československého výrobního podniku Tatramat v Popradu a postupně ho modernizovala a proměnila tak, že dnes patří mezi deset nejvýkonnějších závodů korporace na světě.
Teprve po rozpadu Československa byla otevřena česká pobočka a až v roce 2007 byl na oba trhy uveden plný sortiment domácích spotřebičů Whirlpool. Ohlédnutí zpět ukazuje, jak moc jsme se změnili my jako spotřebitelé, náš životní styl i nezbytní domácí pomocníci.
Jak vypadala průměrná domácnost
Ačkoliv jsou to jen tři dekády, pohled do historie působí až neuvěřitelně. Běžné domácnosti byly vybavené úplně jinak. Podle údajů Českého statistického úřadu mělo v roce 1992 jen necelých 65 % automatickou pračku, a ještě i v roce 2002 byste našli automatickou pračku stále jen v 85 % domácností.
Běžná, neautomatická pračka přitom vypadala tak, že se do ní nalévala teplá voda a pračka prakticky pouze vytvářela vír, který prádlem točil. To se muselo ručně vymáchat a vyždímat, pokud nebylo místo na samostatnou odstředivku. Pokročilejší verze už dovedla vodu ohřát a prádlo vymáchat, ale už ne odstředit. Vyprat ložní tak byla skutečně velká námaha.
Chladničky měli na konci 80. let všichni, ale tehdy to byly převážně malé nebo středně velké spotřebiče s výparníkem nebo s mrazicí přihrádkou; kombinované chladničky s mrazničkou s hlubokým mražením prakticky nebyly.
Stejně tak myčky nebo vestavné spotřebiče – kuchyňské centrum tvořil sporák s plynovou nebo elektrickou troubou někdy doplněný jednoduchou podvěsnou digestoří. Mikrovlnnou troubu mělo v roce 1992 jen 2 % domácností.
A jak jsme na tom dnes?
Vybavenost spotřebiči jako je pračka nebo chladnička se už při statistických šetřeních léta nesleduje, považuje se za samozřejmý standard. Myčku bychom našli už v polovině domácností, ve čtvrtině pak i samostatnou sušičku prádla.
Kuchyním dominují vestavné spotřebiče a tradiční sporáky ve většině domácností nahradily vestavné pečicí trouby se samostatnou varnou deskou. Vítězné tažení zažívají spotřebiče s automatickými programy a funkcemi, které usnadní nejen každodenní život, ale i náročné kulinární mise.
A pro kuchaře nové generace je k mání spousta spotřebičů s integrovanou wi-fi, které jdou přes aplikaci ovládat na dálku i propojit do jednoho celku. Snadno si tak vytvoříte chytrou domácnost, v níž se varná deska a trouba domluví s odsavačem par, a chladnička, myčka, pračka i sušička se přizpůsobí vašim plánům.
Lepší, úspornější
Nejen, že jsou spotřebiče stále výkonnější a chytřejší. Při tom všem jsou dramaticky úspornější, tišší a ohleduplnější k životnímu prostředí. Odhadli byste, jak moc se změnily za tři dekády třeba pračky?
Od 26 l vody ke 4,5 l vody na kg vypraného prádla
„Shora plněná automatická pračka Tatramat 245 uvedená na trh v roce 1982 měla kapacitu 4 kg prádla, rychlost odstřeďování 300 ot./minutu a na jeden prací cyklus spotřebovala 100 l vody a 3 kWh elektrické energie. Předem plněná pračka Tatramat 511 z roku 1985 zvládla už 5 kg prádla a 500 ot./minutu, ale na jeden prací cyklus potřebovala 130 l vody a 3,75 kWh,“ uvádí Darina Papáčová, odborná školitelka společnosti Whirlpool, a dodává: „Dnes má například pračka TDLRB 7222BS EU/N vyráběná ve stejném popradském závodě kapacitu 7 kg a na jeden cyklus spotřebuje při lepším výsledku praní jen 45 l vody a 0,78 kWh. A předem plněná pračka W8 W046WB EE z prémiové řady Supreme Silence si vystačí při 10kg kapacitě dokonce jen s 0,51 kWh a neuvěřitelnými 4,5 l vody na 1 kg vypraného prádla.“
Inteligentní technologie i kouzelné funkce pro zapomnětlivce
Chytré pračky mají navíc i inteligentní technologii 6. SMYSL pro optimalizaci spotřeby vody, energie i doby praní podle konkrétní náplně. A funkci pro provzdušňování vypraného prádla v bubnu, aby zůstalo voňavé, měkké, bez bakterií a alergenů, dokud jej nepověsíte.
Čistá nula
Úsilí o stále lepší výkon při nižší spotřebě a hlučnosti i ohleduplnosti na svět kolem nás se však nezastavuje. Do roku 2030 hodlá Whirlpool dosáhnout celosvětově nulových emisí ve výrobě a provozu. Tento závazek nazývá Net Zero, tedy „čistá nula“.
O společnosti Whirlpool Corporation
Společnost Whirlpool (kód na burze NYSE:WHR) jde vstříc ambicióznímu cíli: být nejlepší globální společností v oblasti vybavení do kuchyně i pro péči o prádlo a prostřednictvím svých výrobků nepřetržitě zlepšovat každodenní život v domácnostech. Ve světě, který se stále intenzivněji digitalizuje, prosazuje Whirlpool cílenou inovaci a usiluje o naplňování neustále se vyvíjejících potřeb zákazníků prostřednictvím portfolia svých ikonických značek, jako jsou Whirlpool, KitchenAid, Maytag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, JennAir, Indesit a Yummly. V roce 2021 společnost vykázala roční tržby ve výši přibližně 22 miliard dolarů a zaměstnávala 69.000 lidí v 54 výrobních závodech a technologických výzkumných centrech. Podrobnější informace o společnosti naleznete na WhirlpoolCorp.com.
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.