Severní Afrika je strategický uzel pro automobilový průmysl

Praha 2. července 2024 (PROTEXT) – Severní Afrika se stále více profiluje jako klíčový region pro export a import, přičemž významně těží z rostoucí poptávky, zejména ze strany zákazníků z automobilového průmyslu. Například Maroko se stalo významným centrem automobilové výroby a zároveň největším exportérem automobilů na kontinentu, což představuje více než 24,4 % jeho celkového vývozu. Komplexní logistické služby ze severoafrických států, pokrývající silniční, námořní a leteckou dopravu, nabízí společnost DSV.

„Severní Afrika je pro nás obchodně atraktivní a významná. Nabízí několik strategických výhod, které ji činí atraktivní pro průmyslové aktivity a investice, a díky rozsáhlé síti poboček v regionu, včetně Egypta a Jižní Afriky, může DSV zajišťovat efektivní a bezpečnou přepravu zboží do celého světa. Pracujeme také na tom, aby jednotlivé procesy přepravy byly účinné a my tak mohli poskytnout našim zákazníkům ty nejlepší služby. Dostatečně předem rezervované kapacity a přítomnost našich zaměstnanců v řadě závodů pro přípravu zásilek a komunikaci do EU napomáhají tomu, že celý tento systém je uživatelsky příjemný, jednoduchý na obsluhu a cenově zajímavý v porovnání s tradičními trhy v Asii,“ uvádí Jiří Moravec, ředitel oddělení Sales & Marketing, DSV Air & Sea.

V posledních letech se země severní Afriky staly důležitými pro mezinárodní obchod. Přístup ke Středozemnímu moři usnadňuje námořní dopravu mezi Evropou, Afrikou a Blízkým východem. Region disponuje moderními přístavy, letišti a silničními sítěmi, které podporují efektivní přepravu zboží. Probíhá zde výrazný nárůst poptávky po produktech, zejména z oblasti automotive, včetně kabelových svazků a textilních produktů. Tento trend potvrzuje rostoucí význam regionu jako výrobního a logistického uzlu pro evropský trh. Navzdory přímému sousedství Egypta s válečnou zónou v Izraeli, není doprava v oblasti tímto konfliktem nijak ovlivněna. Zásilky a dopravní operace DSV probíhají bez jakýchkoliv bezpečnostních problémů nebo ohrožení. To potvrzuje, že sever Afriky zůstává stabilním a spolehlivým regionem pro obchodní aktivity.

Rozvoj regionu se odráží například na situaci v Maroku, které investovalo do rozvoje infrastruktury, jako jsou přístavy, silnice a železniční sítě, což zlepšilo jeho schopnost exportovat automobily a přilákat zahraniční investice. Už v roce 2021 zde bylo vyrobeno přes 403 000 vozidel, a z toho až 50 000 elektrických. Přibližně 80 % produkce je exportováno do Evropy. Automobilový průmysl v Maroku zaměstnává přibližně 220 000 lidí a podporuje více než 250 dodavatelů. Tento sektor se stal zásadním pro místní ekonomiku a nabízí pracovní příležitosti v různých oblastech, od výroby dílů až po montáž finálních vozidel.

Severní Afrika se nejen díky své strategické poloze vyznačuje relativně neměnnými ekonomickými a politickými podmínkami, které umožňují lepší predikci nákladů a stabilnější přepravu do Evropské unie. Stálost je hlavním faktorem, přispívajícím k důvěře obchodních a finančních partnerů vůči tomuto regionu. Mnohé severoafrické země také vytvořily speciální ekonomické zóny (SEZ) a volné obchodní zóny (FTZ), které poskytují daňové výhody a další motivace pro investory. A právě egyptská Suez Canal Economic Zone je jednou z nejvýznamnějších oblastí, která přitahuje zahraniční investice a podporuje průmyslový rozvoj.

Dalším důležitým důvodem, proč se Sever Afriky stává preferovaným místem pro výrobu, je dostupnost levné pracovní síly. Tato konkurenční výhoda umožňuje firmám snižovat výrobní náklady, což je zvláště důležité v odvětvích, která jsou citlivá na cenu, jako je automotive průmysl.

Uvedené výhody zde nabízí značné příležitosti pro rozvoj a expanzi podnikání. Výrobní společnosti se mohou spolehnout na kvalitní infrastrukturu, dostupnost surovin a přístup k technologicky vyspělým výrobním zařízením. Investice do regionu podporují také vládní iniciativy zaměřené na zlepšení obchodního prostředí a poskytování pobídek pro zahraniční investory.

Severní Afrika se tedy stává nejen výrobním a logistickým centrem, ale i strategickým partnerem pro evropské automobilové odvětví. Tento trend by mohl v následujících letech dále sílit, přičemž region nabídne další příležitosti pro podniky hledající nové trhy a efektivní výrobní kapacity.

 

O DSV

DSV a.s. je původně dánský dodavatel přepravních a logistických služeb, poskytující řešení pro celosvětovou nákladní (leteckou, námořní, silniční i železniční) dopravu. Společnost byla založena v roce 1976 deseti nezávislými dánskými přepravci a neustále expanduje, má zastoupení ve více než devadesáti zemích světa se 75 tisíci zaměstnanci. Společnost se dělí na tři divize: DSV Air & Sea pro námořní a leteckou dopravu, DSV Road pro silniční přepravu a DSV Solutions pro skladování a kontraktní logistiku.

Aktuálně je společnost DSV třetí největší přepravní a logistickou společností na světě a vytváří až 4% podíl na celosvětovém trhu.

Centrála společnosti DSV v České republice se nachází v obci Pavlov ve Středočeském kraji, kde má největší sklady. Další jsou rozmístěny v Liberci, Plzni, ve Slatiňanech, v Ostravě, Brně, Olomouci, Frýdku-Místku a v Přerově.

 

 

Zdroj: Sinuhet 

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.