Rostlinné nápoje jsou čím dál tím populárnější. Mají širokou škálu použití, včetně populárního latte art
Praha 13. listopadu 2023 (PROTEXT) – Dle nedávného průzkumu společnosti Danone spotřebitelé čím dál tím více preferují rostlinnou stravu a přecházejí na flexitariánský způsob výživy. To znamená, že vědomě omezují množství konzumovaných živočišných produktů a tam, kde mají možnost, přecházejí na rostlinné alternativy tradičních živočišných potravin. Činí tak nejčastěji kvůli zdravotním benefitům, ale i kvůli chuti a nebo ohledům na planetu. Potvrzují to i zkušenosti kavárenského řetězce Starbucks – v letošním roce už podíl nápojů s rostlinnou alternativou činil 5 %.
Rostlinné kávy na vzestupu
„Používání rostlinných alternativ při přípravě kávy není jen odrazem poptávky našich návštěvníků, ale i součástí našich dlouhodobých snah o udržitelnost životního prostředí. V souladu s tím jsme od letoška zavedli stejnou cenu pro klasické nápoje s mlékem i pro ty s jeho alternativami. Meziročně se preference alternativ zvýšila o 6 %,“ vysvětluje Michal Holotík, Marketing Senior Manager Starbucks CZ/SK.
Z údajů Starbucks vyplývá, že letos je v České republice nejpopulárnější ovesný rostlinný nápoj (36 %), který oproti loňsku vystřídal na prvním místě sóju (27 %). Na třetím místě jsou v oblíbenosti mandlové nápoje (23 %) a čtvrté kokosové (17 %).
Brand manažerka značky Alpro, Barbora Horníková, dodává: „Značka Alpro zareagovala na očekávání milovníků kávy, kteří si z nejrůznějších důvodů chtějí vychutnat svoji kávu s rostlinným nápojem, a uvedla na trh speciálně upravené rostlinné nápoje v řadě Alpro Barista. Díky ní se ‚kafaři‘ nemusí vzdávat svého oblíbeného nápoje a ani způsobů jeho servírování, jako je například latte art.“
Latte art v kavárně i doma
Alpro Barista je vyrobené tak, aby ho bylo možné během chvilky našlehat do krémové pěny, se kterou lze dále kouzlit. Možnosti jsou dvě – buďto si dát svoji oblíbenou kávu s Alpro Barista v některé z kaváren Starbucks, nebo se ti šikovnější mohou pustit do domácího čarování s pěnou, která má stejnou texturu jako ta z klasického mléka.
Alpro Barista je k sehnání ve 4 příchutích: mandle, kokosový ořech, oves a sója. Suroviny pro jeho výrobu, u kterých je to možné, jsou získávány co nejblíže místu výroby a spotřeby, to znamená v Evropě. Obaly jsou vyrobené z aktuálně nejudržitelnější dostupné kombinace materiálů, která zároveň zaručí, že obsah zůstane čerstvý.
Jak na domácí latte art
Ačkoli se to může zdát komplikované, není latte art v domácích podmínkách vůbec složité na přípravu. Jestli je pro vás a vaše blízké káva srdeční záležitost, připomeňte si to i vizuálně obrazcem srdce! Postup je následující:
Připravte si espresso.Naplňte džbánek studeným nápojem Alpro.Nápoj provzdušňujte šlehačem těsně nad hladinou po 3 vteřiny.Šlehač ponořte na dno, aby nápoj začal vířit a pěnit.Ohřejte pěnu na zhruba 65 stupňů.Džbánkem poklepejte, aby praskly velké bubliny.Pěnu začněte nalévat zvysoka, do středu šálku s espressem, proudem o šířce tužky. Šálek nakloňte.Když je šálek do poloviny plný, začněte nalévat pěnu nízko a trochu rychleji.Jakmile začíná opadat pěna, vytvořte ve středu kolečko.Srdce vytvoříte tak, že džbán pomalu nakloníte dozadu a proud provedete středem. A je hotovo.
Nyní si můžete vychutnat svoji oblíbenou kávu v kombinaci s láskou k rostlinným nápojům, ke svému zdraví i k planetě.
O společnosti Danone
Danone je přední světová potravinářská společnost působící ve třech oblastech zaměřených na zdraví: čerstvé mléčné a rostlinné výrobky, balené vody a speciální výživa pro děti i dospělé. V současnosti vlastní nejrozsáhlejší sbírku fermentačních bakterií na světě a jejím dlouholetým posláním je přinášet zdraví co největšímu počtu lidí prostřednictvím potravin.
Cílem Danone je inspirovat lidi ke zdravějšímu a udržitelnějšímu stravování a dodržování pitného režimu. Zároveň se zavázala dosáhnout měřitelných nutričních, sociálních a společenských vlivů a dosahovat pozitivního vlivu na životní prostředí. Společnost Danone postavila svoji strategii na obnovení růstu, konkurenceschopnosti a vytváření hodnot z dlouhodobého hlediska. Do roku 2025 se chce stát jednou z prvních nadnárodních společností, které získaly certifikaci B Corp™.
S více než 100 000 zaměstnanci po celém světě a prodanými produkty na více než 120 trzích společnost vygenerovala v roce 2021 tržby ve výšce 24,2 miliardy EUR. V současnosti portfolio Danone zahrnuje přední mezinárodní značky (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic, atd.). Na českém a slovenském trhu nabízí značky mléčných a rostlinných produktů jako např. Activia, Actimel, Danette, Kostici a Fantasia, Alpro, ale i výrobky dětské výživy Nutrilon a Hami a přípravky klinické výživy spojené se značkou Nutricia – Nutridrink, Forticare, Cubitan, Nutrison, Neocate a další.
Danone je součástí evropské akciové burzy Euronext Paris a zároveň je součástí amerického finančního trhu OTCQX prostřednictvím programu ADR (American Depositary Receipt). Je součástí akcií předních indexů udržitelnosti včetně indexů spravovaných společnostmi Vigeo Eiris a Sustainalytics a také Ethibel Sustainability index, indexu MSCI ESG, série indexů FTSE4Good, indexu genderové rovnosti Bloomberg a indexu přístupu k výživě.