Projekt Matrix Start mění přístup ke vzdělávání učňů. Reaguje tak na nedostatečnou nabídku praxe v kadeřnických školách
Praha 1. března 2023 (PROTEXT) – Zvýšení kvality vzdělávání budoucích kadeřníků, to je cílem projektu Matrix Start. Důvodem jeho vzniku jsou nedostatečné možnosti zisku praxe při studiu a následná malá motivace absolventů v oboru zůstat. Společnost Matrix, která spadá pod Divizi profesionálních produktů společnosti L’Oréal Česká republika, chce situaci změnit prostřednictvím rozšiřování nových, moderních a na praxi orientovaných přístupech ke vzdělávání kadeřníků do co největšího množství škol. Potřebu dalšího vzdělávání potvrzuje i průzkum mezi studenty oboru, podle kterého má téměř 90 procent z nich zájem o doplňující vzdělání nad rámec nabídky škol.
Podle informací sdílených řediteli učilišť se zástupci značky Matrix zůstává v oboru jen mizivé procento absolventů oboru kadeřník/kadeřnice. „Jako hlavní důvody tohoto nezájmu vnímáme především nedostatečnou nabídku praktické výuky, zastaralé studijní materiály a velmi omezenou přípravu pro budoucí podnikání,“ vysvětluje důvod vzniku projektu Matrix Start Lucie Kukačková, brand business director značky Matrix ze společnosti L’Oréal Česká republika.
Potřeba modernizace a orientace na praxi
K otázce, jak studenti vnímají současné nastavení výuky, z dat průzkumu[1] společnosti Matrix vyplývá, že by téměř polovina z dotazovaných ocenila změny v nastavení vzdělávání oboru kadeřník/kadeřnice. Z toho si 36 procent myslí, že by tento obor měl projít zejména modernizací. Podle dalších dvaceti procent chybí větší zaměření na praxi. O tom svědčí také fakt, že 60 procent všech dotazovaných studentů uvedlo, že se během studia nenaučili, jak počítat náklady a tvořit ceny služeb.
Výsledky průzkumu potvrzuje také zkušenost Olgy Pazourové, mistrové ze Střední školy obchodní a služeb SČMSD, Žďár nad Sázavou: „U studentů vidím, že jim chybí sebedůvěra a jistota říci si adekvátní cenu za odvedenou práci. Z pozice učitele mi chybí možnost poslat studentky např. na 14denní praxi do profesionálního salonu nebo školicího střediska na odbornou praxi. Ačkoliv se snažím sebevíc, nikdy studentům nebudu schopná plně předat realitu, která je čeká po ukončení studia,“ uvádí Pazourová.
Z průzkumu dále vyplývá, že si silná většina studentů myslí (88 procent), že je pro jejich budoucí uplatnění nezbytné navštěvovat další vzdělávací kurzy, a 87 procent dotazovaných by ocenilo více praxe a možností účastnit se dalších rozvíjejících kurzů v rámci studia.
Změna přístupu ve vzdělávání je možná
Omezené možnosti odborných učilišť kvůli pandemii nedostatky ještě prohloubily. Právě dlouhodobá online výuka dala finální impuls zástupcům značky Matrix k tomu, aby situaci změnili a dlouhodobé zkušenosti v oblasti vzdělávání uplatnili tam, kde to je nejvíce potřeba. „Rozšíření aktivit i na učiliště vzniklo spontánně během období pandemie, kdy se velmi osvědčilo obohacení online výuky o témata z praxe, novinky a trendy,“ popisuje Martina Muroňová, education manažerka Matrixu. Vzdělávací tým z Matrixu se školení kadeřníků věnuje už od roku 2004.
Matrix Start jako jediný nabízí řadu vzdělávacích webinářů orientovaných nejen na praktická témata vhodná pro studenty, ale pokrývá také témata relevantní přímo pro učitele a mistry odborného výcviku s cílem postupně zvyšovat kvalitu a aktuálnost výuky s cílem šířit povědomí o nových, moderních a na praxi orientovaných přístupech ke vzdělávání kadeřníků v co nejširším množství škol.
Motivace pro talentované studenty
Na projekt Matrix Start navazuje kromě podpory vzdělávání také řada dalších aktivit, které mají motivovat mladé kadeřníky v oboru zůstat, jedná se například o podporu aktivních studentů skrze program ambasadorů nebo jedinečnou soutěž Matrix Start určenou pro studenty z celého Česka a Slovenska.
„Byl jsem jak na soutěži Matrix Talent, tak i na offline i na online školení. Být kadeřníkem byl takový můj sen, a proto jsem za tuto příležitost opravdu rád, a myslím si, že to je to nejlepší, co mě mohlo při studiu potkat. Naučilo mě to hodně – různé techniky, ale také triky a rady, jak do práce, tak do praktického života,“ popisuje své zkušenosti Vladimír Dvíže, student Severočeské střední školy Ústí nad Labem.
Od začátku roku 2021 se značce Matrix podařilo proškolit téměř osm a půl tisíce studentů a 120 pedagogických pracovníků, počet škol zapojených do programu narostl až na aktuálních 48. V budoucnosti společnost plánuje v projektu Matrix Start pokračovat a navazovat další spolupráce. „Vzhledem k velkému úspěchu již připravujeme druhý ročník soutěže Matrix Start, která se uskuteční v květnu 2023,“ dodává Martina Muroňová.
O značce Matrix
V roce 1980 založil kadeřník Arnie Miller značku Matrix, jejíž název byl inspirován myšlenkou synergie a sounáležitosti. Chtěl propojit matrici podpory pro všechny kadeřníky, všechny typy vlasů a všechny podnikatelské modely. Vytvořil značku Matrix, kam každý patří a kde je každý vítán.
Více informací najdete na: https://matrixprofessional.cz/
O Společnosti L’Oréal v České republice
Společnost L’Oréal Česká republika byla založena v roce 1994. Dnes L’Oréal nabízí v České republice 32 značek, včetně L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York, Vichy, Lancôme, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, L’Oréal Professionnel, Kérastase, Redken a Matrix prostřednictvím několika distribučních kanálů – hyper a supermarketů, drogerií, lékáren, parfumerií, kadeřnických salonů a internetových obchodů.
Více naleznete na www.loreal.cz
[1] Průzkum společnosti Matrix Jak současní studenti vnímají možnosti výuky kadeřnických oborů? probíhal u českých a slovenských studentů oboru kadeřník/kadeřnice na středních školách a učilištích v době od 26. října do 15. listopadu 2022. Na dotazník odpovědělo 279 respondentů.