Nákup a prodej chytrých telefonů: Jaké jsou návyky českých spotřebitelů?
Praha 26. července 2022 (PROTEXT) – Společnost Swappie provedla ve spolupráci s výzkumnou agenturou Kantar průzkum spotřebitelského chování Čechů týkající se nákupu a prodeje repasovaných chytrých telefonů: 3 z 5 dotazovaných by si koupili smartphone online, 1 ze 3 by už ale svůj starý telefon neprodali.
Trh s repasovanými chytrými telefony stabilně roste a mezi lety 2022 až 2027 se očekává průměrný meziroční růst o 10,23 %. Toto číslo ukazuje, že se spotřebitelé stále více přiklání k udržitelným a odpovědným nákupním rozhodnutím. Swappie, finský startup, který vykupuje, repasuje a prodává iPhony, provedl ve spolupráci s výzkumnou agenturou Kantar průzkum, aby zjistil, jaký postoj mají k repasovaným zařízením čeští spotřebitelé a jaké jsou jejich nákupní zvyky.
Češi nakupují chytré telefony online
Studie, kterou provedla agentura Kantar[1], ukazuje, že nákup chytré elektroniky online je v České republice běžnou praxí, přičemž o nákupu smartphonu online by uvažovalo 63 % respondentů. Tento trend je nejvíce patrný v Plzeňském kraji (78 %), v Praze (72 %) a poté také v Jihočeském, Pardubickém a Jihomoravském kraji (68 %). Online nákupy chytrých telefonů nejčastěji preferuje věková skupina 18–34 let.
V případě, že se Češi rozhodnou pro online nákup repasovaného telefonu, očekávají kvalitu, srovnatelnou s novým zařízením. Mezi hlavní důvody tohoto nákupního rozhodnutí patří zejména úspora financí. Zákazníci také oceňují, že je nákup repasovaného telefonu šetrnější k životnímu prostředí.
Prodej telefonu je pro Čechy zatím překážkou
Češi sice nakupují chytré telefony online, přístup se však mění v případě jejich prodeje – i přes to, že by třetina respondentů uvažovala nad prodejem chytrého telefonu online nebo na kamenné prodejně, 34 % o prodej starého telefonu nemá zájem vůbec. Jen 17 % respondentů někdy svůj starý telefon prodalo, zatímco více než polovina všech respondentů (64 %) si starý telefon nechává jako záložní. Ten však většina z nich použije jen v krajních případech a třetina z nich ho nevyužije vůbec.
Největší podíl lidí, kteří nezvažují prodej svého telefon se nachází v Ústeckém (41 %), Karlovarském (41 %) a Zlínském (38 %) kraji, přičemž jejichž věk přesahuje 45 let.
„Součástí dlouhodobého směřování společnosti Swappie je naučit spotřebitele, aby dělali vědomá a odpovědná nákupní rozhodnutí. Poskytujeme jim proto platformu, kde mohou prodávat své staré telefony a nakupovat repasované, zpřístupňujeme jim cestu k udržitelnějšímu životnímu stylu a přispíváme k rozvoji cirkulární ekonomiky,” říká Michaela Mackovičová, Country manažerka Swappie pro Českou republiku. „Na českém trhu bezpochyby existují překážky, které musíme neustále překonávat, a tak považujeme za důležité, abychom spotřebitele učili, jaké výhody má nákup repasovaných telefonů. Ukazujeme jim, že pokud chtějí koupit či prodat chytrý telefon, Swappie jim tuto službu díky profesionálnímu přístupu poskytne spolehlivě,” dodává.
Pro více informací o společnosti Swappie navštivtehttps://swappie.com/cz
Swappie
Swappie je přední online platforma pro nákup i prodej repasovaných chytrých telefonů. Posláním společnosti je poskytovat vysoce kvalitní, cenově dostupnější a ekologický způsob pořizování telefonů. V současné době působí v 15 evropských zemích včetně Švédska, Itálie nebo Německa. Swappie výrazně vyrostlo v roce 2020 s tržbami v hodnotě 110 milionů dolarů (2,5 miliardy korun) a stalo se tak od svého založení v srpnu 2016 nejinovativnější a nejrychleji rostoucí evropskou společností. Dosud rozšířilo svůj tým na 1 200 zaměstnanců a získalo celkem 171 milionů dolarů (3,6 miliard korun) od investorů. Pro více informací navštivte https://swappie.com/cz/.
[1] Metodologie
Průzkum probíhal online od března do dubna 2022, reprezentativní vzorek respondentů byl tvořen 1 000 zástupci české populace ve věku 18 až 64 let.
Kontakt:
Communication Lab