Lidl splnil svůj „plastový závazek o celé tři roky dříve

Lidl Česká republika naplnil svůj ambiciózní cíl ohledně redukce plastů. Podařilo se mu snížit množství plastů v obalech produktů privátních značek o více než 20 % a to o celé tři roky dříve, než se zavázal. Oproti roku 2017 obsahuje méně plastu již nyní celá řada vlastních výrobků napříč sortimentem, další budou následovat.

Konkrétní cíl si Lidl Česká republika určil v roce 2018 a zavázal se k tomu, že do roku 2025 sníží množství plastů v obalech vlastních značek v porovnání s rokem 2017 o celých 20 %. Daný závazek splnil již nyní a změny se projevily u celé řady výrobků – ať už se jedná o celkové zmenšování obalů, zužování fólií nebo o úplné odstraňování plastů. „Finální úspoře plastů předcházela naše pečlivá příprava. Každý z výrobků jsme důkladně analyzovali a ve spolupráci s dodavateli nakonec upravili obal tak, aby byla redukce plastů co nejvyšší a obal zároveň stále plnil svou hlavní funkci – uchovával vysokou kvalitu výrobku,“ popisuje Michal Farník, jednatel společnosti Lidl odpovědný za Nákup.

Postupné kroky pak vedly k tomu, že aktuální úspora se pohybuje v téměř tisícovkách tun ročně. Týká se například nealkoholických nápojů privátních značek Saguaro, Freeway a Naturis, které mají nižší hmotnost přebalové folie, stěn lahví, užší etikety, nižší víčka a speciální ergonomický tvar. Od roku 2018 se kompletní úspora jen u těchto nápojů pohybuje kolem 800 tun plastu ročně.

Výrobků pod privátními značkami, u kterých se měnil obal a snižovalo množství použitých plastů, byla celá řada, např.:

V upraveném obalu s tenčí fólií jsou v nabídce také uzeniny vlastních značek, což činí úsporu přibližně 200 tun plastu ročně.
Ztenčením síly obalů hranolek (1000 g i 2500 g) se podaří ušetřit až 3,4 tun plastu za rok.
Menší obaly mají také sušené plody značky Alesto při zachování původního obsahu. Roční úspora činí až 6 tun plastu.
Odstraněním plastového víčka z jogurtových smoothie Pilos se uspoří až 1,8 tun plastu ročně.
Obalovaný sýr Culinea zákazníci v prodejnách Lidl najdou v papírovém balení namísto plastové vaničky. Předpokládaná celková úspora tímto krokem je více než 8,9 tun plastu za rok.
Zmenšením obalů pracích prášků vlastní značky Formil se uspoří více než 3 další tuny plastu ročně.

Zásadní úsporou bylo také vyřazení jednorázových plastů (kelímky, brčka, příbory) z nabídky. K tomu Lidl přistoupil již v roce 2019. Změna se dotkla mimo jiné i vatových tyčinek do uší. Jen díky výměně plastové části tyčinek za papírovou se podařilo uspořit více než 21 tun plastu ročně.

„Dosažením našeho cíle v oblasti redukce plastů ale samozřejmě nekončíme a v našem úsilí budeme i nadále pokračovat. Uvědomujeme si svou odpovědnost vůči životnímu prostředí a snížení spotřeby plastů je tak jedním z našich dlouhodobých závazků,“ doplňuje Michal Farník.

Samotná redukce není ovšem to jediné, na co se Lidl v rámci své strategie zaměřuje. Zavázal se také k tomu, že do roku 2025 budou obaly privátních značek budou obsahovat 25 % recyklovaných plastů, tzv. recyklátů. Jejich podíl v sortimentu přitom už nyní tvoří 18 %. 25% rPET obsahují 1,5l lahve pramenité vody Saguaro, obaly kávového nápoje značky Milbona tvoří až 50% recyklát. Ze 100% recyklátů jsou pak většinou vyrobeny obaly drogistických výrobků nebo vybrané nepotravinářské spotřební zboží (např. plastové odpadkové koše, koše na prádlo a podobně).

Tato opatření jsou součástí REset Plastic, mezinárodní plastové strategie skupiny Schwarz, ke které se Lidl Česká republika připojil a představuje komplexní přístup od snižování množství plastů přes design, recyklaci, likvidaci až po inovace a vzdělávání v této problematice.

O společnosti Lidl

Společnost Lidl vstoupila na český trh v červnu 2003, kdy otevřela prvních 14 prodejen. V současnosti provozuje síť 302 prodejen, které jsou zásobovány 5 logistickými centry. Filozofie prodeje společnosti Lidl je založena na privátních značkách, které tvoří více než 75 % veškerého sortimentu. Kromě nejvyšší kvality za nejlepší cenu oceňují zákazníci prodejen Lidl také pravidelné, tematické týdny s nabídkou potravin a spotřebního zboží, které není součástí stálého sortimentu. Spotřební zboží Lidl nabízí také ve svém internetovém obchodě Lidl-shop. Společnost Lidl se snaží být ve všech oblastech podnikání maximálně odpovědná vůči svému okolí. V rámci společenské odpovědnosti se Lidl dlouhodobě zaměřuje na podporu dětí, pro něž realizuje různé projekty, například sbírku Srdce dětem či v minulých letech výstavbu Rákosníčkových hřišť.

Více informací naleznete na:

www.lidl.cz

www.twitter.com/lidlcz

www.instagram.com/lidlcz

www.youtube.com/user/LIDLCeskaRepublika