Giving Tuesday letos přineslo 62 milionů korun
Praha 1. prosince 2022 (PROTEXT) – Úterý 29. listopadu opět patřilo Giving Tuesday. Dni, kdy se celý svět spojil a pomáhal. Češi přispěli na 301 dobročinných projektů částkou 62 milionů korun, nejčastěji na pomoc dětem a hendikepovaným. Giving Tuesday v Česku zastřešuje od roku 2016 Asociace společenské odpovědnosti, na počest všech dobrých skutků se opět rozsvítila Petřínská rozhledna v Praze, ale i Socha Krista Spasitele v Brazílii nebo památky napříč Španělskem. Jak se vybrané firmy a organizace zapojily? A jak své dobro vyčíslily?
Více než 300 dobročinných výzev registrovaly neziskové organizace, spolky, firmy, ale i úřady na webu Giving Tuesday. „V rámci sedmého ročníku se výzvy nejčastěji týkaly pomoci dětem a lidem s hendikepem, s velkým odskokem následovala péče o lidi v nouzi, seniory, o opuštěná zvířata a o životní prostředí,” popsala letošní trend Lucie Mádlová, ředitelka a zakladatelka Asociace společenské odpovědnosti.
„Částka, kterou Giving Tuesday přineslo, nás překvapila. I v nelehké době, kdy stále více lidí má hlouběji do kapsy, myslí na ostatní. A to je myslím pro celou českou společnost dobré znamení. Na druhou stranu víme, že kdo nemohl darovat finance, pustil se do dobrovolnictví nebo daroval materiální pomoc,” dodala Lucie Mádlová.
Srdce dětem, nejštědřejší sbírka
Každoročně se s Giving Tuesday snoubí několik nej, a jedním z nich je i nejštědřejší sbírka. Dlouhodobě se na první příčku staví společnost Lidl a sbírka Srdce dětem. Letos se podařilo vybrat 38 milionů korun. Do mezinárodního dne štědrosti a dobrých skutků se letos zapojilo i mnoho veřejných institucí. Mezi nimi například Krajský úřad Moravskoslezského kraje s 12,5 litry darované krve, Úřad vlády, který vybral 500 kilogramů nepotřebného oblečení, nebo Ministerstvo zahraničních věcí se zaměstnaneckou sbírkou oblečení pro Oděvní banku.
Zaměstnanci Hello bank! obdarovali děti celkem 5200 školními obědy. Výzva společnosti REMOBIL #GivingMobile2022 přinesla 3012 darovaných mobilních telefonů a zaměstnanci výzkumné agentury IPSOS věnovali 544 hodin dobrovolnictví. Naopak vydavatelství Albatros Media jednu z výzev na Giving Tuesday teprve spustilo. Společně s Nadací Albatros podpoří projekt Darujeme kroužky dětem, který pomůže rodinám ve finanční tísni s úhradou mimoškolních aktivit.
Dojemnou výzvu připravila i společnost Flixbus a vyvezla seniory ze spolku Elpida na vánoční trhy do Drážďan. Děti z Montessori školy Andílek zase věnovaly květiny seniorům v centru SeneCura a dokonce jim spontánně zazpívaly koledy. Organizace Česká krajina díky dárcům uklidila odpadky z rezervace divokých koní, malá Viky začala se sběrem nepoužívaných kol, která poputují pro děti do Afriky, organizace Aufori uspořádá tábor Deset dní jinak pro děti ze znevýhodněných rodin. Mnoho aktivit stále běží a dobré skutky tak budou přibývat.
Giving Tuesday přesahuje české hranice
V Česku zastřešuje Giving Tuesday od roku 2016 Asociace společenské odpovědnosti a během sedmi let už Češi darovali více než 330 milionů korun. Hnutí se ale každoročně slaví ve více než 85 zemích světa.
Příští rok oslavy Giving Tuesday připadnou na úterý 28. listopadu 2023. Partnery letošního ročníku Giving Tuesday jsou společnost Albatros Media, ČEPS a Lidl Česká republika. Další informace o Giving Tuesday najdete na www.givingtuesday.cz či na sociálních sítích pod hashtagem #GivingTuesdayCZ.