Experti Kaspersky analyzovali hlavní způsoby zahájení ransomwarových útoků v roce 2022

Praha 19. května 2023 (PROTEXT) – Společnost Kaspersky shromáždila u příležitosti letošního Dne boje proti ransomwaru (Anti-Ransomware Day 2023) informace ze svojí služby Incident Response a upozornila na nejčastější zdroje ransomwarových útoků.

Nová zpráva společnosti Kaspersky ukázala, že většina ransomwarových útoků v roce 2022 začala zneužitím veřejně přístupných aplikací, dat z kompromitovaných uživatelských účtů a škodlivých e-mailů.

Podle zprávy IT Security Economicsc čelilo v roce 2022 více než 40 % organizací alespoň jednomu útoku ransomwaru, přičemž malé a střední podniky to stálo v průměru 6500 amerických dolarů, zatímco velké firmy zaplatily za obnovu dat kolem 98.000 amerických dolarů. Tato čísla dokazují, že útoky ransomwaru jsou stále rozšířené a mohou kdykoli zasáhnout jakoukoli firmu.

Statistiky ze zprávy „Incident Response Analyst Report ‘The nature of cyber incidents‘ (1)“ vypracované společností Kaspersky ukazují, že téměř 43 % ransomwarových útoků vyšetřovaných experty této společnosti v roce 2022 začalo zneužitím veřejně přístupných aplikací, za nimiž následují data z „nabouraných“ uživatelských účtů (24 %) a škodlivé e-maily (12 %). Cílem útočníků přitom nebylo jen vydírání nebo šifrování dat, ale vytěžování osobních údajů, duševního vlastnictví a dalších citlivých informací.

Ve většině těchto případů byly zneužity již dříve odcizené přihlašovací údaje a v době odhalení zločinu již nebyly k dispozici žádné artefakty k analýze kvůli zavedené rotaci logů (průběžnému odstraňování nejstarších záznamů o činnosti), takže nebylo možné vyšetřit, jak tato data unikla.

Zpráva také ukázala, že nejdéle trvající útoky ransomwaru začaly zneužitím veřejně přístupných aplikací, přičemž jen něco málo přes 2 % z nich trvalo rok a déle.

Rozdělení útoků podle doby trvání a způsobu zahájení útoku

Trvání útokuZpůsob zahájení útokuHodinyDnyTýdnyMěsíceRokyCelkemProlomené účty9,52 %2,38 %4,76 %7,14 %0,00 %23,81 %Využití veřejných aplikací4,76 %14,29 %9,52 %11,90 %2,38 %42,86 %Externí vzdálené služby2,38 %4,76 %2,38 %0,00 %0,00 %9,52 %Škodlivý e-mail2,38 %2,38 %2,38 %4,76 %0,00 %11,90 %Důvěryhodné vztahy0,00 %2,38 %0,00 %2,38 %0,00 %4,76 %Hardwarové doplňky2,38 %0,00 %0,00 %0,00 %0,00 %2,38 %Jiný2,38 %2,38 %0,00 %0,00 %0,00 %4,76 %Celkem23,81 %28,57 %19,05 %26,19 %2,38 %100,00 %

„Přetrvávající bezpečnostní problémy s hesly, zranitelností softwaru a sociálním inženýrstvím se pro útočníky stávají výchozími faktory pro získání neoprávněného přístupu k datům a poskytují jim nekonečné množství způsobů, jak páchat ransomwarové aktivity. Pro minimalizaci potenciálu těchto aktivit je pro firmy důležité nastavit a kontrolovat politiku hesel, správu záplat, zvyšovat bezpečnostní znalosti zaměstnanců a přijímat pravidelná opatření proti phishingu,“ komentuje Konstantin Sapronov, vedoucí globálního týmu pro řešení mimořádných událostí ve společnosti Kaspersky.

Celá zpráva „Incident Response Analyst“ je k dispozici ZDE.

Na ochranu firem před možnými ransomwarovými hrozbami odborníci společnosti Kaspersky doporučují:

1. Provádějte pravidelné zálohování systému, a pokud je to možné, uchovávejte uložená data na zařízeních nepřipojených k firemní IT síti. Tak budou informace v bezpečí i v případě, že dojde ke kompromitaci celé sítě.

2. Provádějte aktualizace operačního systému a firemního softwaru, abyste získali nejen kritické bezpečnostní záplaty, ale také funkce, které mohou usnadnit práci.

3. Používejte silná hesla pro přístup k firemním službám a vícefaktorové ověřování pro přístup ke vzdáleným službám.

4. Promluvte si se zaměstnanci o různých hrozbách kybernetické bezpečnosti, se kterými se mohou setkat, a objasněte jim potenciální hrozby, jako jsou phishingové e-maily, pochybné webové stránky nebo software stažený z neoficiálních zdrojů. Zvažte interaktivní školení a testy, například Kaspersky Automated Security Awareness Platform (KASAP), abyste zajistili, že zaměstnanci zůstanou ostražití.

5. Používejte služby a řešení, jako jsou Kaspersky Incident Response, Kaspersky Endpoint Detection and Response nebo Kaspersky Managed Detection and Response, pro rozpoznání a zastavení útoků dříve, než mohou kyberzločinci dosáhnout svých konečných cílů.

6. Optimalizujte využití nástrojů kybernetické bezpečnosti zavedením řešení rozšířené detekce a reakce, která shromažďují telemetrii z různých zdrojů dat, včetně dat z koncových bodů, sítě a cloudu, a nabízejí tak komplexní přehled o zabezpečení, jakož i rychlou detekci a automatickou reakci na existující hrozby.

O společnosti Kaspersky

Kaspersky je globální společnost zaměřená na kybernetickou bezpečností a digitální soukromí, která vznikla v roce 1997. Odborné znalosti společnosti Kaspersky v oblasti bezpečnostních hrozeb a zabezpečení se neustále transformují v inovativní bezpečnostní řešení a služby na ochranu podniků, kritické infrastruktury, vlád a spotřebitelů po celém světě. Komplexní portfolio zabezpečení společnosti zahrnuje špičkovou ochranu koncových bodů, specializovaná bezpečnostní řešení a služby a také řešení Cyber Immune pro boj se sofistikovanými a neustále se vyvíjejícími digitálními hrozbami. Technologie společnosti Kaspersky chrání víc než 400 milionů uživatelů a víc než 220.000 firemním klientům pomáháme chránit vše, co je pro ně v digitální oblasti nejdůležitější. Další informace naleznete na adrese www.kaspersky.cz.

(1) Každoroční zpráva „Incident Response Analyst Report ‚The nature of cyber incidents‘“ společnosti Kaspersky seznamuje s vyšetřováním incidentů v roce 2022. Vychází z každodenní činnosti společnosti související s reakcí na incidenty, digitální forenzní analýzou a analýzou malwaru u organizací, které hledají pomoc s plnohodnotnou reakcí na bezpečnostní hrozby.