E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
Praha 11. ledna 2024 (PROTEXT) – Přestože se český e-commerce trh potýkal s dvouletým poklesem, Shoptet, (největší provozovatel internetových obchodů s 37.000 českých, slovenských a maďarských zákazníků), hlásí za uplynulý rok pozitivní výsledky. V roce 2023 e-shopy dosáhly celkového obratu 66 miliard korun, což je o 16 % více, než tomu bylo v roce 2022, a jejich podíl na trhu v Česku stoupl na 31 %.
V posledních dvou letech se situace na trhu e-commerce potýkala s celkovým poklesem. To se však dle Shoptetu netýkalo malých a středních podnikatelů. „Výsledky loňského roku opět ukázaly, že malí a středně velcí obchodníci v Česku si udržují stabilní růst a začínají být silnou konkurencí pro větší firmy na trhu. Jejich tržní podíl se zvýšil z jedné čtvrtiny na 31 %. Pozorujeme také výrazný nárůst v počtu objednávek – dosáhl přibližně 29 milionů, což představuje bezmála 19% zvýšení oproti minulému roku,” hodnotí výsledky za rok 2023 Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet.
Vrátí se celkový e-commerce trh k růstu?
Závěrem roku vypadal pozitivněji celý trh. V letošním roce bychom se tak mohli dočkat jeho opětovného růstu. „Z pohledu celé české e-commerce byl rok 2023 stále ovlivněn náročnou ekonomickou situací u nás. Ta významně ovlivňovala rozhodování spotřebitelů, co se týče nákupu zboží. Češi i nadále objednávali v internetových obchodech pravidelně, ale šetrněji a volili často levnější výrobky či značky, než tomu bylo v minulosti. V závěru roku se ale situace znatelně zlepšila, což vnímám jako příslib, že nás letos čeká návrat k růstu české e-commerce jako celku. E-shopy se i s takto složitým obdobím, jakým si musely v uplynulých dvou letech projít, úspěšně vyrovnaly. Proto jsem přesvědčen, že rok 2024 bude pro on-line prodej pozitivní,“ hodnotí uplynulý rok a predikuje růst e-commerce Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci – APEK.
Technologie, které pomáhají malým a středním e-shopům
Shoptet představil v posledních letech hned několik technologických vylepšení pro provozovatele e-shopů. Mezi novinky, které se setkaly s pozitivními ohlasy a vysokým zájmem obchodníků, patří například platební řešení Shoptet Pay. Jeho užití vedlo k trojnásobnému objemu zpracovaných transakcí a dnes jej využívá více než 8000 podnikatelů. „Žádná jiná platební řešení v Česku nezažila za překvapivě krátký čas tak rychlý růst. Naši zákazníci oceňují především jednoduché a rychlé zprovoznění platební brány a maximální konverzi plateb díky technologiím, které byly dosud přístupné jen velkým hráčům ,“ hodnotí produkt Huba.
Na podzim minulého roku představila společnost Shoptet také službu Shoptet Boost, jež si zlepšením přístupu k financování klade za cíl podpořit zejména menší obchodníky v rozvoji jejich podnikání. Díky této službě mohou podnikatelé získat financování až 1,000.000 Kč. Již během prvních měsíců se proinvestovalo skrze Shoptet Boost více jak 30 milionů korun.
Češi si oblíbili nákup mobilních telefonů a kosmetiky
Technologické produkty jsou mezi českými spotřebiteli stále v kurzu. Populární se staly zejména mobilní telefony, u kterých oproti předchozímu roku vzrostl obrat o 42 %.
Kosmetika si udržela svůj vzestupný trend, který byl patrný již v posledních kvartálních srovnáních. Meziročně u ní vzrostl obrat o 35 %. Zdá se, že čeští zákazníci jsou ochotni stále více investovat do krásy a osobní péče. Trendem jsou e-shopy nabízející luxusní a přírodní kosmetiku lokální produkce.
Sběratelské předměty ztrácejí na popularitě
Na druhé straně klesl zájem Čechů o sběratelské předměty; zde se poptávka snížila téměř o čtvrtinu. Také trh s produkty určenými dětem v porovnání s předchozím rokem zasáhl pokles, propadl se bezmála o 6 %.
Poslední kvartál roku 2023 s 35% nárůstem
Podnikatelé na Shoptetu zaznamenali v posledním kvartálu pozoruhodný nárůst, který je důsledkem zvýšeného nákupu vánočních dárků. Obrat za čtvrtý kvartál dosáhl 20,6 miliardy korun, což představuje navýšení o 5,3 miliardy oproti předchozímu čtvrtletí. Čeští spotřebitelé nejvíce nakupovali v oblasti zábavy (navýšení o 96 %), jednalo se zejména o dárkové předměty a společenské hry. Výrazně stoupl také prodej knih, šperků, oděvů a uměleckých děl.
Kontakt pro média:
Vanilla PR
Markéta Javorek
Shoptet
Ivo Mrena
O společnosti Shoptet
Společnost Shoptet se od roku 2009 specializuje na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů. Mezi její služby patří nejen napojení na ekonomické systémy, různé platební metody i podpora v oblasti GDPR, ale také propojení s nástroji pro marketing nebo skladové hospodářství. Nabízí i pokladní systém pro správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Řešení společnosti Shoptet využívá 80 % nově vzniklých e-shopů na českém a slovenském trhu a celkem polovina aktivních e-shopů. Více informací na www.shoptet.cz
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.