Dodatečná výbava v ceně: Výhoda nebo problém?
Praha 19. září 2022 (PROTEXT) – Časy, kdy byla klimatizace v autě něčím mimořádným, jsou už dávno pryč. Moderní automobily mají už v základní verzi téměř kompletní vybavení. Ty s nadstandardní výbavou dokážou docela překvapit jejím rozsahem. Některé prvky jsou zkrátka jenom zbytečné, jiné – a právě v tom je ten problém – mohou způsobit více škody než užitku.
„Bohužel se u některých ojetých vozů dodatečné vybavení může ukázat jako předražená past,“ varuje Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku. „Dávejte si pozor, protože zejména automobily z druhé ruky mohou mít některé volitelné prvky poškozené a jejich oprava vás vyjde draho.“
Podívejte se na nejoblíbenější současné prvky nadstandardní výbavy. Ukážeme si, které jsou neškodné, a upozorníme vás na ty, které dokážou pořádně zatočit s rozpočtem řidiče.
Elektricky vyhřívané čelní sklo
Začínáme velmi praktickým řešením. Elektrický ohřev čelního skla nejčastěji zajišťuje tenká síťovina zapuštěná do skla. V zimě vám umožní sklo velmi rychle rozmrazit a chránit ho před zamrznutím během jízdy. Je to velmi užitečná vychytávka a v případě nutnosti (při prasknutí skla) není výměna tak drahá, jak by se mohlo zdát. Vyhřívaná okna jsou k dispozici ve volném prodeji (a nejenom v autorizovaném servisu) a jejich ceny nejsou nijak závratné. Například pokud běžné sklo stojí 4800 Kč, za vyhřívanou verzi zaplatíte přibližně 7200 Kč. Samotné řešení dlouho vydrží a podle našeho názoru stojí za to.
Parkovací senzory, kamera pro couvání
Vadné parkovací senzory jsou zdrojem falešného poplachu a poškozená couvací kamera dokážou potrápit nervy řidiče. Pravdou však je, že tovární systémy jsou ve vozidle natolik dobře rozmístěné (instalace, napájení, poloha senzorů), že se vyplatí investovat trochu námahy a případně opravit to, co se porouchalo. Originální senzory z autorizovaného servisu (které se nejčastěji opotřebovávají) nejsou levné, ale i navzdory tomu jsou hodny své ceny. Nákup a instalace senzorů nebo kamer na vlastní pěst však není tak snadný úkol, jak by se mohlo zdát, a vysoce kvalitní soupravy vyjdou také docela draze.
Prosklená střecha
Stále více automobilů má prosklenou střechu. Varujeme, že tyto střechy praskají samy od sebe i v případě nebouraných vozů. U automobilů po nehodě je pravděpodobnost tohoto incidentu ještě vyšší. „Pozor! Pokud byl vůz po nehodě špatně opraven, výměna prasklého střešního okna problém nevyřeší, protože bude zatížené nadměrným tlakem karoserie nebo se na jednom z rohů odchlípne,“ varuje Jindřich Krejčí. „Takže pokud si koupíte pochybný ojetý vůz s prosklenou střechou, dejte ho nejdřív zkontrolovat do klempířství nebo lakýrnictví.“
Rozdělené dveře zavazadlového prostoru u kombi a SUV
Pokud fungují – všechno je v pořádku. Ale jestliže je vůz bouraný, bude dobré prověřit, jaká je situace na trhu s náhradními díly. Buďte zvláště opatrní u automobilů, u kterých nelícují nárazník a horní část poklopu. Tyto náhradní díly se těžko hledají, použitých je zase nedostatek nebo jsou příliš drahé. Pro řidiče je to problém, protože mu to dělá obtíže při používání kufru, případně způsobuje netěsnost vozidla. Podobně je nutné se podívat na systémy otevírání oken v zadním poklopu a střešních oknech.
Elektrická pomocná brzda
Teoreticky skvělá vychytávka, protože přináší další funkce, například usnadňuje jízdu do kopce. V praxi však může u desetiletého vozu znamenat množství problémů a spoustu výdajů. Existuje několik typů elektrických pomocných brzd, takže popis možných poruch by vydal na samostatný článek. Dá se však předpokládat, že oprava bude obvykle vyžadovat výměnu celých komponentů a ty budou nejméně dvakrát dražší, než kdybyste měnili běžnou ruční brzdu.
Pneumatiky typu Run flat
Run flat je nejoblíbenější název pneumatik, které umožňují pokračovat v jízdě i po defektu. Málokdo ví, že se jedná o název zavedený značkou Bridgestone. Analogické konkurenční produkty od společností Continental nebo Nokian jsou SSR a RFT. Je dobré vědět, že tento typ je často dvakrát dražší než tradiční „gumy“. Znamená to, že pokud jste koupili auto, které má opotřebovaný vzorek, čekají vás velké výdaje. Naštěstí má řidič v tomto případě určitý manévrovací prostor. Pokud máte omezený rozpočet, můžete tyto speciální pneumatiky nahradit tradičními. Bohužel budete vhodné vyměnit všechny. Výměna pouze jednoho kusu za běžnou je nepřijatelná a výměna páru na jedné nápravě je sice možná, ale diskutabilní, protože pneumatiky Run Flat mají výrazně odlišné vlastnosti od klasických.
Systémy aktivního osvětlení silnice
U starších automobilů tyto systémy příliš dobře nefungovaly, ale už tehdy byly neskutečně předražené. Například pokud sada běžných světlometů stojí 6000 Kč, souprava pro systém automatické projekce světla může stát až 25.000 Kč. Většina poškození takových světlometů je výsledkem nárazů nebo nehody a nelze s nimi bezpečně jezdit, dokud se neopraví. Svítí příliš nízko nebo vysoko, způsobují potíže se stanovením správného rozhraní světla a stínu. A navíc poškozená světla aktivního systému jsou samozřejmě důvodem pro zamítnutí vozu během technické kontroly.
LED světlomety v levných automobilech
Když vstoupili na trh, působily jako zjevení a měly být nezničitelné. Velmi rychle se však ukázalo, že jednotlivé LED diody přestanou fungovat a oprava spočívá ve výměně celého světlometu, rámcově za 10 000 až 25 000 korun. Není pochyb o tom, že nejnovější systémy aktivního osvětlení založené na LED světlometech jsou senzační – nesporně zlepšují viditelnost v náročných podmínkách. Ale LED reflektor v běžném autě, který nemá žádné dodatečné osvětlovací systémy, je jen drahá hračka.
Aktivní tempomat s radarem
Na jedné straně se jedná o perfektní řešení pro delší dálniční trasy. Na straně druhé, hrozí astronomické výdaje v případě srážky. Zdá se, že radary tempomatů namontované v předních náraznících jsou jedním z hlavních důvodů zvýšení průměrné výše odškodnění v rámci havarijního pojištění (pojišťovny vytvářejí podobné meziroční bilance). Bohužel nejde mít jistotu, že použitý radar zakoupený on-line bude řádně fungovat. Levné náhrady těchto zařízení neexistují a originální díly jsou velmi drahé.
Každý, kdo si koupil nový vůz v autosalonu, ví, jak nákladná je nadstandardní výbava. Při prodeji auta z druhé ruky těžko získáte zpět byť jen zlomek dané částky. Z toho hlediska vypadají ojeté vozy s bohatým vybavením vždy velmi lákavě. Realita však může být výrazně odlišná. Doplňky jako sofistikované systémy osvětlení silnice, prosklená střecha nebo elektrická pomocná brzda se mohou v budoucnu stát spíše přítěží. Takže se nevyplatí podléhat emocím. Klimatizace je v dnešní době opravdu nezbytná, ale třeba bez drahých Run flat pneumatik se dá klidně obejít.