Ženám k podnikání chybějí peníze a sebevědomí

Ženy v Česku chtějí podnikat, uvažuje jich o tom více než třetina žen (36 %), ale dost se toho bojí. Každá čtvrtá (25 %) zatím nezačala. Nejčastějšími překážkami jsou nedostatek finančních prostředků (57 %), nízké sebevědomí (29 %) a obavy z neúspěchu (32 %). Mladé generace jsou na tom ještě hůře. Více než polovina žen z generace Z si myslí, že podnikání pro ně není dosažitelné. Ukázal to průzkum kartové společnosti Mastercard, zveřejněný u příležitosti Mezinárodního dne žen.
Ženy se nejčastěji rozhodují pro podnikání kvůli touze po lepší rovnováze mezi pracovním a osobním životem, flexibilní pracovní době, naplnění vlastních snů a nezávislosti na zaměstnavateli. Na druhé straně mezi hlavní překážky patří především nedostatek financí na rozjezd podnikání, nízké sebevědomí a strach z neúspěchu, ale také nedostatek zkušeností a podpory.
Podle průzkumu Mastercard by ženy uvítaly lepší přístup k financování – téměř třetina by ocenila dostupnější granty a půjčky. Dalším klíčovým faktorem by bylo školení v oblasti tvorby podnikatelského plánu, přidělený mentor a více času vyhrazeného na rozvoj podnikání.
Přes všechny překážky jsou ženy podnikatelky v Česku optimistické. Dvě třetiny očekávají, že jejich roční příjmy porostou v příštích pěti letech, přičemž 15 % z nich očekává nárůst o více než 50 procent.
Mastercard dlouhodobě podporuje podnikatelky v Česku prostřednictvím iniciativ, jako je program Mastercard Strive v Česku, který pomáhá malým a mikro podnikům, včetně těch vlastněných ženami, uspět v digitální ekonomice. Průzkum si objednala společnost Mastercard a realizovala ji nezávislá výzkumná agentura Opinium. Dotazování proběhlo online v prosinci 2024 a lednu 2025 ve 41 zemích světa včetně České republiky, kde se jej zúčastnilo 1 000 respondentů a 70 podnikatelek.