Železniční průmysl letos poroste o desetinu
Český železniční průmysl má v letošním roce pozitivní růstová očekávání a předpokládá opět další meziroční nárůst produkce. „Mohl by být dokonce o něco vyšší než loni, a to kolem 10 procent. Očekávání jsou poměrně velká a vycházejí z již kontrahovaných smluv, které pokrývají dodávky na delší období. Naše predikce tak bývá zpravidla velice přesná,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI).
Českým firmám sdruženým v ACRI loni vzrostl meziročně obrat o 7 % na celkových 130 mld. Kč a objem exportu byl 65 miliard korun. Letos by tak celkový obrat mohl dosáhnout více než 140 miliard korun.
Například Škoda Group považuje za klíčové milníky v prvním pololetí výrobu a představení jednotky RegioPanter osazené bateriemi nebo výrobu dalších příměstských jednotek pro České dráhy včetně příměstských jednotek RegioPanter v barevnosti PID. Z exportních aktivit byly pro firmu mimořádně významné dodávky vozidel do Lotyšska a zahájení převozu jednotek do Estonska, převoz prvních tramvají do Frankfurtu nad Odrou a Chotěbuzi (SRN) a dokončení dodávek 30 tramvají pro Bratislavu. V oblasti městské mobility to bylo také zahájení výroby tramvají 52T pro Prahu a výroba nejdelší tramvaje na světě pro zákazníka rnv – Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. Mezi nově uzavřené významné zakázky Škoda Group řadí dodávky 15 bateriových elektrických jednotek pro České dráhy, kontrakt na 35 trolejbusů pro České Budějovice a trakční výzbroj pro 112 trolejbusů do italského Janova.
Pozitivně hodnotí první pololetí také další člen ACRI společnost Retex, která je lídrem v oblasti dodávek moderních textilií pro interiérové vybavení dopravních prostředků včetně drážních vozidel – vlaků a tramvají. Společnost se zaměřila na získávání zakázek v nových segmentech trhu v souladu se svou strategií a vizí a na uvedení nové pokročilé technologie výroby izolací z recyklovaných tkanin.
Příležitostí pro další expanzi českého železničního průmyslu je řada. Soutěžení objednávaných výkonů ve veřejné vlakové dopravě do roku 2035 je spojené s dodávkami nových vozidel. Zároveň sílí tlak na bezemisní udržitelnou mobilitu. A nejen v rámci železnice, ale také v oblasti MHD, tedy v tramvajové a v trolejbusové dopravě. Současně v řadě zemí včetně ČR probíhají projekty zásadní modernizace železniční infrastruktury. To vytváří další příležitosti jak pro dodávky moderních digitálních systémů pro zabezpečení a řízení provozu, tak komponentů pro kompletní výstavbu nových tratí, což je doménou například AŽD Praha.
„V členských zemích EU se také jedná o příležitosti čerpání Fondu pro obnovu, kde například Itálie má aktuálně alokováno 800 milionů eur pro nákup kolejových vozidel. Železniční doprava všude v Evropě zažívá rozmach. Bez nadsázky se dá říci, že nastává zlatý věk železnice coby páteře udržitelné mobility. A to přirozeně vytváří prostředí pro další růst českého železničního průmyslu,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI.
Inovace, výzkum a vývoj jsou jednou z hlavních konkurenčních výhod, o kterou se český železniční průmysl opírá i v letošním roce. Inovace a vlastní výzkumná základna nebo spolupráce s technickými univerzitami z něj dělají technologicky vysoce vyspělé odvětví, které vyrábí produkty s nejvyšší přidanou hodnotou. Současně slouží český železniční průmysl pro výzkum, vědu a inovace jako hnací motor, a pozitivní přínosy jsou tak vzájemné. Díky nejvyspělejším technologiím jsou české firmy dodavateli kompletních výrobků i komponentů pro nejvýznamnější hráče, vyrábějící například vysokorychlostní železniční vozidla či digitální zabezpečovací technologie určené pro železniční infrastrukturu.
Export železničního průmyslu v letošním roce se bude pohybovat na úrovni kolem 60 procent. A s ohledem na celkový očekávaný růst sektoru předpokládá ACRI i zde nárůst objemu realizovaného exportu v rozmezí 5 až 10 % na přibližně 70 miliard korun.