Zákazníci chtějí na Black Friday alespoň třetinovou slevu
Listopadové slevové akce jako Black Friday, či Cyber Monday plánují letos využít tři ze čtyř nakupujících. Přestože se lidé obávají vyšších cen běžného zboží a polovina spotřebitelů omezila nákupy nepotřebného zboží, plánují letos utratit ve slevových akcích více než před rokem. Průměrná plánovaná útrata se v jednotlivých zemích liší, pohybuje se od 7 do 12 tisíc korun. Lidé však očekávají, že dostanou slevu alespoň ve výši 30 % oproti běžné ceně. Zjistila to vlastním průzkumem konzultační společnost Boston Consulting Group (BCG).
Největší slevy lidé očekávají u oblečení, obuvi a módních doplňků. U módy pro dospělé očekávají minimálně 36% slevu, u dětského oblečení a doplňků 33% slevu. Zároveň preferují jednoduchost: ve všech zemích, kde se průzkum uskutečnil, spotřebitelé uvedli, že preferují jasnou slevu na všechny položky. Na druhém místě skončily výrazné slevy na vybrané produkty. Nejméně oblíbené byly exkluzivní akce a herní aktivity (například kolo štěstí apod.), ačkoli u spotřebitelů z generace Z byla gamifikace o něco oblíbenější než u ostatních věkových skupin.
Průzkum probíhal na vzorku 10 tisíc spotřebitelů s převahou evropských zemí včetně Polska či Německa. Česko v něm zastoupení nemělo. „V Česku je v naší zkušenosti očekávání zákazníků ohledně výše slev v zásadě stejné jako v okolních zemích. Vysoké slevy, na které si zákazníci v tomto období zvykli, samozřejmě vytváří tlak na ziskovost prodejců. Ti proto do slev zařazují především produkty s vysokou základní marží nebo produkty, které zákazníci často nakupují spolu s jinými výrobky s vyšší ziskovostí. Slevy také obvykle spolufinancují i výrobci,“ říká David Antoš, odborník na e-commerce a partner pražské kanceláře BCG.
Čtvrtina lidí začala slevy aktivně vyhledávat už v průběhu října, další třetina na začátku listopadu. Přibližně 6 z 10 nakupujících tak hledá slevy už měsíc před hlavními slevovými dny, kterými jsou Black Friday, po kterém následuje Cyber Monday. Obchodníci tak mají delší čas na to, aby zákazníky přesvědčili k nákupu zlevněného zboží, na druhou stranu musejí s promoakcemi začínat výrazně dopředu. Nemusí vždy jít o samotné slevy, fungovat mohou odpočty, personalizované nabídky, wish listy apod.
Dvě třetiny spotřebitelů, kteří plánují využít listopadové slevové akce, je využije také k nákupu dárků na Vánoce. Podobný počet lidí je využije také na nákup zboží pro vlastní potřebu. Pouze pro dárky je využije 30 % lidí, pouze pro sebe čtvrtina lidí.
Lidé se přitom kvůli vysokým nákladům na život a vysokým cenám zboží plánují zaměřovat především na nákup levnějších produktů nebo na produkty běžné denní spotřeby. Téměř 60 % jejich rozpočtu bude směřovat právě sem, na dražší položky případně zhruba 40 % rozpočtu.
Společnost BCG se označuje za průkopníka ve strategickém poradenství s tradicí sahající do roku 1963.