Velké firmy nasadily AI do obchodu sotva ze třetiny

Ilustrační foto: myshoun z Pixabay s AI

Nasadit umělou inteligenci (AI) do obchodního procesu zvládlo zatím jen 30 % velkých firem. Naopak nejlépe jsou na tom střední podniky a firmy do deseti zaměstnanců. Místo na práci s daty používají tři čtvrtiny obchodníků AI na e-maily a další komunikaci. Tím se připravují o značný potenciál a možnosti plynoucí z data-driven přístupu – od analýzy vzorců přes prediktivní analýzu po vytváření prognóz. Ušetřili by tím jeden pracovní den. Ukázala to analýza společnosti Pipedrive.

„Zdá se, že umělá inteligence je všudypřítomná a všichni ji už používají. Data ale ukazují odlišnou skutečnost. O AI sice všichni mluví, její nasazení je ovšem mezi různě velkými firmami nerovnoměrné. Zejména největší podniky musejí překonat znatelné překážky: zastaralé systémy, složité interní procesy a přísnější požadavky úřadů implementaci AI často zpomalují. Smysl to dává. Otázky soukromí a bezpečnosti nelze zpochybnit, velké firmy proto k novým technologiím přistupují obezřetně. Malé a střední podniky jsou naopak většinou agilnější. Mají jednodušší strukturu a rozhodují se rychleji, což je při experimentování s AI a jejím zapojením do procesů jasná výhoda,“ popisuje Viktoria Ruubel, ředitelka produktové strategie (CPO) ve společnosti Pipedrive.

Průzkum ukázal, že nejvíc AI do obchodních procesů nasazují podniky střední velikosti se 101 až 250 zaměstnanci. Umělou inteligenci v této činnosti zavedlo už 44 % z nich. Hned za nimi jsou „ikrofirmy do 10 zaměstnanců, z nichž AI pro obchod využívá 40 procent. Firmy o 11 až 100 zaměstnancích ji zavedly ve 35 procentech. Velké podniky s více než 250 zaměstnanci jsou na tom nejhůř, AI v obchodním procesu využívá jen slabá třetina z nich. 

Menšinové využívání AI platí i na úrovni jednotlivých obchodních specialistů. Do své práce ji zařadilo zatím 37 % z nich, 47 % teprve plánuje, že ji v blízké budoucnosti začne používat. AI nepoužívá a ani s ní nehodlá začínat 17 procent dotázaných.

Většina firem, které implementovaly AI do obchodních procesů, ji využívá především pro úkoly spojené s komunikací, jako je psaní e-mailů (74 %), sumarizace obsahu (56 %) a tvorba obchodních materiálů (46 %). Naopak méně než jeden ze čtyř (23 %) respondentů využívá AI pro úkoly zaměřené na práci s daty, tj. například analýzu prodejních vzorců nebo klientských informací. Na prognózování pak AI využívá pouze desetina dotázaných obchodníků, marketérů a founderů/CEO.

Analýza Pipedrivu dále ukázala, kolik času mohou obchodníci a marketéři s využitím AI ušetřit. Týdenní časovou úsporu 67 % z nich odhaduje na 2–5 hodin. Sedmině ušetří umělá inteligence až 10 hodin za týden a 8 % obchodních a marketingových profesionálů i více než 10 hodin. Při osmihodinové pracovní době je to více než den navíc.

„Pro obchodní týmy už debata o AI není o tom, zda ji přijmout, ale spíše o tom, jak rychle a jak strategicky. Na jedné straně AI otevírá spoustu možností: automatizace opakujících se úkolů, chytřejší vhled a víc času pro týmy soustředit se na budování skutečných vztahů se zákazníky. Na straně druhé nepřijetí AI vystavuje firmy riziku zaostávání v silně konkurenčním prostředí. Skutečná hodnota spočívá v použití AI k posílení lidské stránky prodeje, nikoli jejího nahrazení, a ve vytváření procesů, které týmům umožňují prodávat chytřeji a rychleji,“ upozorňuje Sean Evers, obchodní ředitel a partner v Pipedrive.

Společnost Pipedrive byla založena v roce 2010 a je jednoduchým a efektivním CRM nástrojem, který podporuje růst malých firem. Dnes jej používají týmy obchodníků ve více než 100 000 společnostech po celém světě. Pipedrive sídlí v New Yorku a má pobočky v Evropě a USA.