VCHD Cargo jezdí na bezemisní palivo
Mezinárodní přepravní společnost VCHD Cargo zahájila testování provozu své dálkové linky výhradně na obnovitelný diesel HVO, hydrogenovanou naftu z obnovitelných zdrojů, oznámila společnost.
Téměř dva tisíce kilometrů dlouhá dálková linka z Německa do Dánska a zpět jezdí pětkrát týdně s o 80 % nižšími emisemi, než je tomu u konvenčního paliva.
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je obnovitelné palivo vyrobené z použitých rostlinných olejů a živočišných tuků z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství. Vyrábí se hydrogenačním procesem, který odstraní nečistoty a nežádoucí sloučeniny. HVO je kvalitní syntetické palivo a vyznačuje se nízkým obsahem síry. Výrobci HVO informují o tom, že v porovnání s tradiční motorovou naftou má HVO lepší cetanové číslo, lepší spalování, menší tvorbu úsad a lepší možnosti dlouhodobého skladování. A především se vyznačuje výrazně nižšími emisemi skleníkových plynů (o 70 až 90 %).
„Jsme si vědomi nároků, jaké na nás klade moderní společnost a mezinárodní snahy o ochranu klimatu, a hledáme cesty, jakým způsobem by se mohly nákladní přepravy realizovat v budoucnu,“ říká Ing. Petr Kozel, generální ředitel a předseda představenstva VCHD Cargo. „Pro dálkové přepravy do tisíce kilometrů vzdálených destinací prozatím na trhu není vyspělá sériový technologie, nicméně využití spalovacích motorů se stoprocentním biopalivem by mohlo být jedním z řešení. Proto jsme se rozhodli palivo HVO vyzkoušet.“
Linka testující HVO míří do Dánska a zpět a společnost ji vybrala cíleně z důvodu vysoké hustoty sítě čerpacích stanic s HVO, kterými se skandinávské země vyznačují.
Prozatímní výsledky paliva HVO na dálkové lince VCHD Cargo ukazují, že HVO je rovnocennou udržitelnou variantou k běžné naftě, nemění jízdní vlastnosti vozidla a především je možností, jak snížit uhlíkovou stopu nákladních přeprav bez nutnosti přecházet na alternativní pohony. Nevýhodou je nedostatek čerpacích stanic. „Naše zkušenosti ukazují kolísání ve spotřebě a vozidla tak mohou ve srovnání s naftou vykazovat vyšší spotřebu. O něco vyšší cena a spotřeba HVO však stále představuje násobně levnější variantu, než by tomu bylo u kamionu na elektropohon, a zároveň přináší zásadní benefit ve formě nižších emisí. Z našeho pohledu se v současné době jedná o jediné rozumné nízkoemisní řešení pro mezinárodní dálkovou přepravu, kde se vozidla téměř nezastaví. Navíc díky spolupráci s dodavatelem paliva, který nabízí výborný reporting a další přidané služby, můžeme našim zákazníkům v číslech a na certifikátech doložit skutečné benefity zelených přeprav,“ uzavírá Petr Kozel.
Česká společnost VCHD Cargo byla založena v roce 1997 a specializuje se na exportní a vnitrostátní pozemní přepravy. Společnost má pobočky v Kladně, Brně, Havlíčkově Brodě a Českých Budějovicích. V roce 2019 firma založila v Německu dceřinou společnost VCHD Cargo GmbH. Ta pak v roce 2021 koupila německou přepravní společnosti Völker Logistik. Celá skupina VCHD Cargo v roce 2022 dosáhla hrubého obratu ve výši 1 25 mld. Kč a v současné době zaměstnává 450 lidí v České republice i v zahraničí.