V logistice je stále nedostatek skladníků

I přes horší letošní finanční situaci obyvatel obchodníci, logistici i dopravci registrují masivní nálet na kamenné i internetové prodejny. V logistice je největší poptávka po skladnících. A to nejenom v tomto období, ale celoročně. V maloobchodě tradičně je největší poptávka po prodavačích, inzeráty na tuto pozici tvoří na Profesia.cz v segmentu retailu téměř polovinu nabídek.

V oblasti dopravy a logistiky je aktuálně největší poptávka po skladnících (64 % všech inzerovaných pozic na Profesia.cz), pracovnících logistiky (26 %) a řidičích vysokozdvižného vozíku (21 %). Poptávka po skladnících je trvalá, každým rokem navíc roste. Loni byl podíl 61 % a předloni 53 procenta.

Ilustrační foto: Profesia.cz

Nejvíce pracovníků v logistice a dopravě je potřeba ve Středočeském kraji (13 % všech inzerovaných pozic), v Praze (10 % pozic) a Jihomoravském kraji (12 %). Při porovnání s loňským rokem je poptávka po pracovnících v tomto segmentu ve Středočeském kraji i Jihomoravském kraji totožná. Nejvíce vzrostla v Plzeňském kraji (z 6 % na 9 %), naopak trochu klesla v Praze (z 12 % na 10 %).

Tradičně je největší poptávka po prodavačích, inzeráty na tuto pozici tvoří na Profesia.cz v segmentu retailu téměř polovinu nabídek. Letos je to 49 %, loni to bylo 47 %. Firmy také kontinuálně potřebují obchodní zástupce (20 % všech vypsaných pozic), obchodní referenty (11 %), vedoucí úseku prodejny či provozu (9 %), jejich zástupce (8 %) nebo nákupčí (8 %). Zde se oproti loňsku téměř nic nemění. Můžeme také vypozorovat trend v nedostatku odbornějšího personálu, podíl počtu inzerovaných pozic se letos zvýšil na 7 %, oproti loňským 4 procentům.

Nejvíce pracovníků v maloobchodě je potřeba v Praze (23 % všech nabízených pozic), Jihomoravském kraji (13 %) a Středočeském kraji (13 %). Nejméně pak v Královehradeckém kraji (2 %), v Libereckém kraji (3 %) a na Vysočině (3 %). I zde je situace ve srovnání s loňským rokem totožná. V předvánočním období firmy také více využívají sezónních pracovníků a brigádníků, zejména pak ve skladech či na prodejnách.

Jak je to se mzdami?

Nejvyšší mzdu včetně odměn a bonusů podle specializovaného portálu Platy.cz má v oblasti logistiky a dopravy řidič kamiónu (44 979 Kč). Skladník si přijde na 32 156 Kč, řidič vysokozdvižného vozíku na 32 820 Kč, pracovník logistiky pak na 34 867 Kč.

V retailu si nejvíce vydělá vedoucí prodejny či provozu (42 782 Kč), zástupce vedoucího (39 036 Kč), obchodní zástupce (38 432 Kč) a nákupčí (37 829 Kč). Všude se jedná o průměrné platy, které vycházejí z dat specializovaného portálu Platy.cz.

„Na vánoční sezonu se logisticky připravujeme celý rok a letos se nám povedlo expedovat rychleji, efektivněji. Každou objednávku jsme vybavili levněji než loni, což je s aktuálním tlakem na růst ceny vstupů pro nás zásadní faktor udržitelného růstu,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz a dodává: „Dopravci dělají, co mohou a z naší strany nemáme výtky. Víme, že to nemají vždy jednoduché a prostor ke zlepšení máme vždy všichni. Celkově zhodnoceno, s našimi partnery jsme spokojeni, zejména s GLS, Zásilkovnou, Balíkovnou i Českou poštou.“

S náporem na sklad a distribuci se potýkala minulý týden česká módní značka Vuch. „Poslední týdny jedeme na maximum. Management i další kolegové z firmy pomáhají expedovat zboží. Máme totiž nárůst zájmu o naše produkty ještě větší než loni. Minulý týden jsme museli natáhnout dobu dodání místo strandardního D plus 1 a na D plus 2, protože nápor na expedici byl extrémní. Celý rok jsme ale dělali, co jsme mohli, abychom se na sezónu připravili. A až na již zmiňovaný týden jsme to zvládli bez problémů,“ hodnotí Ondřej Hyrš, spolumajitel a zakladatel Vuch.

Jak budou tyto segmenty vypadat v roce 2023?

Těžká otázka. Na odpovědi se nedokáží shodnout ani přední analytici. Zatím se nastupující krize na útratách Čechů tolik neprojevuje, ale v roce 2023 můžeme s největší pravděpodobností očekávat, že tomu tak bude výrazněji. Některé retailové značky, zejména z oblasti módy (Orsay, Promod či Next) díky menšímu zájmu zákazníků český trh již letos opustily. A pravděpodobně k nim budou přibývat další.