Temu ničí české obchody kopírováním chráněných značek

Ilustrační foto: Trenýrkárna.cz

Český trh se potýká s nezákonným vlivem čínských online tržišť, zejména Temu, které nedodržují české zákony, ale také parazitují na známých českých značkách. Na těchto platformách se ve velkém objevuje zboží, jež kopíruje populární produkty Pilsner Urquell, Škoda, Kofola a oblíbené jsou také fanouškovské předměty klubů Sparta Praha, Slavia Praha, Viktoria Žižkov či Viktoria Plzeň. Tyto nabídky výrazně deformují trh a poškozují jak spotřebitele, protože nemají patřičné certifikáty, tak české firmy, včetně e-shopů. Upozornil na to elektronický obchod Trenýrkárna.cz.

Na čínských e-shopech lze nalézt stovky předmětů porušujících copyright českých značek. „Tržní prostředí je tak v nerovnováze. Zatímco evropské značky musí splňovat přísné normy, zajišťovat bezpečnost výrobků a odvádět daně, mnohé čínské e-shopy a jejich dodavatelé fungují zcela mimo zdejší regulace. Produkty jsou zasílány jako levné balíčky přímo z Číny, bez nutnosti clení a odvádění patřičných daní,“ říká Adam Rožánek, spolumajitel českého e-shopu Trenýrkárna.cz.

Jde o problém, který stále roste. Čínská elektronická tržiště investují do agresivního marketingu a cílených reklam v Česku, čímž přivádějí další spotřebitele. Zároveň využívají výhodu extrémně rychlé výroby a schopnosti kopírovat úspěšné produkty v řádu týdnů. Tento stav není jen nelegální, ale především nebezpečný. Vedle nerespektování ochranných známek je zákazník vystavován rizikům, která s sebou takové zboží nese. 

„Změna přitom nemusí spočívat ve vytváření nových zákonů. Mnohem účinnější by bylo začít důsledně vyžadovat dodržování těch stávajících, a to plošně. Odpovědnost za prodej nelegálního či vadného zboží by neměl nést pouze český podnikatel, ale také každé tržiště, které umožňuje prodej takového nelegálního a neprověřeného zboží. Stát by měl zavést reálný dohled nad tímto segmentem a vymáhat národní i evropské standardy i na zahraničních digitálních platformách. Zároveň by se členské státy EU měly domluvit na plošném zrušení výjimky pro clení na balíčky s hodnotou pod 150 €, abychom zastavili příval nekvalitního zboží v dumpingových cenách,“ dodává Rožánek.

Server Novinky.cz nedávno přinesl reportáž o české rodinné společnosti 4 Kavky, která konkurenci Temu podlehla. Padělky jejich her se objevily v nabídce čínského on-line prodejce Temu za pár desítek korun, což českou firmu zlikvidovalo. Kvůli klamavým praktikám, nedodání zboží či chybějícím českým návodům se fungováním Temu zabývá Česká obchodní inspekce. „Účastníme se společného postupu kontrolních orgánů v EU,“ řwkl mluvčí inspekce František Kotrba Novinkám.cz.

Podle odhadu amerického webu zaměřeného na digitální marketing Backlinko, který sbírá údaje z veřejně dostupných analýz, odhadů a marketingových výzkumů, se loni na Temu prodalo zboží za 70,5 miliardy dolarů (1,5 bilionu korun). Temu ale z této částky získává jen část jako provizi. Celkem měla podle serveru firma loni 242 milionů aktivních uživatelů měsíčně, z toho 92 milionů v EU. Podle Novinek.cz počet uživatelů Temu celosvětově vzrostl meziročně o 65 % na 416,5 milionu za měsíc. Celkový objem letošních prodejů se očekává přes 40 miliard dolarů, v přepočtu 840 miliard korun.

Podnikáním Temu se zabývají i instituce Evropské unie. Na konci října zahájila Evropská komise vyšetřování, zda čínský prodejce neporušuje pravidla proti nezákonným činnostem na internetu. Firma by mohla dostat pokutu ve výši až 6 % svých celosvětových příjmů. Už v červenci Evropská komise oznámila, že Temu selhává v ochraně spotřebitelů i autorských práv. Aktuálně se unijní ministři financí dohodli na rychlejším zavedení cel na balíky s nízkou hodnotou ze zemí mimo EU. Zrušení výjimky pro zboží objednané on-line za méně než 150 eur tak přijde už v roce 2026.