Tatra Trucks představila nejnovější generaci řady Tatra Phoenix
Nejstarší česká automobilka představila nejnovější generaci modelové řady Tatra Phoenix. Stalo se tak za účasti řady významných hostů, zástupců automobilky i jejích akcionářů a novinářů. Řada Tatra Phoenix patří k pilířům výrobního portfolia automobilky a je určena především pro civilní trh, uplatňuje se ale také u záchranářů a hasičů či v obranných složkách. Sériová výroba začne letos v létě, první kusy nových vozidel se k zákazníkům dostanou na podzim tohoto roku.
Vývoj zcela nové generace modelové řady Tatra Phoenix probíhal od roku 2022. Vůz je postaven na osvědčeném podvozku tatrovácké koncepce, kabiny a motory pocházejí z produkce dlouholetého nizozemského partnera DAF Trucks a použity jsou převodovky ZF či Allison. „Novou Tatru Phoenix jsme postavili tak, aby dostála pověsti spojené se značkou Tatra a naplňovala motto Tatra vás dostane dál. Tak jako její předchůdci bude svým uživatelům spolehlivě sloužit mnoho let, vždy přepraví náklady nebo vybavení tam, kam má, a to za jakýchkoliv podmínek. Bude to dělat ekonomicky efektivně a zároveň bezpečně, přičemž nabídne vysokou míru komfortu i ergonomie ovládání a bude mít k dispozici rovněž moderní systém servisní podpory a zázemí naší společnosti,“ řekl Lukáš Andrýsek, generální ředitel a předseda představenstva Tatry Trucks.
Nová generace modelové řady Tatra Phoenix si zachovává podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, v níž jsou uloženy jednotlivé hnací hřídele a diferenciály. Podvozek se již tradičně vyznačuje výhradně vzduchem odpruženými, nezávisle zavěšenými polonápravami, což představuje v segmentu těžkých plněpohonných nákladních vozidel světový unikát. Základní nabízené konfigurace podvozků vozidel nové generace jsou 4×4, 6×6, 8×8 a 8×6, k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1+3 (tj. s trojicí zadních náprav). Samozřejmostí budou ale i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav podle požadavků uživatelů.
Podvozek tatrovácké koncepce s sebou nese řadu výhod, vysvětlil Petr Buršík, výkonný ředitel a místopředseda představenstva Tatra Trucks: „Jde především o výraznou redukci vibrací oproti vozidlům s tuhými nápravami, což znamená vysoký jízdní komfort řidiče, nižší riziko poškození nástavby a vyšší rychlost v terénu. Přidanou hodnotou je i vysoká jízdní stabilita při průjezdu zatáčkami či vyhýbacím manévru – tedy vlastnosti, které se uplatní zejména při jízdě na silnicích či ve smíšeném provozu. Podvozek díky kombinaci centrální nosné roury a svařovaného pomocného rámu usnadňuje montáž různých nástaveb bez nutných kompenzačních prvků a ve většině případů i bez mezirámu – vozidla tak mají nízké těžiště a vyšší užitečné zatížení.“
Tatrovácká koncepce podvozku zaručuje i vysokou životnost vozidla, které i při provozu v tom nejtěžším terénu netrpí krutovým a ohybovým namáháním. Skutečnost, že centrální nosná roura navíc chrání hřídele hnacího traktu před poškozením a vlivem okolních podmínek, je zárukou spolehlivosti hnací soustavy, minimálních nároků na údržbu a nízkých servisních nákladů.
Nová Tatra Phoenix je vybavena inovovanými motory Paccar řady MX-11 ve výkonových provedeních 300 a 330 kW, motory MX-13 v provedeních s výkonem 315, 355 nebo 390 kW. Standardně budou k dispozici automatizované převodovky ZF TraXon, na přání je k dispozici možnost instalace plně automatických převodovek Allison. Nedílnou součástí pohonného systému jsou také přídavné (sestupné) převodovky Tatra s možností zvolit optimální a nejefektivnější variantu do provozu podle potřeb uživatelů. Vůz již nebude nabízena s manuální převodovkou.
Automobil přináší i nové elektronické a asistenční systémy, které se u nákladních a užitkových vozů stávají běžným standardem. „Nabídne například automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení anebo systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce, což dále zlepšuje bezpečnost při jízdě na silnici nebo v terénu. Ve výbavě bude k dispozici i systém pro detekci překážek před vozidlem nebo volitelný systém Digital Vision, což je digitální kamerový systém nahrazující hlavní a širokoúhlá zrcátka, jenž se skládá z kamer umístěných na ramenech, která jsou instalována nahoře na bocích kabiny. Obraz z kamer se přenáší na displeje situované na A sloupcích v interiéru,“ doplnil Radomír Smolka, Ččen představenstva Tatry Trucks zodpovědný za vývoj a výzkum. K dispozici bude také systém varování před opuštěním jízdního pruhu (LDWS) nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), které sleduje skutečný tlak v pneumatikách a jejich teplotu na všech kolech.
Akciová společnost Tatra Trucks převzala kopřivnickou automobilku v roce 2013. kcionáři Tatry Trucks jsou průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group a strojírenská skupina Promet Group. zaměstnává více než 1400 lidí a dalších více než 700 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie a.s. zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Důležité pro Tatru jsou domácí trhy v Česku a na Slovensku, velká část produkce automobilky je určena na export do desítek zemí světa.