Svůj rozpočet na vánoční dárky nedodrží 15 % Čechů
Letos plánují 32 procenta Čechů utratit za vánoční dárky nejčastěji mezi 5–10 tisíci korunami. Dalších 28 % předpokládá výdaje mezi 3–5 tisíci korunami, 18 % utratí maximálně 3 tisíce korun, a naopak vyšší částky od 10 do 20 tisíc na nákup dárků odhaduje 19 % respondentů. Vyplývá to z průzkumu úvěrové společnosti Home Credit.
Rozpočet na nákup vánočních dárků si pravidelně dělá 29 % Čechů a shodné procento tak činí alespoň občas. A když už si rozpočet udělají, většinou jeho limit nepřekročí, jen 15 % se jej většinou dodržet nepodaří.
„Výdaje na dárky maximálně do 3 tisíc korun plánují častěji lidé ve věku 18 až 26 let (35 procent), dále osoby s čistým měsíčním příjmem domácnosti do 30 tisíc Kč (35 procent) a z jednočlenných domácností (30 procent). Naopak utratit více než 10 tisíc korun hodlají častěji lidé s čistým osobním příjmem nad 40 tisíc Kč (39 procent),“ dodává k vánočnímu průzkumu Jaroslav Ondrušek, specialista výzkumu a vývoje společnosti Home Credit.
V uplynulých dvou letech lidé na Vánoce více šetřili, ať už to bylo kvůli inflaci v roce 2023 nebo kvůli zdražování energie rok předtím. Také obavy z budoucnosti ovlivňovaly předvánoční nákupní chování Čechů. Například v roce 2022 počítalo s výdaji do 5000 Kč za všechny vánoční dárky 43 procenta dotázaných a jen necelých 30 % chtělo nakoupit dárky dražší, maximálně ale do 10 000 korun.
Když se ohlédneme ještě hlouběji do minulosti, z předvánočního průzkumu Home Creditu v roce 2009 vyplynulo, že největší část nakupujících (38 %) měla připraveno na dárky do 5000 Kč a nad 10 000 Kč hodlalo investovat do dárků 18 procent Čechů. Nutno ale dodat, že zatímco suma 5000 Kč byla před patnácti lety zhruba pětinou průměrného platu (23 455 Kč), dnes (44 028 Kč) je to zhruba devítina.
Dárky ale nejsou jedinými výdaji. Lidé se připravují i na nákup potravin na štědrovečerní menu. Tyto náklady očekávají respondenti ve velmi široké škále, která je odvislá od velikosti domácnosti nebo věku jejich členů.
„Na večeři si nejčastěji připravují částku mezi pětistovkou a tisícovkou (36 procent) anebo od jednoho do dvou tisíc korun (26 procent). Do částky 500 Kč se chtějí většinou vejít jedno až dvoučlenné domácnosti a také necelá třetina respondentů ve věku mezi 55 a 65 lety. Zajímavé je, že nulové náklady na večeři plánuje 6 procent respondentů ve věku do 26 let, evidentně těch, kteří žijí ve společné domácnosti s rodiči a na její chod nepřispívají,“ komentuje výsledky průzkumu Jaroslav Ondrušek.
Naopak náklady nad 1000 Kč očekává nejčastěji kategorie 27 až 35letých (39 procent), z měst nad 100 tisíc obyvatel (40 procent) a s čistým příjmem domácnosti nad 70 tisíc korun (47 procent).
Většinu dárků nakupuje 68 % Čechů v listopadu a na začátku prosince. Úplně těsně před Vánocemi pak vyráží do obchodů 8 % dotázaných. „Nejméně starostí a stresů mají před svátky ti, kteří nakupují v průběhu celého roku a vyvarují se nechtěných lákadel, jež ohrožují finanční rozpočet. Ale je jich jen 12 procent,“ upozorňuje Ondrušek.
Právě proto, že předvánoční období s sebou přináší zvýšení výdajů, více než polovina dotázaných – 58 % – uvedla, že si na vánoční nákupy stanovují vždy nebo alespoň občas rozpočet. Když už jej vytvoří, tak ho většinou nebo alespoň v některých případech také dodrží z 85 procent. Dokonce 13 % respondentů odpovědělo, že jej dodržuje zcela důsledně. O 2 % více dotázaných naopak přiznalo, že se jim to nedaří vůbec. Rozpočet na dárky si pravidelně dělají častěji rozvedení (45 %) a také osoby s čistým příjmem domácnosti do 50 tis. Kč (36 %). Naopak rozpočet si nepřipravují lidé s vysokoškolským vzděláním (53 %), Pražané (51 %), zástupci domácností s čistým příjmem nad 70 tisíc Kč (50 %) a také muži (47 procent).
Mezi klíčové trendy patří i to, že v posledních letech sílí počet lidí, kteří vánoční dárky pořizují z vlastních úspor, nebo je ufinancují přímo z výplaty, naopak klesá ochota si na ně půjčovat.
„Obecným pravidlem je nezadlužovat se na pořizování vánočních dárků. Patří do kategorie zbytných a jednorázových věcí, na rozdíl od splátek, které jsou dlouhodobé. Takže když půjčka, tak jedině na věci, které vydrží déle, než je doba splácení. Například na nákup hodnotnější elektroniky, vybavení do domácnosti s delší životností nebo jako investice do věcí, které by se stejně musely pořídit. I tak je třeba myslet na to, že splátky mohou v již tak náročném období, které nastává po Vánocích, zatížit rodinný rozpočet,“ radí závěrem Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Creditu.
Společnost Home Credit realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 18-65 let.
Společnost Home Credit byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank, jež je součástí skupiny PPF. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy korun.