Služby bez aplikace už mladí nechtějí využívat

Ilustrační foto:

Mobilní aplikace mnoha lidem usnadňují a zpříjemňují každodenní činnosti. Ať už se jedná o komunikaci, zábavu, nakupování, cestování nebo vzdělávání. Zástupci generace Z již tuto formu přímo vyžadují a služby, které nefungují přes aplikace nechtějí využívat. Oblibu aplikací zjišťovala agentura Aspen.PR.

Příkladem výhradního využívání aplikace v mobilním telefonu je stále populárnější služba sdílených aut. Tu využívají nejvíce lidé mezi 18- 28 lety, pro které jsou smartphone a aplikace automatická záležitost. Bez aplikace by tuto službu ani nevyužili. „Sdílené automobily lidé používají stejně jako obyčejné auto k cestám do zaměstnání, na výlety, na nákup, za sportem nebo za kulturou. Je to rychlé, jednoduché a elegantní. A vzhledem k tomu, že tuto službu nejvíce využívají mladí mezi 18 a 28 lety, pro které jsou smartphone a aplikace automatická záležitost. Bez aplikace by tuto službu ani nevyužili,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime.

Z přehledné aplikace v telefonu si můžete vyhledat nejbližší sdílený vůz, rezervovat si ho, pomocí navigace k němu dojít, aplikací pak otevřít dveře, dojet, kam potřebujete a jednoduše zavřít a odejít. V mobilní aplikaci také ukončíte pronájem, vyfotíte auto, že je v pořádku a aplikace zařídí vše ostatní včetně převedení platby, která s minutovými pronájmy může být jenom několik desítek korun.

Aplikace Waze, která zobrazuje aktuální dopravní podmínky hlášené samotnými uživateli, kteří jsou v danou chvíli na silnicích, je už všeobecně známá a využívaná.

Online nakupování, ať už z mobilu nebo počítače, dlouhodobě roste a zaznamenalo další velký skok během posledních let. Generace Z dává přednost nákupům přes mobilní telefon, stále více využívají také aplikace. Často nejdou na web e-shopu, ale nakupují přímo přes staženou aplikaci ve svém mobilu. To je stále častějším jevem například u nákupu módy. Rostou také nákupy přes Instagram či TikTok.

Banka v mobilu je již dnes běžným jevem, stále populárnější je aktuálně placení pomocí mobilní peněženky. „Lidé už si zvykli, že s sebou nemusí nosit plastovou kartu a zaplatí jednoduše mobilním telefonem či hodinkami. Mladá generace již tyto aplikace od svých poskytovatelů přímo vyžaduje,“ říká Ruslan Skopal, generální ředitel a spolumajitel sítě prodejen a e-shopu Trenýrkárna.cz.

Dalším fenoménem mladých je cestování. I díky lepší znalosti jazyků často neřeší, zda stráví víkend v ČR nebo ve Velké Británii, Nizozemsku či Itálii. Spontánně se rozhodnou, přes aplikace naleznou a koupí letenku a ubytování a vyrazí. Mnoho zástupců generace Z si bez využití služeb Booking, AirBnb či mnoha aplikací na nákup letenek nedokáží cestování představit. A možná by museli dlouho přemýšlet, jak bez nich fungovat. Například když mění plán a potřebují si na poslední chvíli najít ubytování. 

„Při cestování se stále více využívá i Whatspp. Spousta ubytovatelů aplikaci používá při komunikaci se svými zákazníky. Pokud navíc míříte do země, kde jsou hovory drahé, je Whatsapp ideálním řešením. Velmi užitečnými jsou také překladače nebo například aplikace na přepočet měny. Pokud má někdo problém s počty, cestuje do země se složitou měnou, může jej zachránit například aplikace XE Currency,“ říká Michal Černý z Audiopro.

Blízkou budoucnost dost možná ovládnou superplatformy, nebo také superaplikace. „Jedná se o do jednoho velkého ekosystému sdružené aplikace služeb. Člověk tak nebude muset hledat a prověřovat nové služby.  V této superaplikaci budou na jednom místě přehledně služby nejrůznějšího druhu. Od bankingu, přes pojištění, nákup letenek, ubytování, nabídka produktů nejrůznějšího druhu až po zábavu. Toto vše bude na jednom místě na jedné platformě,“ říká ředitel marketingové agentury Brand Boost, Lukáš Haubelt.

Chytré telefony dnes používá již více než 80 % populace a za poslední čtyři roky toto číslo vzrostlo o 20 procent.