Propad českého hotelnictví pokračuje
Hostů (a cizinců) přijelo do ČR letos v září oproti loňsku více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 procent. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Meziroční nárůst cen okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci „hotelovou“ (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů nedosahují úrovně letošního června a pražský trh ochlazuje. Píše o tom ve své analýze poradenská společnost STR.
Když vynásobíme obsazenost a cenu pokoje, vznikne v jádru „tržba za 1 pokoj a noc“ (používá se angl. zkratka REVPAR). Tímto pohledem Evropa v vzrostla o 28 % (září 2022 vs. září 23). Celoročně za období leden-září. tzv YTD, došlo k nárůstu o 25 procent. Praha má nárůst 5,1 % v září a pokles 1,0 % YTD, Česká Republika +8,7 % (září) a 2,4 % YTD.
Naši přímí konkurenti: Budapešť růst o 16,4 % v září, ale o 34 % YTD. Varšava dokonce září +25 % a YTD +32 %. Vídeň +29 % září a 8 % YTD. A premianti evropského trhu rostli podstatně víc: Lisabon 31,3 %, Paříž 41 %, Milán 50,4 % a Řím dokonce o 72,1 %. (I Moskva roste rychleji než Praha.)
Naši přímí konkurenti stále rostou (Vídeň navíc startovala už s jistým náskokem), ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem cen energie a potravin (hotelové komodity), ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví. Hezké počasí a slušné zářijové výsledky to ani zdaleka nepřekryjí, konstatuje STR. „Pro nás jsou špatné výsledky českého hotelového trhu příležitostí k akvizicím,“ hledá pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Radost z toho nemám a abych byl upřímný, pokukujeme také po akvizicích v Polsku, Maďarsku a dál na východ. Uměl bych stagnaci ČR popsat i ostřeji, ale to je pořád stejná písnička. Málo akcí, málo letů do Prahy, neregulované AirBnB, atd…“
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste.