Polovina zásilek z internetu jde mimo poštu

Ilustrační foto: ninita 7 z Pixabay

Češi se postupně odvracejí od České pošty, polovina objednávek se přepravuje přes Zásilkovnu nebo kurýrní služby. Hlavní roli při výběru přepravní služby hraje druh prodávaného zboží a cílová skupina. Nové trendy ve změně doručování vypozorovala to logistická společnost Authentica Fulfillment, která v Brně provozuje logistické centrum.

Zatímco obchody, které cílí na starší skupiny zákazníků, evidují výrazně převažující zájem o doručení Českou poštou, mladší generace v drtivé většině využívá výdejní služby, jako je Zásilkovna či kurýrní společnosti. Kurýři se ovšem čím dál více využívají zejména pro firemní zásilky (B2B).

Ve více než polovině e-shopů, pro které Authentica rozesílá každý měsíc až 150 tisíc zásilek, je nejvyužívanější dopravní metodou Zásilkovna a početná síť jejích výdejních míst. U některých prodejců se jedná až o 90 % všech objednávek. Řada zkoumaných e-shopů nabízí dopravu zdarma od určité částky, mnohdy jde ale pouze o Zásilkovnu, která je nejlevnější. To poukazuje také na citlivost českých zákazníků na cenu přepravy, podotýká Authentica.

„Ve většině případů zákazníci preferují Zásilkovnu, a to díky její nízké ceně a flexibilitě vyzvednutí ve výdejních schránkách nebo partnerských místech. Výjimky tvoří e-shopy, jejichž zákazníci jsou primárně starší ročníky. Ty se daleko častěji spoléhají na Českou poštu, jejíž služby dobře znají. Zásilkovna pro ně navíc představuje i technologickou bariéru, protože pro vyzvednutí balíku ze Z-boxu musíte mít aplikaci v chytrém mobilním telefonu, případně můžete o odemčení požádat zákaznickou linku, která má ale omezenou provozní dobu,“ vysvětluje aktuální trendy v doručování Petr Litavec, ředitel Authentica Fulfillment.

Česká pošta dlouhodobě ztrácí zákazníky ve prospěch alternativ, jako jsou kurýři a v posledních letech také výdejní služby typu Zásilkovna. „Pošta se na trend výdejních míst snaží naskočit se svou Balíkovnou, ale zatím se jí to nedaří. Pomoci jí v tom může nová možnost poslat balík do Alzaboxů,“ komentuje Litavec postavení České pošty. „Obecně ale vidím obrovský problém v tom, že dopravci od e-shopů nevyžadují rozměry zásilek a často tak na nadrozměr přijdou až v depu nebo u výdejního boxu. Zásilku pak musejí uložit jinam, přičemž nejbližší alternativa může být i kilometry daleko.“

Kurýři se podle Authenticy vedle České pošty a Zásilkovny čím dál více specializují. Doručení kurýrem je například vyžadováno u rozměrného zboží, které není vhodné pro Zásilkovnu, případně u luxusních produktů a firemních zásilek. „Například výrobce šperků či prémiové kosmetiky výdejní místa ani nabízet nechce, protože to neodpovídá povaze zboží. Firmy vzhledem k častějším objednávkám a recepcím s celodenním provozem zpravidla také využívají kurýrů, kteří zde dávají největší smysl,“ uzavírá Petr Litavec. 

Authentica Fulfillment zajišťuje e-shopům komplexní outsourcing logistiky. Skupinu v roce 2003 založil Miroslav Hanák, současný generální ředitel, jako firmu na výrobu reklamních nosičů pro maloobchod. Skupina se postupně rozrostla, má půlmiliardový obrat a 260 pracovníků. Časem rozšířila záběr svých aktivit a kapacit, které využívají globální značky Hugo Boss, C&A, Philips, Tchibo a jiné.