Polovina dovážených ojetých aut je starší než 10 let

Ilustrační foto: LERROY Agency, Pixabay

V květnu bylo do Česka dovezeno 12 745 ojetých osobních vozů, což představuje mírný meziměsíční nárůst. Průměrné stáří dovezených vozů se stejně jako v předchozích měsících drží na 10,5 roku, přičemž téměř polovina je starší než deset let. Vyplývá to z pravidelného přehledu Ssociace dovozců automobilů (SDA).

„V posledních letech bývá květen nejsilnějším měsícem roku, což může souviset s tím, že lidé mají v tuto dobu už vyřešené daňové povinnosti a zároveň ještě nezačala hlavní dovolenková sezóna. Oproti dubnu vzrostl počet dovezených vozidel o zhruba 1,2 procenta a ve srovnání s loňským květnem zůstávají čísla prakticky totožná, rozdíl činí jen 70 vozidel. Za období od ledna do května tak evidujeme pouze mírný meziroční pokles, konkrétně o tři desetiny procenta. To naznačuje, že se trh s dovozem ojetin po loňských výkyvech postupně stabilizuje,“ říká k tomu Marek Knieža, ředitel obchodního portálu TipCars.

Benzínové motorizace aktuálně převažují nad naftovými a zároveň nastal výrazný nárůst dovozu elektromobilů. Letos v květnu jich bylo dovezeno 731, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo 293. Jejich podíl tak meziročně vzrostl z 2,3 na 5,7 procenta. „I když tato čísla zůstávají zatím poměrně nízká, trend je zřejmý. Jedním z důvodů je i to, že elektromobily byly v minulých letech v zahraničí často dotované, a díky tomu je dnes na západoevropských trzích širší a cenově dostupnější nabídka ojetin než v Česku,“ doplnil Marek Knieža.

Evropská komise v dubnu zveřejnila návrh úpravy unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Nová pravidla by měla zavést pravidelné každoroční technické kontroly elektromobilů a rovněž roční kontroly starších automobilů a dodávek. Regulace mají zavést „rozšířené kontroly, včetně pravidelných technických kontrol elektromobilů a pokročilých asistenčních systémů pro řidiče, roční kontroly starších automobilů a dodávek a pokročilé metody testování emisí, které by měly odhalit vozidla s vysokými emisemi, aby se snížilo znečištění jemnými částicemi“.

Ministr dopravy Martin Kupka je ale proti, podobně i někteří čeští poslanci Evropského parlamentu. Budou nyní společně hledat spojence mezi členskými zeměmi k potlačení tohoto návrhu.

Evropská komise rovněž nedávno navrhla, aby členské státy zadávaly údaje o počtu ujetých kilometrů nejen při návštěvě STK, ale při kterékoliv návštěvě autoservisu nebo pneuservisu. Chce tím potlačit zlozvyk stáčení tachometrů v počtu celkem ujetých kilometrů u prodávaných ojetých vozů. Podle společnosti Cebia, která se zabývá kontrolou historie ojetých aut, se stáčení týká třetiny až 40 % prodávaných ojetých aut v ČR. Informace ze servisů by měly být sdílené ve všech členských zemích EU. Reportáž o tom přinesl deník Mladá fronta Dnes. „Novinka by mohla znesnadnit stáčení tachometrů u ojetin dovážených do Česka. U takových aut se při registraci v Česku jen zapíše stav tachometru, jaký právě mají, ale kolik to bylo v zemi původu, nikdo nezkoumá,“ napsal list.