Podnikatelé poškození povodněmi mohou žádat daňové úlevy a podporu

Ilustrační foto: Markus Distelrath z Pixabay

Poplatníci, kteří mají splnit daňovou povinnost a v důsledku povodní nedisponují potřebnými prostředky, mohou požádat správce daně o posečkání s úhradou daně nebo o úhradu ve splátkách. Žádost lze podat i zpětně, při posečkání je však třeba počítat se vzniklými úroky. upozorňuje na to poradenská kancelář Rödl & Partner.

„V případě záloh na daň z příjmů mohou poplatníci požádat o úpravu záloh, nebo o jejich plné prominutí. V takovém případě bude správce požadovat, aby očekávaný propad základu daně doložili,“ upozorňuje Martina Šotníková ze společnosti Rödl & Partner. 

Povodněmi poškození podnikatelé jsou také osvobozeni od poplatků souvisejících s úkony v daňovém řízení, a pokud jsou s platbou daně v prodlení, mohou požádat o prominutí úroku z prodlení.

Přiznání k dani z příjmů za rok 2023 má většina podnikatelů již podáno. Poplatníci s hospodářským rokem, kteří jsou povinni podat přiznání v současné době a byli poškozeni povodněmi, mohou nicméně správce daně požádat o prodloužení lhůty.

„U přiznání k DPH prodloužení lhůty možné není,“ upozorňuje Šotníková. „V úvahu tak přichází pouze posečkání placení daně, prominutí úroku nebo prominutí pokuty za pozdní podání přiznání či kontrolního hlášení. Ministr financí vzhledem k rozsahu škod prominutí pokut za porušení povinností souvisejících s kontrolním hlášením již schválil.“

Dary poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám a zaměstnancům poškozeným povodněmi jsou od daně osvobozeny. Osoby, které jim chtějí pomoci, budou moci dar odečíst od základu daně, a to podle v současnosti projednávaného návrhu až do výše 30 % vykázaného základu daně.

Poškozeným v zasažených oblastech mohou pomoci rovněž obce a města, která osvobodí pozemky, stavby a jednotky dotčené povodněmi od daně z nemovitých věcí. Osvobození může být poskytnuto až na dobu 5 let a vztahovat se bude na daň pro rok 2025 a následující.

Pro podnikatele v postižených oblastech je určen program podpory zaměstnanosti, který prostřednictvím místních poboček Úřadu práce zajišťuje Ministerstvo práce a sociálních věcí. Využít ho mohou zaměstnavatelé, kteří museli kvůli škodám na majetku, výpadku energie nebo surovin přerušit výrobu.

„Příspěvek je poskytován ve výši 50 % náhrad mezd, vyplacených po dobu, kdy byla výroba v důsledku povodní přerušena a zaměstnanci nemohli pracovat, a to včetně povinných odvodů,“ upřesňuje podnikový poradce David Rys ze společnosti Rödl & Partner. „Maximální výše příspěvku činí 18 400 Kč měsíčně na jednoho zaměstnance.“

Podmínkou získání příspěvku je žádost zaměstnavatele, dohoda s Úřadem práce a vyúčtování náhrad mezd včetně doložené příčinné souvislosti mezi povodněmi a přerušením výroby. „Při splnění všech podmínek vyplatí Úřady práce příspěvek v nejkratším možném čase,“ upřesňuje David Rys. „Období uznatelnosti nákladů přitom končí 31. října 2024.“

Podle aktuálních údajů České asociace pojišťoven způsobily nedávné povodně 85 000 pojistných událostí s pojištěnou škodou přes 16,3 miliardy korun.

Rödl & Partner je mezinárodní poradenská kancelář. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; propojuje právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. V České republice Rödl & Partner působí od roku 1991.