Obsazenost hotelů stoupla, 90 % hoteliérů je spokojeno
České hotely hlásí vyšší obsazenost i větší spokojenost s tržbami
a zisky. Za největší výzvy hoteliéři aktuálně považují nedostatek zaměstnanců a vysoké ceny energie. Vyplývá to z průzkumu mezi hoteliéry společnosti JAN Hospitality-Hotel Experts z konce roku 2023.
Vyšší obsazenost v loňském roce zaznamenalo 63 % oslovených hotelů. „Tento výsledek nás velice překvapil a zároveň potěšil. 7 % z těchto hotelů vzrostly tržby dokonce o více než 10 %,“ zdůrazňuje Jan Adámek, majitel společnosti JAN Hospitality-Hotel Experts, s tím, že příjmy hotelů šly také nahoru, vyšší tržby oproti roku 2022 v průzkumu uvedlo 81 % respondentů.
S tržbami a zisky je v aktuální situaci spíše spokojeno 57 % hoteliérů, 33 % je s výsledky velmi spokojeno.
Mezi současné hlavní výzvy pro hoteliéry patří nedostatek zaměstnanců a vysoké ceny energie. Nedostatek zájemců o práci v hotelovém sektoru mohou částečně řešit moderní technologie. „Zavedla je už polovina oslovených hotelů a dalších 35 % o jejich zavedení uvažuje. Naopak, téměř 15 % respondentů uvedlo, že pro ně moderní technologie nejsou vhodné,“ komentuje Jan Adámek.
Co by hoteliérům mohlo v jejich podnikání pomoci? V rámci průzkumu nejčastěji uváděli lepší vízovou politiku pro zájemce o práci ze zahraničí, více přímých letů z kvalitních trhů a jasná stanoviska týkající se jejich odvětví a podnikání ze strany vlády.
Průzkum byl zaměřený na různé aspekty hotelového průmyslu a obsahoval otázky týkající se finančních výsledků, obsazenosti, využívání technologií a výzev, kterým hoteliéři čelí. Cílem dotazování bylo získat přehled o tom, jak se hotelový sektor vyvíjí a jaké faktory ovlivňují jeho fungování v aktuálním ekonomickém a sociálním prostředí.
„Luxusní klientela z Číny a Ruska už nepřijíždí. Z toho profitují v současné době hlavně tříhvězdičkové hotely, které nemusejí nabízet tolik služeb, jelikož této nové klientele jde hlavně o přespání, ostatní služby na hotelu nepotřebuje (welness, kadeřnictví, různé druhy barů a další z našeho pohledu zbytečné služby), protože toto vše najde v místě, kam přijede. My na našich hotelích ve středu města vlastně poskytujeme pouze snídaně formou bufetu a všechno ostatní jsme zrušili, to jsou ty úspory, které nahrazují vyšší ceny energií a potravin,“ upřesňuje jeden z manažerů hotelového řetězce, v rozhovoru pro Svět hospodářství. „Na hotelech mimo střed města máme k dispozici celoročně otevřenou restauraci (která se za provoz se zahrádkou od dubna do září celoročně zaplatí) a Lobby bar, který je otevřen pouze ve večerních hodinách. Jen pro zajímavost, jeden z předměstských hotelů v roce 1992, když se otevíral, měl asi 95 kmenových zaměstnanců, v současné době jich má asi čtyřicet. Prostě ten hoteliér, který chce rozumně podnikat, vždycky i přes všechna zdražování najde úspory tak, aby netratil.“
JAN Hospitality-Hotel Experts je profesionální konzultační a poradenská firma v hotelnictví, která se rovněž zabývá zprostředkováním prodeje hotelů a restaurací.