Německý autoprůmysl uvízl a nálada mu klesá
Index podnikatelského klimatu pro německý automobilový průmysl, sestavovaný ekonomickým institutem Ifo, v listopadu klesl na -32,1 bodu z -28,6 bodu v říjnu. „Odvětví uvízlo v současné kombinaci dalekosáhlé transformace, intenzivní konkurence a slabé ekonomiky,“ říká analytička průmyslu v institutu Ifo Anita Wölflová.
Společnosti opět zhoršily svá hodnocení současné situace, tento podindex se propadl na -33,9 z říjnových -29 bodu. S hlubší skepsí pohlížejí i na budoucnost, podindex očekávání spadl z -28,2 na -30,4 bodu.
Za chmurnou náladou stojí především slabá poptávka: „Hora zakázek, které firmy v automobilovém průmyslu nashromáždily od začátku roku 2021, tváří v tvář pandemii a problémům dodavatelského řetězce, byla vyřízena. Nové zakázky přicházejí, ale nestačí k zajištění plného využití kapacit,“ říká Wölflová.
Krize v automobilovém průmyslu se promítá i do pracovního trhu. Indikátor očekávání zaměstnanosti sice oproti minulému měsíci mírně vzrostl, ale zůstává na dlouhodobé minimum -34,1 bodu. A není za tím jen ohlášené propouštění ve Volkswagenu. „Mnoho společností v automobilovém průmyslu je opatrných, pokud jde o nové zaměstnance, nebo diskutují o rušení pracovních míst,“ říká Wölflová.
Společnosti dotazované v průzkumu byly také pesimistické ohledně vývozu v následujících měsících. Nezdá se však, že by se již projevil negativní Trumpův efekt. Indikátor exportních očekávání klesl rapidně z -31,3 bodu v říjnu na -19,2 bodu v listopadu. „Společnosti stále čekají, jak se bude vyvíjet obchodní politika,“ říká Anita Wölflová. „Dolar navíc od voleb silně posílil, z čehož mohou mít prospěch exportéři.“
Podle Markéty Šichtařové, ředitelky poradenské společnosti Next Finance, jsou důvody k pesimismu jasné: „Jsou to již opět rostoucí ceny energie a dalších surovin v souvislosti s Green Dealem.“