Na listopadových slevách nejvíce vydělaly e-shopy

Ilustrační foto: freestock-photos z Pixabay

Během slevového víkendu (Black Friday) celkový obrat meziročně vzrostl. Kamenné prodejny však vykázaly menší nárůst než online nákupy. Nejlépe se prodávalo oblečení. Ukázala to analýza společnosti Dateio, která analyzuje karetní transakce tří největších českých bank.

„Každoročně sledujeme, jak se mění nákupní chování zákazníků. Zatímco e-shopy i letos vykázaly oproti loňskému listopadu silný růst o 13 procent, kamenným prodejnám vyrostly tržby o 2 procenta. Na celkovém objemu transakcí mají kamenné prodejny téměř 60% podíl, což ukazuje, že i během těchto slevových dní hrají svou neodmyslitelnou roli. Ve srovnání s loňským Black Friday evidujeme letos o necelých 6 % vyšší útratu a o skoro 7 % více transakcí,“ říká Jan Kočvara, ředitel sběru dat a analýzy ve společnosti Dateio.

Během letošních listopadových slevových akcí Češi v e-shopech utratili o 52 % více než v běžném měsíci říjnu 2024, což ukazuje, že Black Friday se pro mnohé české spotřebitele stává vrcholem nákupní sezony. V kamenných prodejnách Češi během Black Friday utratili oproti letošnímu říjnu o 16 % více. Trend ukazuje, že i přes stále rostoucí oblibu online nákupů mají tradiční kamenné obchody své stabilní místo.

Data více než 1,7 milionu nakupujících ukazují, že největší zájem byl o produkty v kategorii Móda, a to s nárůstem v obratu o 3 % oproti loňsku. Kategorie Dům a zahrada a Spotřební zboží se také staly hlavními tahouny letošních nákupů, přičemž Elektronika, která bývá tradičním vítězem amerického komerčního svátku, se umístila na čtvrtém místě. Značný nárůst oproti minulému roku zaznamenala kategorie nákupních agregátorů, jako jsou Alza, Temu nebo Allegro, které na svém webu sdružují různé kategorie produktů. V kategorii těchto a dalších jim podobných online tržišť proběhlo letos o 20 % více transakcí než v roce 2023.

Mezi e-shopy u nakupujících jednoznačně zabodovala Alza.cz, která podle dat z karetních transakcí klientů tří českých bank zvýšila tržby o přibližně 32 procenta. Na druhé a třetí příčce se umístily e-shopy Temu a Allegro, které zaznamenaly nárůst kolem 50 procent. Nejlepších pět e-shopů zakončují Datart na čtvrté příčce a obchodník s rychlou módou Shein na příčce páté. Také e-shopy jako Möbelix a debutový Trendyol zaznamenaly významný růst, přičemž jejich tržby meziročně vzrostly o desítky procent. 

Mezi kamennými obchody s největším obratem v Black Friday 2024 se umístily obchodníci Datart, Action nebo Hornbach. Největší nárůst oproti tržbě z loňského listopadu zaznamenal Action. První pětku kamenných obchodů zakončuje OBI na čtvrtém místě a skandinávský obchod s nábytkem Jysk na místě pátém.

Skokany roku mezi kamennými obchody, tedy těmi, které zaznamenaly vůbec největší procentuální nárůst tržeb, se podle sledovaných dat staly obchody Action s nárůstem o zhruba 50 % oproti loňskému listopadu, XXXLutz, který zaznamenal nárůst o téměř 60 %, Nike s růstem o 37 % nebo nizozemský obchod s kosmetikou Rituals, který si v rámci obratu meziročně polepšil o 31 procento.

Celkový objem transakcí se během Black Friday 2024 výrazně přesunul do online sféry. Online transakce tvořily 40,5 % celkového objemu plateb (o 6,2 p. b. více než v říjnu 2024), zatímco offline transakce klesly na 59,5 procenta. Tento trend potvrzuje, že online nakupování i nadále roste a Black Friday je pro e-shopy stále silnějším impulsem k slevovým a marketingovým akcím.

V porovnání s běžným měsícem (říjen 2024) došlo k 28,4% nárůstu útrat, 15,1% nárůstu počtu transakcí a 6,7% nárůstu počtu zákazníků. Meziročně (BF 2023 vs. BF 2024) zaznamenaly útraty růst o 5,9 %, přičemž počet unikátních zákazníků mírně klesl o 0,7 procenta.

„Významný nárůst online útrat a stabilní výkon kamenných prodejen ukazuje, jak se čeští spotřebitelé přizpůsobují aktuálním trendům v nakupování. Naše data potvrzují, že lidé stále častěji využívají Black Friday k předvánočním nákupům, což odráží skladba kategorií útrat, kterými obvykle obdarovávají své blízké pod stromečkem,“ uzavírá Jan Kočvara. 

Analýza společnosti Dateio vychází z 52 milionů transakcí s celkovou hodnotou 43 miliard, a to v rámci sledování vybraných kategorií, které nakupující uskutečnili dohromady v říjnu a listopadu v letech 2023 a 2024. Dateio je česká fintechová společnost založená v roce 2013.