Maloobchodní parky se ukazují jako nenahraditelné

Ilustrační foto: StockSnap z Pixabay

V roce 2024 bylo v Česku dokončeno téměř 80 000 m² nových, modernizovaných či rozšířených retail parků, což nyní tvoří 1,3 milionu m² maloobchodní plochy – téměř třetinu celkové kapacity maloobchodních ploch na trhu. Kamenné prodejny zůstávají nenahraditelným pilířem maloobchodního trhu, který propojuje svět online a offline nakupování.

Aktuálně se staví dalších více než 70 000 m² retailových parků s plánovaným dokončením v roce 2025. Nejvíce se staví v Ústeckém a Středočeském kraji. V roce 2026 developeři plánují dodat na trh 45 retail parků s celkovou plochou přes 220 000 m², sdělila agentura Cushman & Wakefield (C&W).

Nabídka moderních maloobchodních ploch v České republice na konci roku 2024 dosáhla 3,98 milionu m². Retail parky neboli nákupní parky, obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastním vchodem a společným parkovištěm, nyní tvoří z tohoto celkového objemu již 33 procent. Klasická obchodní centra se podílejí zhruba 65 % a zbylá 2 % patří outletům. Podíl retail parků na celkovém objemu moderních maloobchodních ploch v Česku vzrostl z 27 % v roce 2019 na 33 % v roce 2024. Plochy nákupních parků za posledních 5 let vzrostly o 32 procenta.

Výstavba nákupních parků zažívá od roku 2023 velký rozmach. Mnoho projektů bylo vlivem nejisté covidové doby odloženo a nyní se realizují. Díky jednodušší a rychlejší výstavbě dokáží pružněji reagovat na poptávku obchodníků po volných plochách. Běžná doba výstavby je do jednoho roku. Na rozdíl od obchodních center, kde je trh již saturovaný, čeká výstavbu nákupních parků několik velmi aktivních let s řadou zajímavých projektů,“ říká Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků C&W.

Největším loni dokončeným projektem byl nový retail park Obchodní centrum Hvězdárna v Jindřichově Hradci s celkovou prodejní plochou 14 200 m² a se 17 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem byla nová výstavba retail parku S1 Center Slaný s plochou 5500 m² s 9 obchodními jednotkami. Třetím největším loňským projektem je výstavba nákupního parku S1 Center v Krnově o velikosti prodejní plochy 5100 m².

„V roce 2024 vznikaly projekty v okresních městech s 15 000 až 30 000 obyvateli. V letech 2025 a 2026 se investoři budou více soustředit na menší města s projekty o několika nájemcích. Nejaktivnějším hráčem v tomto oboru je v poslední době společnost Portin, která má největší počet dokončených i plánovaných projektů,“ říká Čížek.

Největší aktuální výstavba nákupních ploch v retail parcích se nachází v Ústeckém kraji (27 %) a v kraji Středočeském (23 %). Zatímco v minulosti developeři mířili do měst s počty obyvatel okolo 20 až 40 tisíc, nyní se zaměřují na lokality s 5 až 15 tisíci obyvateli.

Největší podíl nákupních parků na 1 000 obyvatel se nachází v Olomouckém kraji, následovaný krajem Vysočina a Jihočeským krajem. 

Skladba nájemců v retail parcích se nemění, je zaměřená primárně na zboží denní potřeby a tvoří ji hlavně prodejci potravin, drogerie, obchody s chovatelskými potřebami, elektra či vybavení pro domácnost a také v poslední době velice oblíbené diskontní prodejny.

„Investoři budují projekty i v menších městech a přizpůsobují je spádové oblasti, velikosti projektů a skladbě nájemců. Obchodníci tak mají možnost nabídnout své zboží zákazníkům blízko jejich domovů a významně tak zkrátit dobu nakupování. Jedná se o trend, který sledujeme již několik let,“ říká Čížek.

Mezi největší vlastníky retailových parků patří společnost Saller Group, která v České republice vlastní zhruba 15 % z celkové plochy retail parků. Druhým největším vlastníkem je společnost InterCora s 13% podílem. 

Navzdory rostoucí popularitě online nákupů si kamenné prodejny nadále udržují klíčové postavení v maloobchodním ekosystému. Zákazníci stále častěji využívají výhod kombinace digitálního a fyzického prostředí. Potvrzují to statistiky maloobchodního prodejce elektroniky Datart, jehož prodejny jen v prosinci navštívilo téměř 3,5 milionu zákazníků. Dále nabírá na síle fenomén „phygital“, tedy propojení fyzického a digitálního světa, a ukazuje, že budoucností maloobchodu je hybridní model nakupování.

„Kamenné prodejny již neslouží jen jako místa pro nákup, ale také jako centra pro osobní odborné konzultace, servis a vyzvedávání online objednávek. Osobní kontakt, možnost vyzkoušení produktů a přímé poradenství budují důvěru, která je zásadním faktorem při rozhodování o nákupu,“ říká Libor Máčala, ředitel prodejní sítě Datart.

Přestože má e-commerce vzrůstající tendenci, ukazuje se, že zákazníci stále oceňují fyzickou přítomnost obchodníků a možnost osobního kontaktu. „Kamenné prodejny představují důvěryhodnou alternativu k anonymním marketplace platformám, kde si zákazník často nemůže být jistý kvalitou zboží ani dostupností doprovodných služeb. Úspěšný maloobchod tak musí i nadále kombinovat online i offline přístup a posilovat služby, které vytvářejí pozitivní zákaznickou zkušenost,“ upřesňuje Libor Máčala.