Lidé se pojišťují proti napálení falešnými Ježíšky

Ilustrační foto: Accenture

Podle statistik ČSOB Pojišťovny vzrostl počet klientů, kteří se rozhodli chránit před riziky na internetu, z necelých 100 tisíc v roce 2021 na více než 340 tisíc v roce 2024. 

Volač a Klikač zneužívají hektické atmosféry on-line nakupování, aby oklamali zákazníky a získali přístup k jejich citlivým údajům či finančním prostředkům. Češi se však snaží být na hrozby digitálního světa stále lépe připravení. Pojištění internetových rizik zažívá v posledních letech velký nárůst zájmu.

„Zvýšený zájem o pojištění internetových rizik potvrzuje, že lidé si stále více uvědomují hrozby spojené s kyberkriminalitou. Jen za poslední rok jsme zaznamenali nárůst o více než 53 tisíc pojištěných,“ říká Michaela Ludvíková, produktová manažerka ČSOB Pojišťovny.

„Podvody před Vánoci nejčastěji zahrnují falešné e-maily nebo SMS zprávy od údajných doručovacích služeb. Ty obsahují odkaz na podvodné stránky, kde oběť zadá své přihlašovací údaje nebo údaje ke své platební kartě. Takto získané informace jsou následně zneužity ke krádeži peněz,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.

Pojištění internetových rizik poskytuje klientům finanční krytí v případě kyberpodvodů, ale klíčem k ochraně je samozřejmě obezřetnost. „V rámci pojistných událostí sledujeme jasný trend – podvodníci se snaží vyvolat strach, spěch nebo naopak nabízejí rychlý a snadný zisk. Je proto důležité být při jakýchkoli podezřelých nabídkách a zprávách opatrný a vždy pečlivě ověřovat jejich pravost,“ dodává Petr Vosála z ČSOB.

Kyberkriminalita je na vzestupu, ale zároveň roste i povědomí o možnostech ochrany. Pojištění internetových rizik je jednou z cest, jak se bránit proti nepředvídatelným hrozbám. Vánoční nákupy jsou krásným obdobím, ale stojí za to být obezřetný a nenechat si sváteční náladu zkazit nepříjemným překvapením.

Kybernetických útoků stále přibývá a s rozvojem nových technologií je pro zločince snadnější oběti nachytat do rafinovaných pastí. Praktikám takzvaných Volačů a Klikačů podléhá velké množství lidí, kteří přicházejí o desítky i stovky tisíc korun. 

Pojištění internetových rizik jde na náklady klientů. „Česká televize, ČSOB, Mastercard a Policie ČR proto připravili desetidílný seriál s názvem Tohle radši nezkoušejte!, který odhaluje nebezpečí digitálního světa. V předvánočním období, kdy je aktivita kybernetických zločinců největší, chce diváky naučit, jak hrozby rozpoznat a účinně se bránit,“ píše v tiskové zprávě ČSOB.

Banky přitom nejsou schopny tato rizika jakkoliv předvídat a implementovat je do svého internetového nebo mobilního bankovnictví. Přitom tato rizika jsou dnes už dobře předvídatelná.