Lidé o letošních Vánocích platili s BNPL častěji než kdy dříve
Služby Kupuj teď, plať později (buy now pay later, aneb BNPL) lidé využívali během Vánoc častěji, než v uplynulých letech. Na meziročně rostoucí zájem o odložené platby a platby rozložené na třetiny v období vánočních svátků ukázala data společnosti Twisto.
Podle ní v průběhu Vánoc uskutečnili její uživatelé téměř o 90 tisíc plateb více než v roce 2021. Co nakupovali? Podle čísel Twista nejvíce vyskočil zájem o módu – o 74 procenta. Dále rostla také poptávka po potřebách pro domácí mazlíčky (o 42 %) a po dárkových a slevových poukazech (o 36 %). Mezi e-shopy nabízející platby od Twista dominovaly zejména About You, Superzoo nebo Slevomat. Na druhou stranu zákazníci během Vánoc méně utráceli zejména za elektroniku.
„Jsme rádi, že popularita BNPL služeb každoročně stoupá, a to zvláště při vrcholu nákupní sezony. Lidé si čím dál tím více uvědomují benefity, které jim moderní platební produkty nabízejí. V aktuální ekonomické situaci jim BNPL pomáhá lépe absorbovat vyšší výdaje, které jsou s vánočními svátky spojené, nebo snáze řešit vracení dárků bez nutnosti dlouho čekat na vrácení financí,“ komentuje Jan Hanzlík, country manager Twisto pro Českou republiku.
Že lidé k vánočním nákupů častěji využívají BNPL ukazuje počet uskutečněných transakcí. Zatímco v roce 2021 využili lidé v průběhu vánoční sezóny Twisto k více než 800 tisícům plateb, v roce 2022 to bylo o bezmála 90 tisíc více.
Móda vede i o Vánocích
Prostřednictvím BNPL lidé ve vánoční sezóně platili častěji především oblečení. Uživatelé Twisto za ni utratili o 74 % více než v roce 2021. Meziročně narostla také průměrná hodnota objednávky oděvů, překročila hodnotu 1500 Kč za objednávku. „BNPL se právě v módě daří tradičně nejlépe, jelikož segment nejvíce zvýrazňuje výhody těchto služeb – lidé mohou zboží nejdříve vyzkoušet a teprve poté zaplatit, když jim oblečení skutečně sedí. A když se ho rozhodnou vrátit, nemusejí čekat na vrácení peněz,“ vysvětluje Hanzlík.
Móda však není jediným zbožím, které zákazníci loni nakupovali častěji. Nárůst o 42 % zaznamenal také segment potřeb pro domácí mazlíčky, o 36 % dárkové a slevové poukazy a o 20 % sport. Například na Slevomatu s dárkovými vouchery letos lidé přes Twisto nakupovali dvakrát tolik, co v roce 2021. Mezi dalšími e-shopy, na kterých příznivci BNPL o Vánocích nakupovali výrazně častěji než v předchozích letech, jsou například Gymbeam, 4camping, Sanasport, Superzoo, Fera24 či Dobrá miska.
Na druhé straně pokles v zájmu v porovnání s předchozími lety zaznamenal zejména segment elektroniky. Ta patří mezi luxusnější zboží a lidé se zcela zjevně během Vánoc uchýlili k méně nákladným dárkům. Průměrná hodnota nákupu elektroniky se také snížila, a to téměř o 300 Kč na cca 1900 korun.
„Z čísel je zjevný přesun zákazníků od dražšího zboží, jako je elektronika, k těm méně nákladným kategoriím, jako je móda, domácí mazlíčci, dárkové vouchery nebo sportovní vybavení. U těchto kategorií zpravidla kromě vyššího celkového objemu vidíme také nárůst v průměrné hodnotě jednoho nákupu. U elektroniky je to opět naopak. Je zjevné, že lidé během uplynulých Vánoc více přemýšleli nad tím, kolik a do jakých vánočních dárků budou investovat,“ komentuje Jan Hanzlík změny v kategoriích zboží.
Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013 jako první v ČR zavedlo odložené platby, známé také pod zkratkou BNPL. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2018 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. V roce 2021 Twisto koupil australský fintechový lídr Zip, český fintech se tak stal centrální součástí jeho evropské strategie.