Klesá zájem o dovezená ojetá auta

Ilustrační foto: jef

V srpnu bylo do Česka dovezeno 11 740 ojetých osobních vozů, meziročně o 14 % méně. Jejich průměrné stáří dosáhlo 10 let a 6 měsíců, což je asi o 26 měsíců více, než bylo podle statistik inzertního motoristického portálu TipCars průměrné stáří ojetin nabízených českými prodejci. 

Z dat zveřejněných Svazem dovozců automobilů (SDA) vyplývá, že v srpnu bylo v České republice registrováno celkem 11 740 importovaných ojetých osobních vozů. Oproti loňskému srpnu se jedná o více než 14% pokles. Dovezeno bylo o 1913 vozidel méně. Dále tak pokračuje trend propadajících se dovozů, který se u nás projevuje už od začátku roku. Za prvních 8 měsíců roku bylo do Česka dovezeno 95 856 ojetin, o 10 836 méně než ve stejném období v loňském roce.

„Tento vývoj jasně ukazuje na fakt, že dovozy ze zahraničí aktuálně nejsou pro zájemce o koupi ojetého vozu až tak zajímavé. Jednou z příčin může být, že cenový rozdíl mezi ojetinou v zahraničí a u nás už není tak velký a dovoz se tím pádem se všemi svými riziky nevyplatí,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.

Ze statistik TipCars vyplývá, že v srpnu mírně klesl také počet ojetých vozů nabízených českými prodejci, a to jak v meziměsíčním, tak i meziročním srovnání. Oproti červenci bylo nabízeno o 2 % vozů méně, ve srovnání s loňským srpnem činil pokles 4 procenta. Podle Marka Knieži by však tato situace neměla mít dlouhé trvání.

Zatímco v srpnu 2023 ukazovala ručička na přístrojové desce v průměru 124 599 kilometrů, vozy nabízené letos v srpnu měly průměrně najeto 122 973 kilometrů, tedy o 1626 kilometrů méně.

Dovážená ojetá auta podle průměrného stáří splňují emisní normy Euro 5, platné od 1. září 2005, co se týče schvalování, a od 1. ledna 2011 co se týče registrace a prodeje nových typů vozidel. Většinou také plní normu Euro 6, která platí od 1. září 2014 co se týče schvalování a od 1. září 2015 co se týče registrace a prodeje nových typů vozidel.

Společnost carVertical, která se zabývá prověřováním aut, počátkem tohoto roku vydala analýzu za léta 2022 a 2023, podle které nejčastějšími auty, u kterých se snižuje počet najetých kilometrů, jsou české škodovky a vozy z Německa. Průměrně se stáčí o 78 tisíc kilometrů. Firma před časem informovala, že stočený tachometr má 35 % aut starších 7 let.

Registrace nových osobních automobilů za leden až červenec vzrostly v porovnání se stejným obdobím loni o 3,82 % (z 131 638 ks na 136 673 ks, tj. o 5035 ks). V červenci se meziročně zvýšily o 8,46 %, informoval Svaz dovozců automobilů.