Internetová tržiště e-shopům moc nepomáhají

Foto: Marga Santoso on Unsplash

Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některé internetové tržiště (marketplace), které působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Index spokojenosti vykazuje hodnotu -71. Pro 70 % e-shopů tržby z marketplaces nepřesáhnou 10 % z celkového obratu. Ukázal to průzkum společností Seyfor ve spolupráci s renomovanou agenturou B-inside.

Většina oslovených e-shopů všech velikostí využívá jeden nebo více aktuálně dostupných marketplaces. Střední i velké e-shopy využívají velmi podobně rovnoměrně Heureku a Alzu/Mall/Allegro/Kaufland. Průzkum ukázal překvapivou skutečnost, že i malé e-shopy využívají marketplace platformy v hojné míře. 

Čeští obchodníci obecně vnímají marketplaces jako další vhodný kanál, kde oslovit nové zákazníky a zviditelnit se. Proto již 54 % e-shopů marketplace aktivně využívá a dalších 14 % ho plánuje nasadit. 

„Náš průzkum ukázal zvláštní paradox. Jen kolem 30 % e-shopů všech velikostí na tržištích není ani o nich neuvažují. Na druhou stranu elektroničtí obchodníci, kteří již přes marketplace prodávají, by tuto zkušenost většinou ostatním nedoporučili. Ačkoli je využití platforem marketplace rozšířené, důvěra v tento kanál zůstává nízká,“ hodnotí výsledky průzkumu Tomáš Komárek, ředitel Money ERP a Vario ve společnosti Seyfor. „Na základě svých zkušeností vnímají e-shopy ve většině případů nízkou přidanou hodnotu tohoto prodejního kanálu. Jedním z hlavních důvodů je bezpochyby omezená kontrola nad formou oslovení zákazníků i nad samotným prodejem založeným mnohdy čistě na cenovém srovnání bez ohledu na další přidané hodnoty obchodníka.”

Hlavním důvodem tohoto rozčarování je výše obratu, který přes marketplace obchodníci dosahují: 70 % všech respondentů realizuje touto cestou méně než 10 % svého obratu. To u nich vyvolává otázky hodnoty vynaloženého úsilí a investic. 

„Platformy marketplace dávají e-shopům rychlý přístup ke koncovým zákazníkům, ale za cenu složitějšího prostředí a výrazně nižší kontroly nad obchodem,“ dodává Tomáš Komárek. Podle něj ale e-shopy budou nadále tržiště vyhledávat a vstupovat na ně. Cestou je zjednodušení vstupu na tržiště pro obchodníky.

NPS (Net Promoter Score) je mezinárodně uznávaný ukazatel zákaznické spokojenosti a loajality. Měří, jak moc jsou uživatelé ochotni doporučit daný produkt nebo službu dál. Respondenti hodnotí na škále od 0 (rozhodně nedoporučuji) do 10 (rozhodně doporučuji). Hodnota NPS vzniká jako rozdíl mezi podílem „doporučovatelů“ (9–10 bodů) a „kritiků“ (0–6 bodů). Skóre může být v rozmezí od -100 do +100, přičemž vše pod nulou znamená převahu nespokojenosti.

Průzkum Seyforu byl proveden v roce 2025 mezi provozovateli e-shopů různé velikosti (od mini až po velké hráče). Účastnilo se jej více než 430 respondentů z Česka a Slovenska.

Seyfor je významným středoevropským dodavatelem IT řešení, mj. Vario nebo Money ERP. Ovládajícími vlastníky společnosti jsou slovenská společnost Sandberg Capital a český podnikatel Martin Cígler. Firma byla původně založena v České republice v roce 1990 jako Cígler Software, v letech 2017–2022 působila pod značkou Solitea.