Inflace změnila chování 70 % zákazníků e-shopů

Odložená platba po vyzkoušení, kterou v Česku před devíti lety uvedlo platební řešení Twisto Pay, představuje v e-commerce platební metodu s největším potenciálem. Metodu využívá či při placení zvažuje téměř čtvrtina českých zákazníků. Odloženou platbu nabízí 13 % e-shopů a dalších 18 % její zavedení zvažuje.

E-shopy stále oblíbenější. Ilustrační foto: Mediamodifier z Pixabay

Data vycházejí z průzkumu Platební trendy roku 2022 vypracovaného agenturou Ipsos pro Twisto. Do průzkumu se zapojily také společnosti Mastercard, Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jeho cílem bylo ukázat, jak Češi při nakupování na internetu platí, jak e-shopy přistupují k různým platebním metodám a jaké změny v českém e-commerce během pandemie nastaly. Třetina lidí v jejím průběhu vyzkoušela nové platební metody, na což svou nabídkou reagovaly i tuzemské e-shopy.

Průzkum probíhal od poloviny srpna do poloviny září formou dotazování zákazníků e-shopů. „Průzkum odráží vliv pandemie v posledních třech letech, ale také aktuální ekonomickou krizi, ve které již 70 procent e-shopů zaznamenalo změny chování svých zákazníků. Pozoruhodný je zejména vzestup mobilních plateb, ale i potenciál služeb typu buy now pay later,“ říká Jan Hanzlík, manager pro Českou republiku v Twistu.

„Elektronický obchod v Česku si  stále  drží  svůj  skokový  nárůst  z  předchozích  let  a  vzhledem k  tomu,  že  se  online  nákupy  staly  každodenní  součástí  našich  životů,  očekávám, že  se  obraty  e-commerce  budou  pohybovat  na  podobné  úrovni  i  v  příštích  letech. Věřím, že její budoucnost stojí především na personalizaci, zákaznicky orientovaném přístupu  a  jednoduchosti  a  s  tím  je  i  úzce  spojený  celý  proces  plateb.  Zákazníci v dnešní době očekávají jednoduché, intuitivní, rychlé a bezpečné řešení při zaplacení svého nákupu,“ říká k aktuální situaci v e-commerce Michal Čarný, generální ředitel Mastercard Česká republika a Slovensko.

Češi jsou novým platebním metodám otevřeni

Průzkum Twisto ukázal, že zákazníci při nákupu online pravidelně využívají průměrně 2,3 platební metody, vyzkoušeli by však až 4,6 z celkem 8 platebních metod, které na českých e-shopech najdeme. V průměru zná český zákazník až 6,3 z nich. Přes stále značnou popularitu platby na dobírku, kterou dle výsledků při nákupu na internetu pravidelně používá až 58 % zákazníků, se Češi nebojí zkoušet nové způsoby plateb na internetu. V průběhu pandemie třetina z nich změnila způsob placení: 30 % zákazníků poprvé přes internet zaplatilo kartou, 28 % poprvé vyzkoušelo Google Pay či Apple Pay.

„Pandemie rozvoj českého e-commerce významně akcelerovala, což zjištění průzkumu o třetině zákazníků, kteří během této doby vyzkoušeli nějakou novou platební metodu, jenom potvrzuje,“ říká Jan Mayer, výkonný ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a dodává: „Zajímavější je zjištění, že stále velmi oblíbenou dobírku si mnoho zákazníků asociuje s bezpečností. Tady vidím velký prostor pro e-shopy i pro nás jako e-commerce hráče v neustálé edukaci zákazníků a informování, že při správném výběru e-shopu, čtení recenzí a chytrém nakupování jsou online i jakékoli jiné platební metody bezpečné, rychlé a velmi často levnější než dobírka.“

„Výsledky průzkumu potvrdily, že v současnosti zákazníci nejčastěji při koupi zboží na internetu využívají online platbu kartou nebo různé druhy dobírky. A to včetně úhrad při osobních odběrech balíčků z výdejen a boxů. Z našeho pohledu vnímáme především posun k online úhradám, což je jednoznačný důkaz stále rostoucí důvěry nakupujících k českým e-shopům. Do budoucna bude zajímavé sledovat, jak se bude dařit alternativním způsobům plateb nebo jestli se ještě více přiblížíme západní Evropě. V té kromě platebních karet zákazníci využívají také dalších specializovaných online služeb,“ komentuje průzkum Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Nejdřív vyzkoušet, pak teprve platit

Mobilní platby už vyzkoušelo 60 % respondentů a 10 % zvažuje jejich využití, začínají se tak blížit svému potenciálu. Nejvyšší potenciál aktuálně mají odložené platby po vyzkoušení zboží, které umožňují za zboží zaplatit až po jeho doručení a vyzkoušení, typicky do 30 dnů po nákupu. Zájem o platbu až poté, co si zboží osobně prohlédnou, momentálně využívá či při placení zvažuje 24 % respondentů. Na tento zájem reagují i české e-shopy. Během pandemie se zdvojnásobil počet těch, které odloženou platbu po vyzkoušení svým zákazníkům nabízejí. Aktuálně jich je 13 %, ale dalších 18 % je zvažuje zařadit. Jako nejčastější důvody přitom uvádějí očekávanou poptávku po platbě ze strany zákazníků a možnost nabídnout službu navíc oproti konkurenci.