Google srazil návštěvnost českých e-shopů

Ilustrační foto: Gerd Altmann z Pixabay

Některé české e-shopy zaznamenaly v posledních týdnech pokles návštěvnosti až o desítky procent. Za změnou je nová AI funkce 
ve vyhledávači Google. E-shopy musejí na tuto novinku reagovat, základem je kvalitní a strukturovaný obsah webu.

Při použití vyhledávače Google vidí uživatelé od května nově i v češtině shrnutí informací vygenerované umělou inteligencí.  Nová služba AI Overviews se zobrazuje přímo na začátku vyhledávání v barevně zvýrazněném rámečku. Ve stručnosti ukáže přímo ve výsledcích vyhledávání odpovědi na dotaz uživatele. „Pro řadu e-shopů a webu tato novinka znamená nepříjemné překvapení. Tak, jak jejich on-line marketing fungoval doposud, už fungovat nemohou. U některých e-shopů vidíme pokles návštěvnosti až o 30 i 40 procent. Naopak jiné na změnu včas zareagovaly a nyní se hřejou na výsluní AI,“ říká jednatel společnosti SEO Consult a PPC Profits Tomáš Čupr.

Podobná data přicházejí i ze zahraničí, kde AI Overviews běží již delší dobu. V průměru se organická návštěvnost webů, které včas nezareagovaly, snížila o 25 procent. Nejvíce jsou přitom zasaženy různé srovnávače, z oborů změna ovlivnila hlavně péči o zdraví či finančnictví.

Proč se Google tímto směrem vydává? Potřebuje dohnat konkurenci a udržet si uživatele. Pro e-shopy, které doposud spoléhaly především na vyhledávání podle klíčových slov, to může znamenat prudký pokles organické návštěvnosti. „Potřeba organického vyhledávání a kvalitního obsahu ale nezmizí, naopak se prohloubí. Ti, kteří dokáží AI správně využít, mohou získat před konkurencí zásadní náskok,“ vysvětluje Čupr.

AI Overviews budou podle něj pravděpodobně nejefektivnější pro informativní dotazy. Pro transakční dotazy, lokální vyhledávání nebo specifické dotazy na produkty a služby budou uživatelé stále potřebovat proklik na relevantní web.

Google AI Overviews obsahují nejen odkazy, ale také textové shrnutí. To znamená, že klíčové bude mít na webu jasný, strukturovaný a komplexní obsah, který AI dokáže snadno zpracovat a vyhodnotit jako relevantní pro daný dotaz. „AI bude využívat ty zdroje, které nabídnou odborný a důvěryhodný obsah založený na 4 základních pilířích: expertíza, zkušenosti, odborná autorita, transparentní kontakty a recenze. Právě takové weby budou mít největší šanci dostat se už do úvodní shrnutí a profitovat na tom,“ tvrdí Tomáš Čupr.

PPC Profits a její sesterská SEO Consult je on-line marketingová agentura v ČR. Na trhu působí 16 let.