Firmy utrácejí častěji, ale méně

Ilustrační foto: charlesdeluvio na Unsplash

Náklady českých firem se v září dostaly na předprázdninovou úroveň. Meziročně firmy utratily o 1,5 % více, zároveň ale nakupovaly o 10,5 % častěji. I při zvýšení objemu transakci tak chtějí za své peníze nakoupit více. Ukázal to pravidelný Index firemních nákladů, sestavovaný společností Fidoo.

V září běžné firemní náklady dosáhly meziměsíčního nárůstu 22 procent. Objem transakcí je o něco vyšší i v meziročním srovnání – o 1,5 procenta. Zároveň počet transakcí meziročně vzrostl o desetinu, a to i ve srovnání s tradičně silným zářím loňského roku. „To značí, že české firmy získávají důvěru v postupné oživování ekonomiky,“ konstatuje Fidoo.

„Zářijová data ukazují, že tuzemské firmy jsou odhodlané šlápnout v transakčních objemech na plyn – musí jim to dávat ekonomicky smysl. Právě proto se srovnatelným objemem udělají o desetinu více transakcí než loni. Vědí, že zakázky, které jim vygenerují zisk, je potřeba ‚nakrmit‘ vstupy, za stejné výdaje jako loni jich ale chtějí pokrýt více, a o to více se tedy snaží hlídat, za co přesně utrácejí,“ říká Petr Herzmann, generální ředitel Fidoo.

Mezičtvrtletní růst HDP o 0,4 % dává tušit, že česká ekonomika se vrací k růstu, zároveň však nemá vyhráno – řady českých firem, které jsou přímo závislé na ekonomické síle Německa, zasáhlo nedávné prohlášení německého ministra hospodářství, v němž uvedl, že německá ekonomika za celý letošní rok klesne o 0,2 %, a zažije tak už druhý rok recese. „O to více potřebují být české firmy připravené. Nemohou si dovolit, aby je při prvním příznivém ekonomickém větru brzdil chaos ve financích a stoupající náklady na pokrytí nezbytností, jako jsou energie, výdaje zaměstnanců nebo investice do vlastní konkurenceschopnosti,“ varuje Fidoo.

„Meziroční navýšení počtu firemních transakcí ukazuje, že pesimismus české firmy opustil a ty chtějí z byznysových příležitostí letošního podzimu ‚vydojit‘, co jen jde. Inflace zkrocená na úroveň tolerančního pásma je jim nakloněná, na nich teď je docílit maximálních úspor tam, kde je to potřeba, a získat prostředky na další růst,“ říká Petr Herzmann.

Fidoo je český fintech, který zjednodušuje finanční správu firem. Patří do skupiny Direct Group. Svůj výzkum sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středních firem.